    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: podatek od spadków i darowizn
    Date: Thu, 2 Sep 2004 23:46:57 +0200

    On Thu, 2 Sep 2004, artur wrote:
    [...]
    >+ W ustawie o podatku od spadków i darowizn czytamy:
    >+
    >+ "1. Podatkowi od spadków i darowizn, zwanemu dalej &#8222;podatkiem&#8221;,
    podlega
    >+ nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium
    >+ Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych

    ...i jak na mój gust - "to jest to".
    Rozporządzenie kwotą pieniężną jest właśnie prawem majątkowym.
    Jesteś w posiadaniu czegoś, co możesz przelać, zamienić na towar
    (w ustawie Kodeks Cywilny owa transakcja jest umową nazwaną
    określoną nazwą "sprzedaży" :))...
    Na wsparcie owgo rozumowania posłuże się interpretacją
    Izby Skarbowej:
    http://www.izba-skarbowa.bydgoszcz.pl/orzeczenia/pma
    /index.php?action=downloadfile&filename=412PSD037.pd

    Nadto "za" przemawia powołana w innej interpretacji (wcięło mi bo
    źle kliknąłem a nie chce mi się szukać na nowo :>) sprawa
    zwolnienia z podatku w art. 4.1: założywszy iż "pieniądze" nie
    podlegałyby pod ustawę od spadków i darowizn - od czego miałby
    zwalniać przepis:
    ++++
    Art. 4. 1. Zwalnia się od podatku:
    5) nabycie w drodze darowizny pieniędzy lub innych rzeczy przez osobę
    ^^^^^^^^^
    zaliczoną do I grupy podatkowej w wysokości nieprzekraczającej 9 637 zł
    od jednego darczyńcy, [....]
    ----
    ...że tak spytam ? ;)

    >+ wykonywanych na terytorium
    >+ Rzeczypospolitej Polskiej

    Oczywiście. Bierzesz banknot i czytasz: "banknoty emitowane
    przez NBP są prawnym środkiem płatniczym w Polsce".
    Czyli są "materialną wizualizacją prawa wykonywania dyspozycji
    majatkowych" ! (nie jedyną, ale zmaterializowaną właśnie :)).

    >+ Gdzie w tym przepisie widzicie pieniądze?

    Wyłożyłem i czekam na obalenie tezy !

    >+ Mowa w nim tylko o rzeczach,
    >+ prawach majątkowych

    ...i starczy.
    Czyż pieniądz nie jest "miernikiem prawa majątkowego w pierwotnej
    postaci" ?

    >+ IMO pieniądze nie są rzeczą

    Nie są.

    >+ Ponadto, w art. 9 czytamy:
    >+
    >+ "9.1. Opodatkowaniu podlega nabycie przez nabywcę, od jednej osoby, własności
    >+ rzeczy i praw majątkowych o czystej wartości przekraczającej:

    ...no i o "prawo" IMO (bez "H" :)) chodzi

    >+ Jakbyście określili kwotę wolną jeśli otrzymałem pieniądze?

    Wprost.
    Artykuł 358[1] Kodeksu Cywilnego:
    ++++
    Art. 358 (1). § 1. Jeżeli przedmiotem zobowiązania od chwili jego
    powstania jest suma pieniężna, spełnienie świadczenia następuje przez
    zapłatę sumy nominalnej, chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej.
    ----

    >+ Czysta wartość kwoty, którą otrzymałem przekracza 9 367 zł???

    Możliwe :)

    >+ Przyznacie, że brzmi trochę dziwnie.

    Jak się przyjrzysz słowu "nominalnej" z KC - to chyba już trochę
    mniej :)
    Zauważ że opodatkowaniu PoSiD NIE podlega "wartość nominalna"
    a właśnie "czysta wartość" - po potrąceniu "długów i ciężarów"
    (za to "z przyległościami").
    "Darczyńca oświadcza że przekaże obdarowanemu kwotę 10000 złotych
    polskich z zastrzeżeniem opłacenia przez obdarowanego kosztów
    związanych z zawarciem umowy oraz zobowiązania do pokrycia
    i załatwienia spraw związanych z podatkiem od spadków i darowizn".
    Obdarowany ma do rozwiązania równanie liniowe celem wyznaczenia
    "czystej wartości" :)

    >+ PS. Na złośliwości z zasady nie odpowiadam

    Ależ nie musisz.
    Jak wyciągasz argumenty to również postaramy się o argumenty.
    Samo stwierdzenie "trzmiel latać nie może, ma za małe
    skrzydła" - spowoduje stosowną reakcję ;)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)