  • Data: 2009-02-18 21:40:32
    Temat: Re: przywrocenie terminu ZUS (chorobowe) - pismo
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Wed, 18 Feb 2009, Herald wrote:

    > Śmiem w to wątpić.
    > Dlaczego?
    > Gdyby tak było, to po jednej składce "spóźnionej" miałbyś ten miesiąc w
    > plecy, ale kolejne 6 miesięcy już by się zaliczało do chorobowego (owe
    > graniczne 180dni).

    Nie.

    > A tak nie jest.

    I prawidłowo.
    Już tłumaczę: ZUS (jeśli nie chce wypłacić chorobowego) uzasania
    to tak:
    - po nieterminowej wpłacie następuje "wylot" z chorobowego.
    Tak, jakby ubezpieczony w deklaracji złożył zapis, że od dziś
    nie płaci chorobowego. Tyle, że tym razem źródłem decyzji
    z zaprzestaniu ubezpieczenia nie jest oświadczenie ubezpieczonego
    (w postaci deklaracji), lecz przepis ustawy
    - przywrócenie opłacania ubezpieczenia może nastąpić tylko
    w wyniku złożenia oświadczenia ubezpieczonego - deklaracji!
    Nie można przecież wziąć wot tak, i postanowić że np. Ty
    będziesz od marca opłacał chorobowe. Ustawa nie pozwala.
    A ponieważ ubezpieczony NIE ZŁOŻYŁ w terminie deklaracji
    w której oświadczył że *PRZYSTĘPUJE* do dobrowolnego
    ubezpieczenia chorobowego, to z tego że płaci nie wynika nic.

    > Od ewentualnego "przywrócenia terminu" rozpoczyna się 180 dniowy okres
    > karencji.

    A tu IMO też przesadziłeś - jeśli ZUS przywróci termin, to
    jest to zwyczajna decyzja administracyjna która *uchyla*
    skutki opóźnienia.
    Nie ma żadnej karencji!

    > No i ZUS wcale nie musi wyrazić zgody na "przywrócenie terminu".

    A to się zgadza.
    "Z praktyki" mi wychodzi że:
    - przy w miarę szybkim złożeniu wniosku bezpośrednio po "wtopie"
    są skłonni do "przywrócenia". Mi się też zdarzyło :)
    - jak ubezpieczony budzi się dopiero w momencie jak chce skorzystać
    z chorobowego, szczególnie jak zanosi się na dłuzsze chorowanie,
    to raczej odmówią. A zwrot nadpłaty trzeba wyszarpywać z gardła
    (przedstawionego tu zaliczenia nadpłaty na bieżące składki
    być może nie, nie wiem).

    pzdr, Gotfryd