  • 1. Data: 2005-05-12 21:53:20
    Temat: podatek od zabudowań gospodarczych - rolnych
    Od: "Szaman" <p...@w...pl>

    mam pytanie:
    posiadam nieruchoność - gospodarstwo rolne poniżej 1 hektara, lecz nie
    prowadzę działalność rolnej ani żadnej innej, jestem bezrobotny. US nalicza
    mi stawki jak za działalność gospodarcza za budynki gospodarcze - straszliwe
    kwoty!!!!!!!!
    Co robić????

  • 2. Data: 2005-05-12 21:54:24
    Temat: Re: podatek od zabudowań gospodarczych - rolnych
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    Użytkownik "Szaman" <p...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > nalicza
    > mi stawki jak za działalność gospodarcza za budynki gospodarcze -

    A za co miałby naliczać?
    Przecież zapewne nie jest to działka budowlana....

    Noi chyba nie US nalicza, tylko urząd gimny.

  • 3. Data: 2005-05-12 22:04:34
    Temat: Odp: podatek od zabudowań gospodarczych - rolnych
    Od: "Szaman" <p...@w...pl>

    tak gmina - fakt, ale naliczają taka stawkę

  • 4. Data: 2005-05-12 22:06:44
    Od: "Szaman" <p...@w...pl>

    a -z za każdy metr2 budynku gospodarczego

  • 5. Data: 2005-05-13 07:14:59
    Temat: Re: podatek od zabudowa? gospodarczych - rolnych
    Od: t...@p...fm (Tomasz Staszewski)

    Użytkownik Szaman napisał:

> [...]
    > mi stawki jak za działalność gospodarcza za budynki gospodarcze - straszliwe

    Sprzedać nieruchomość. Podatek od nieruchomości służy m.in. temu żeby
    osoby, których nie stać na posiadanie nieruchomości jej nie posiadały. Z
    czego pokryjesz koszty renty dla osoby, której dach zerwany z twoich
    budynków przez huragan uszkodzi rozumek? Bo na OC też pewnie Cię nie stać?

    pzdr

    Tomek

    P.S. Pomyśl o tym co będzie jak wejdzie w życie podatek katastralny.

    Startuj z INTERIA.PL! >>> http://link.interia.pl/f186c

  • 6. Data: 2005-05-13 17:28:34
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    >a -z za każdy metr2 budynku gospodarczego

    No bo MASZ budynek gospodarczy (siedlisko).
    Przekwalifikuj grunty na działkę budowlaną a budynek na mieszkalny nie
    będzie miał tego problemu.

  • 7. Data: 2005-05-14 13:20:54
    Temat: Re: podatek od zabudowan gospodarczych - rol nych
    Od: "Arek" <a...@p...onet.pl>

    Tomasz Staszewski napisał(a) w wiadomości: <4...@p...fm>...

    Nie wiem, czy budynki do działalności rolniczej nie są niżej opodatkowane
    niż do działalności "zwykłej" - jeżeli tak zacznij gospodarować. Jeżeli nie -
    zburzyć (pozwolenie). Przekwalifikować na papierze oborę na mieszkanie
    może być ciężko.

    >Sprzedać nieruchomość. Podatek od nieruchomości służy m.in. temu żeby
    >osoby, których nie stać na posiadanie nieruchomości jej nie posiadały.

    Gdzie wyczytałeś taką definicję? To ciekawy przykład "motywacyjnej" roli
    podatku. Co prawda zwykle tak jest, że ludzie o większych dochodach mają
    więcej, ale nie widzę powodu, aby tworzyć prawo, które tę prawidłowość
    konserwuje.
    Moim zdaniem ten podatek powinien służyć to tylko pokryciu (w przybliżeniu)
    kosztów jakie lokalna społeczność i/lub państwo ponosi na rzecz tej nieruchomości.

    >czego pokryjesz koszty renty dla osoby, której dach zerwany z twoich
    >budynków przez huragan uszkodzi rozumek?

    W czasie huraganu ludzie rozumni siedzą w domu lub bardziej uważają
    na latające dachy. Nie znam teź przepisu który mówiłby, że te koszty takiej renty
    są pokrywane akurat z podatku od nieruchomości (podatek lokalny).

    >Bo na OC też pewnie Cię nie stać?

    Rząd ma zamiar dopłacać do OC dla rolników. Nawiasem mówiąc OC w tym
    przypadku to chybiona nazwa, bo wypłaty z tego tytułu dotyczą np. powodzi,
    czyli nie OC a ubezpieczenie dóbr.

    Arek

  • 8. Data: 2005-05-14 16:21:03
    Temat: Odp: podatek od zabudowan gospodarczych - rol nych
    Od: "Szaman" <p...@w...pl>

    dzieki Arek - może nie dałeś mi gotowego rozwiązani, ale przynajmiej pogląd
    Tomasza o tym że coś na własność dla bogaczy (niekoniecznie uczciywych i
    wykształconych - sam jestem po dwóch fakultetach) a jak nie to wynajmuj, nie
    jest jedynym poglądem a rada sprzedaj bogatemu żeby miał więcej - jedyną
    radą. Poza tym ja właśnie chcę rozkręcić pewną działalność związaną z moim
    wykształceniem, i po to mi ta własność (niestety nie pochodzę z rodziny
    rolniczej czy górniczej i nie dostałem w spadku domu i 50 hektarów -
    jedzenie i węgiel też muszę sobie sam kupować). Natomiast polityka państwa
    udupiania ludzi na samym początku podatkami faktycznie słabo stymuluje
    rozwój sektora prywatnego gospodarki - to do dobrej rady pana Tomasza - czy
    pan pochodzi z rodziny rolniczej górniczej, ewentualnie skąd pan proponuje
    (może dla odmiany coś konstruktywnego) zdobyć pieniądze na założenie
    działalności i utrzymanie nieruchomości - nie interesuje mnie wyjazd do
    niemiec w celu czyszczenia toalet czy opieki nad dzieckiem - mam swoje
    którym muszę i chcę się opiekować, może wie pan coś o dopłatach unijnych?
    Arkowi dziękuję bardzo, Cavallino też dzięki

