  • 1. Data: 2002-08-30 06:22:10
    Temat: podatki od najmu pomieszczeń
    Od: "KSX" <k...@k...prvNOSPAM.pl>

    archiwum przejrzałem
    osoba prywatna (nievatowiec, pracująca na umowę o prace i posiadająca
    gospodarswo rolne, płacąca podatek rolny) chce wynająć "powierzchnię
    magazynową" (część budynku gospodarczego) (ok 30m^2) firmie
    czy dobrze myślę, czy coś jescze?:
    - złożyć vat-6 - zwolnienie z vatu (?)
    - nastepnie umowa najmu,
    - opłaty skarbowej (PCC 1%) nie trzeba płacić
    - ew rachunek wystawiam bez vatu,
    - do 20 dnia po zapłacie(?) składam pit-5 i rozliczam (w tym momencie?)
    zaliczkę (?) 19% podatku dochodowego od osób fizycznych, (w którym to
    momencie - etapie?)

    - podobno muszę umowę zarejestrować w urzędzie gminy i zapłacić jeszcze
    jakiś podatek w gminie (coś zamiast rolnego? - podatek od nieruchomości?)

    czy możecie napisać czy to wszystko co muszę zrobić?
    czy vat 6 musi być z wczesniejszą datą niż umowa, czy rzeczywiście wcześniej
    złożony?
    kiedy płacę podatek dochodowy od osób fizycznych? (do 20 dnia, czy dopiero w
    rozliczeniu rocznym?)
    co z tym podatkiem w gminie?

    --
    pzdr

    K S X
    k s x ( a t ) k s x . p r v . p l
    GG: 490364

  • 2. Data: 2002-08-30 07:10:19
    Temat: Re: podatki od najmu pomieszczeń
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik KSX napisał:
> [...]
    > gospodarswo rolne, płacąca podatek rolny) chce wynająć "powierzchnię
    > magazynową" (część budynku gospodarczego) (ok 30m^2) firmie
    Tak, trzedba "wybrać zwolnienie".

    > - nastepnie umowa najmu,

    Tak jest najbezpieczniej. Wprawdzie ustawa mówi że wybrać zwolnienie
    można przed dokonaniem pierwszej czynności opodatkowanej, a taką byłoby
    otrzymanie czynszu lub ewentualnie wystawienie pierwszego rachunku, ale
    US często stoją na stanowisku że już podpisanie umowy jest taką czynnością.

    > - opłaty skarbowej (PCC 1%) nie trzeba płacić
    Nie trzeba

    > - ew rachunek wystawiam bez vatu,
    Owszem.

    > - do 20 dnia po zapłacie(?) składam pit-5 i rozliczam (w tym momencie?)
    > zaliczkę (?) 19% podatku dochodowego od osób fizycznych, (w którym to
    > momencie - etapie?)

    Placisz podatek oraz składasz deklarację pit-5 do 20 dnia nastepnego
    miesiąca, nie 20 dni po zapłacie.
    Czyli np. podatek za lipiec płacisz do 20 sierpnia, za sierpień do 20
    września itd itp.
    Podatek liczysz wg tabeli, czyli 19% od odchodu - 518,16zł (ta kwota
    zmienia się co roku).
    W pit-5 wykazujesz przychody, koszty i dochód narastająco, tzn. zawsze
    od początku roku do miesiąca za który jest deklaracja. Podatek liczysz
    "od wszystkiego" a potem odejmujesz to, co już w ciągu roku zapłaciłeś.
    To co zostanie, wpłacasz do US.

    > - podobno muszę umowę zarejestrować w urzędzie gminy i zapłacić jeszcze
    > jakiś podatek w gminie (coś zamiast rolnego? - podatek od nieruchomości?)
    Owszem, trzeba zgłosić zmiane przeznaczenia nieruchomości z rolnej na
    działalnośc gospodarczą i za to przysola Ci podatek od nieruchomości.
    Lepiej dowiedzieć się wcześniej w gminie jaki to będzie podatek mniej
    więcej żeby uwzględnić go w czynszu. Inaczej może się zdażyć że z
    dochodów z wynajmu starczy ci tylko na podatek od nieruchomości.

    > czy możecie napisać czy to wszystko co muszę zrobić?
    Generalnie to wszystko.
    Tylko musisz jeszcze powiedzieć w kadrach u swojego pracodawcy żeby
    przestali obniżać Ci zaliczkę na podatek dochodowy bo będziesz to robił
    w pit-5. Kadrow juz bedzie wiedziala o co chodzi.... tzn. powinna
    wiedzieć... różnie to bywa.

    > czy vat 6 musi być z wczesniejszą datą niż umowa, czy rzeczywiście wcześniej
    > złożony?
    Liczy się data faktycznego złożenia do US. Jeżeli zrobisz to za późno,
    zostaniesz VATowcem.

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 3. Data: 2002-08-30 07:32:04
    Od: "KSX" <k...@k...prvNOSPAM.pl>

    > Podatek liczysz wg tabeli, czyli 19% od odchodu - 518,16zł (ta kwota
    > zmienia się co roku).
    a mogę tego nie pomniejszać, a pomniejszać dalej w zakładzie pracy (ulga)?

> [...]
    > od początku roku do miesiąca za który jest deklaracja. Podatek liczysz
    > "od wszystkiego" a potem odejmujesz to, co już w ciągu roku zapłaciłeś.
    tego nie rozumiem...
    narastająco?
    jakie są koszty przy wynajeciu magazynu? mogę sobie wymyślić jakieś
    oświetlenie, ogrzewanie (energia elektr) ?

    > Owszem, trzeba zgłosić zmiane przeznaczenia nieruchomości z rolnej na
    > działalnośc gospodarczą i za to przysola Ci podatek od nieruchomości.
    od całości gospodarstwa, czy od 4m^2 które wynajmę?

    > Lepiej dowiedzieć się wcześniej w gminie jaki to będzie podatek mniej
    > więcej żeby uwzględnić go w czynszu. Inaczej może się zdażyć że z
    > dochodów z wynajmu starczy ci tylko na podatek od nieruchomości.
    może orientujesz się ile to mniej więcej

> [...]
    > przestali obniżać Ci zaliczkę na podatek dochodowy bo będziesz to robił
    > w pit-5. Kadrow juz bedzie wiedziala o co chodzi.... tzn. powinna
    a nie może on nadal odejmować ulgi, której nie uwzględnie w pit-5?

    zastanawiam się w ogóle czy to ma sens.
    wynajmę jakiejś firmie kawałek (4m) garażu, firma chce dać mi 200zł,
    pomniejsze to o vat 22%, czyli rachunek wystawię na 164zł, potem podatek
    19%, zostanie 132zł, dosolą mi coś jeszcze w gminie...
    bez sensu...

    --
    pzdr

    K S X
    k s x ( a t ) k s x . p r v . p l
    GG: 490364

  • 4. Data: 2002-08-30 17:44:13
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik KSX napisał:
    > Użytkownik "Maddy" <m...@e...com.pl> napisał w wiadomości

    > a mogę tego nie pomniejszać, a pomniejszać dalej w zakładzie pracy (ulga)?

    W obecnych warunkach nie. Jest propozycja nowelizacji, która pozwoli na
    wybór, gdzie ma byc odliczana ulga, ale na razie podatek na PIT-5 musisz
    liczyć zgodnie z tabelą, a odliczenie 518,16zł jest częścia agorytmu z
    tabeli.

    > tego nie rozumiem...
    > narastająco?
    Narastająco. Chyba już jasniej nie można wytlumaczyc. Przeczytaj jeszcze
    raz powoli, ja sie poddaję.

    > jakie są koszty przy wynajeciu magazynu? mogę sobie wymyślić jakieś
    > oświetlenie, ogrzewanie (energia elektr) ?
    O jezu.. jak masz koszty albo je wymyslisz (wiarygodnie) to odliczasz,
    jak nie masz to płacisz od wszystkiego. Podatek od nieruchomości np.
    będzie w takiej sytuacji kosztem.

    > od całości gospodarstwa, czy od 4m^2 które wynajmę?
    Od tego co jest używane do działalności gospodarczej.

    > może orientujesz się ile to mniej więcej
    Każda gmina ma inne stawki. Może zamiast wykorzystywać innych kopsnij
    się do telefonu?

    > a nie może on nadal odejmować ulgi, której nie uwzględnie w pit-5?
    Nie może.

> [...]
    > pomniejsze to o vat 22%, czyli rachunek wystawię na 164zł, potem podatek
    > 19%, zostanie 132zł, dosolą mi coś jeszcze w gminie...
    Jak nie zgłosisz że wybierasz zwolnienie to dosolą.
    Jak sobie tak wynegocjowałeś umowę brutto, to masz.

    > bez sensu...
    Po najmniejszej linii oporu to faktycznie nie ma sensu.
    A ty myslales, że wystarczy siedziec, a pieniążki płyną??

    Ehh... rolnicy...

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk