    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: remanent początkowy, likwidacja - pomocy!!!
    Date: Mon, 10 Mar 2003 10:41:50 +0100

    On Sun, 9 Mar 2003, MT wrote:
    [...]
    >+ Z tym remanentem to rzeczywiście doszłam, że 0, tylko nie wiem co z tymi
    >+ urządzeniami które zostały. Chyba trzeba je wykazać na koniec i podatek
    >+ zapłacić?

    A weź art. 24.2 i poczytaj:
    +++++
    3. W razie zawiadomienia urzędu skarbowego o likwidacji działalności
    gospodarczej dochód ustala się przy zastosowaniu do wartości ustalonej
    według cen zakupu pozostałych na dzień likwidacji towarów handlowych,
    materiałów (surowców) podstawowych i pomocniczych, półwyrobów, wyrobów
    gotowych, braków i odpadków oraz rzeczowych składników majątku związanego
    z wykonywaną działalnością, nie będących środkami trwałymi - takiego
    wskaźnika procentowego, jaki wynika z udziału dochodu w przychodach w
    okresie ostatnich trzech miesięcy poprzedzających miesiąc, w którym
    nastąpiła likwidacja działalności, a jeżeli w tym okresie dochód nie
    wystąpił - w roku podatkowym poprzedzającym rok, w którym nastąpiła
    likwidacja. [...]
    ----

    UWAGA: ciąłem, doczytaj.
    No i sprawdź w zeszłorocznej ustawie, bo skopiowałem
    ze stanu na dziś !!
    Do tego przeczytaj art. 44.4:

    ++++
    4. Podatek od dochodu, o którym mowa w art. 24 ust. 3, ustala się w formie
    ryczałtu w wysokości 10 proc. tego dochodu. Podatek jest płatny w terminie
    płatności zaliczki za ostatni miesiąc prowadzenia działalności. W tym
    przypadku podatnik jest obowiązany dołączyć do deklaracji, o której mowa w
    ust. 6, spis pozostałych na dzień likwidacji towarów handlowych,
    materiałów (surowców) podstawowych i pomocniczych, półwyrobów, wyrobów
    gotowych, braków i odpadków oraz rzeczowych składników majątku związanego
    z wykonywaną działalnością, w tym także dzieł sztuki, eksponatów
    muzealnych i aparatury audiowizualnej, jeżeli wydatki na ich nabycie
    zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, nie będących środkami
    trwałymi, wycenionych według cen zakupu.
    ----

    *Mi* się wydaje, że mając stan taki:
    - ŚT razem za 10000zł
    - wyposażenie razem za 5000zł (w cenach zakupu !)

    oraz w ostatnich 3 miesiącach:
    - przychód: 5000zł
    - koszty: 2500zł

    powinno wyjść:

    "przychód wirtualny": 2500zł
    od tego podatek: 250zł

    Może ktoś skomentuje :)

    Zupełnie inna sprawa to VAT, który najwyraźniej
    trzeba oddać - i to zarówno od ŚT jak i wyposażenia.
    *Chyba* od wartości rynkowej tychże (a nie zakupu)
    - zauważ, że przy PD bierze się ceny zakupu przeliczone
    o "współczynnik strat", a nie faktyczne zużycie.... !

    BTW: ciekawe, jak ktoś ma straty - czyli "dochód w przychodach"
    wynosi np. *minus* 25% - to czy US dopłaca z tytułu pozostania
    z manelami ?? ;)

    pzdr, Gotfryd