  • 9. Data: 2005-05-14 20:57:52
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 14 May 2005, Arek wrote:

> [...]
    >+ zburzyć (pozwolenie). Przekwalifikować na papierze oborę na mieszkanie

    Ja też mam pytanie.
    Mianowicie czy nie są wysoko opodatkowane nieruchomości w których
    *prowadzona jest DG* ?
    W odróżnieniu np. od garaży - opodatkowanych tylko dlatego ze *są*
    garażami ??
    Bo na pewno widziałem w prasie opis sprawy w której poszło
    o opodatkowanie zabudowań o ch-rze gospodarczym - nie dam głowy
    czy nie był to podobny układ jak Tomasza (działalność *już* nie
    była prowadzona) ale podatek należął się ze względów hm...
    "widencyjnych" - podatnik nie zgłosił że budynek nie jest
    wykorzystywany do działalności więc podatek się należy i nie
    pomoże fakt że działalność nie była wykonywana.
    Zastrzegam:
    - piszę "z głowy czyli z niczego" i nie wiem czy nie pokręciłem :[
    - nie wiem czy jest korelacja między budynkami "na DG" i "na cele
    rolnicze"; dla *gruntów* tak *było* (ale kilka lat temu, też
    nie wiem jak jest !) - bo mam gdzieś na HDD sprawę (przegraną
    przez podatnika przed NSA) o podobnym charakterze (teren
    wpisany do plany przestrzennego jako "łąka" mimo iz faktycznie
    był nieuzytkiem albo lasem - czy jakoś tak) i wyszło że to też
    "podatnik sobie winien że nie dopilnował"... nie dopilnował
    *wpisania* że teren zmienił przeznaczenie...

    Wracając więc z dywagacji do wątku - pytam czy podatek
    (w kwocie coś 17zł/m^2 max i często brany przez gminy
    w wysokości max) należy się od budynków *wykorzystywanych*
    w DG - czy "o charakterze DG" - oraz czy to samo dotyczy
    nieruchomości rolniczych ?

    Bo mi się "na zdrowy rozum" wydaje że wcale nie trzeba
    "przekwalifikować obory na cele mieszkalne" ;) - wydawałoby
    się iż wystarczy dopilnować zgłoszenia że działalność (w tym
    przypadku - rolnicza) nie jest tam *prowadzona*.

    Źle myślę ?

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 10. Data: 2005-05-15 01:41:26
    Od: "Arek" <a...@p...onet.pl>

    Szaman napisał(a) w wiadomości: ...
> [...]
    >wykształconych - sam jestem po dwóch fakultetach) a jak nie to wynajmuj, nie
    >jest jedynym poglądem a rada sprzedaj bogatemu żeby miał więcej -

    Żeby było jasne: mam raczej liberalne poglądy, zakładam, że większość
    bogatych uczciwie (w sensie prawnym, nawet Kulczyk) zarobiła na to.
    Sprzedaż "bogatszemu" też jest jedną z sensownych rad. Ale drażni
    mnie wiele stereotypów m.in. taki, że ludzi o poważnych dochodach nie
    posiadających (zwłaszacza widocznego) majątku uważa się za podejrzanych
    (ukryli) lub utracjuszy (przehulali). A ludzi o małych dochodach
    lecz z majątkiem za złodziei albo co najmniej szkodników.
    Mam swoją filozofię podaku od nieruchomości i obrotu nimi. Ani podatek
    katastralny, ani tak wielkie zróżnicowanie ze względu na przeznaczenie,
    ani obecne podatki od ich sprzedaży (10% a po 5 latach nic) się w niej
    nie mieszczą.
    Inne rozważania przedstawił Godfyd poniżej.

> [...]
    >państwa
    >udupiania ludzi na samym początku podatkami faktycznie słabo stymuluje

    Słyszałem, że parę lat temu (w Chinach?) była ciekawa zasada ulg
    podatkowych dla nowych (również zagranicznych) inwestorów: nie na
    początku ale w 3. i 4. roku działalności mieli obniżone podatki. Bezwarunkowe ulgi w
    pierwszych 2 latach powodowały (w Polsce
    też) zamykanie lub zmianę nazwy firmy po to aby zacząć na nowo
    z ulgami.

    >[...]
    > może wie pan coś o dopłatach unijnych?

    Jaieś reklamy o funnduszach unijnych dla małych przedsiębiorców dają
    się słyszeć ("Unia tawia, więc stawiam..."). Potrzebny dobry biznes-
    plan. Niestety w przypadku działalności podatki są jakie są - b.
    wysokie. Można próbować negocjować z gminą.
    Nie wiem, czy jest jeszcze aktualny program "osadnictwa" dla "młodych"
    rolników (młody - pojęcie względne). Pożyczki, potem do umorzenia.
    Ale chyba Ciebie to nie interesuje? Jakby co pytać w ARiMR.

    Arek