    From: Maddy <m...@e...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: podatki od najmu pomieszczeń
    Date: Fri, 30 Aug 2002 09:10:19 +0200

    Użytkownik KSX napisał:
    > archiwum przejrzałem
    > osoba prywatna (nievatowiec, pracująca na umowę o prace i posiadająca
    > gospodarswo rolne, płacąca podatek rolny) chce wynająć "powierzchnię
    > magazynową" (część budynku gospodarczego) (ok 30m^2) firmie
    > czy dobrze myślę, czy coś jescze?:
    > - złożyć vat-6 - zwolnienie z vatu (?)
    Tak, trzedba "wybrać zwolnienie".

    > - nastepnie umowa najmu,

    Tak jest najbezpieczniej. Wprawdzie ustawa mówi że wybrać zwolnienie
    można przed dokonaniem pierwszej czynności opodatkowanej, a taką byłoby
    otrzymanie czynszu lub ewentualnie wystawienie pierwszego rachunku, ale
    US często stoją na stanowisku że już podpisanie umowy jest taką czynnością.

    > - opłaty skarbowej (PCC 1%) nie trzeba płacić
    Nie trzeba

    > - ew rachunek wystawiam bez vatu,
    Owszem.

    > - do 20 dnia po zapłacie(?) składam pit-5 i rozliczam (w tym momencie?)
    > zaliczkę (?) 19% podatku dochodowego od osób fizycznych, (w którym to
    > momencie - etapie?)

    Placisz podatek oraz składasz deklarację pit-5 do 20 dnia nastepnego
    miesiąca, nie 20 dni po zapłacie.
    Czyli np. podatek za lipiec płacisz do 20 sierpnia, za sierpień do 20
    września itd itp.
    Podatek liczysz wg tabeli, czyli 19% od odchodu - 518,16zł (ta kwota
    zmienia się co roku).
    W pit-5 wykazujesz przychody, koszty i dochód narastająco, tzn. zawsze
    od początku roku do miesiąca za który jest deklaracja. Podatek liczysz
    "od wszystkiego" a potem odejmujesz to, co już w ciągu roku zapłaciłeś.
    To co zostanie, wpłacasz do US.

    > - podobno muszę umowę zarejestrować w urzędzie gminy i zapłacić jeszcze
    > jakiś podatek w gminie (coś zamiast rolnego? - podatek od nieruchomości?)
    Owszem, trzeba zgłosić zmiane przeznaczenia nieruchomości z rolnej na
    działalnośc gospodarczą i za to przysola Ci podatek od nieruchomości.
    Lepiej dowiedzieć się wcześniej w gminie jaki to będzie podatek mniej
    więcej żeby uwzględnić go w czynszu. Inaczej może się zdażyć że z
    dochodów z wynajmu starczy ci tylko na podatek od nieruchomości.

    > czy możecie napisać czy to wszystko co muszę zrobić?
    Generalnie to wszystko.
    Tylko musisz jeszcze powiedzieć w kadrach u swojego pracodawcy żeby
    przestali obniżać Ci zaliczkę na podatek dochodowy bo będziesz to robił
    w pit-5. Kadrow juz bedzie wiedziala o co chodzi.... tzn. powinna
    wiedzieć... różnie to bywa.

    > czy vat 6 musi być z wczesniejszą datą niż umowa, czy rzeczywiście wcześniej
    > złożony?
    Liczy się data faktycznego złożenia do US. Jeżeli zrobisz to za późno,
    zostaniesz VATowcem.

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk