    Date: Mon, 02 Aug 2010 19:53:28 +0200
    From: Kviat <kviat@NIE_DLA_SPAMUneostrada.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: podatki podatki

    > Teraz czeka nas podobna jazda - stawki zw., 0, 7 i 22% istnieją od
    > 1993 roku - i w większości przypadków do dzisiaj nie trzeba było
    > ruszać programów. Dodanie stawki 3% nie bolało. A teraz niespodzianka
    > - towary kupione ze stawką 22% trzeba będzie sprzedawać ze stawką nową
    > - ponoć 23%. Inna stawka przy zakupie, inna przy sprzedaży.

    Po zmianie stawek, przy zakupie stawka będzie taka sama co przy sprzedaży.
    Ale rozumiem co miałeś na myśli.

    > WSZYSTKIE kasy fiskalne do przeprogramowania.

    Nie nazwałbym tego przeprogramowaniem.
    Większość modeli (oprócz starszych - a takie też są jeszcze używane) ma
    "zarezerwowane" 7 miejsc (A do G) na stawki procentowe. Myślę, że jest
    mało firm w tej chwili, które wykorzystują wszystkie. Dodanie stawki nie
    jest trudne, choć tu przyznam rację, zapewne wielu użytkowników będzie
    musiało komuś to zlecić i zapłacić.

    > Wszystkie programy
    > liczące VAT do korekty. Część programów została dawno porzucona przez
    > autorów - te wszystkie DOSowe wersje Subiektów pisane pod stary
    > FoxPro 2.6A - tego nikt już nie zaktualizuje.
    > A to jest nadal w uzyciu.

    Ale to chyba nie jest wina autorów? Wspomniany subiekt w wersji DOS nie
    jest wspierany od kilku lat, a koniec wsparcia był odpowiednio wcześniej
    zapowiedziany.
    W nowej wersji bez problemu można dodać nowe stawki, a zróżnicowanie
    stawek (inna przy zakupie, a inna przy sprzedaży) było już od dawna. A
    program nie należy do najdroższych.

    Ale i tu muszę się zgodzić, że jeżeli ktoś posiada Dużo (przez duże D
    :)) kartotek, to zmiana stawek "ręcznie" może być uciążliwa. Podobnie
    się działo przy zmianie stawki gdy towary wypadały z listy stawki
    obniżonej do podstawowej.
    Znam kilka firm, które myślały, że pracownicy dadzą radę zmieniać stawki
    na bieżąco, przy pierwszej sprzedaży danego towaru, ale szybko się
    okazywało, że albo ktoś zapomniał albo coś. Tak więc i tak trzeba było
    pisać zewnętrzne narzędzia, które pozamiatają w bazie hurtowo.
    A że producenci oprogramowania potrafią sobie za coś takiego nieźle
    policzyć dodatkowo to i przy okazji zarabiają mniejsze firmy
    informatyczne ;)

    Jedno jest pewne: ktoś zarobi, a ktoś straci. I zgadzam się z opinią, że
    w ogólnym rozrachunku to chyba więcej firm straci.

    Pozdrawiam
    Piotr