  • 1. Data: 2003-03-08 17:07:48
    Temat: remanent początkowy, likwidacja - pomocy!!!
    Od: "MT" <m...@p...onet.pl>

    Witam,
    Mam kilka pytań:
    Firma podjęła działalność z dniem 1 maja 2001 r. , pierwsze zakupy zostały
    poczynione 2 maja.
    Pierwsza sprzedaż - 14 maja. 25 lipca złożyli wniosek o zaprzestanie
    działalności. W międzyczasie zakupili urządzenia typu kasa fiskalna, lady
    chłodnicze. Mają to wszystko w domu. Biuro rachunkowe prowadziło im KPiR i
    nie ma żadnego remanentu początkowego ani żadnego remanentu likwidacyjnego.
    Czy na remanent początkowy przyjąć wszystkie zakupy do 14 maja, czy tylko te
    z 2 maja (nie ma żadnej informacji od kiedy faktycznie zaczęli działać, po
    prostu pierwszy utarg z 14.05. Na koniec wszystko wyprzedali (spożywka) - to
    chyba remanent 0, prawda? A co z tymi urządzeniami które im zostały. Muszą
    się rozliczyć z US! Pomóżcie!
    Pozdrawiam
    Monika

  • 2. Data: 2003-03-08 19:43:55
    Temat: Re: remanent początkowy, likwidacja - pomocy!!!
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 8 Mar 2003, MT wrote:
    [...]
> [...]
    >+ nie ma żadnego remanentu początkowego ani żadnego remanentu likwidacyjnego.

    Hm... Myślisz że skoro KPiR prowadziło im biuro (znaczy: sami
    nie próbowali) to dają rady rozplątać sytuację po wpakowaniu
    się w nierozliczenie na czas zamknięcia działalności ??
    I tamto biuro udawało że wszystko jest w porządku ??
    To może jakieś inne biuro ? - nie żebym coś sugerował ;[,
    ale w kwestii kogo *nie* brać to chyba Latet będzie fachowcem :] !

    >+ Czy na remanent początkowy przyjąć wszystkie zakupy do 14 maja, czy tylko te
    >+ z 2 maja (nie ma żadnej informacji od kiedy faktycznie zaczęli działać, po
    >+ prostu pierwszy utarg z 14.05.

    Na moją znajomość KPiR to remanent początkowy jest spisem towarów
    handlowych (*handlowych*, nie wyposażenia) pochodzących *sprzed*
    rozpoczęcia działalności, które do tej działalności zostaną
    wprowadzone. Podstawa w ustawie oPDoOF i rozp. ds. KPiR.
    O ile dobrze zrozumiałem twój opis - to rem. początkowy = "0".

    Wytłumacz mi jeszcze jedno: działali całe 3 miesiące.
    Biuro podatkowe *prowadziło im KPiR*. Jak to wyglądało ?
    I dlaczego w KPiR nie ma wpisu o remanencie początkowym ??
    FYI: KPiR prowadzę sam. Kiedy pierwszy raz polazłem na konsultację
    do biura - to pierwsze pytanie które padło brzmiało tak:
    "a gdzie Pan ma wpis o remanencie początkowym ??" !
    No comments...

    >+ Pozdrawiam

    wzajem, Gotfryd

  • 3. Data: 2003-03-09 11:04:19
    Od: "MT" <m...@p...onet.pl>

> [...]
    > do biura - to pierwsze pytanie które padło brzmiało tak:
    > "a gdzie Pan ma wpis o remanencie początkowym ??" !

    Wiecie to tak jest jak ktoś chce zaoszczędzić. Prowadziło im biuro ale jakoś
    tak bez odpowiedzialności - tzn. brali pewnie mniej kaski ale na niczym się
    nie podpisywali i do US zgłoszone było że prowadzą we własnym zakresie.
    Z tym remanentem to rzeczywiście doszłam, że 0, tylko nie wiem co z tymi
    urządzeniami które zostały. Chyba trzeba je wykazać na koniec i podatek
    zapłacić?
    Dzięki i pozdrawiam
    Monika

  • 4. Data: 2003-03-10 09:41:50
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 9 Mar 2003, MT wrote:
    [...]
    >+ Z tym remanentem to rzeczywiście doszłam, że 0, tylko nie wiem co z tymi
    >+ urządzeniami które zostały. Chyba trzeba je wykazać na koniec i podatek
    >+ zapłacić?

    A weź art. 24.2 i poczytaj:
    +++++
    3. W razie zawiadomienia urzędu skarbowego o likwidacji działalności
    gospodarczej dochód ustala się przy zastosowaniu do wartości ustalonej
    według cen zakupu pozostałych na dzień likwidacji towarów handlowych,
    materiałów (surowców) podstawowych i pomocniczych, półwyrobów, wyrobów
    gotowych, braków i odpadków oraz rzeczowych składników majątku związanego
    z wykonywaną działalnością, nie będących środkami trwałymi - takiego
    wskaźnika procentowego, jaki wynika z udziału dochodu w przychodach w
    okresie ostatnich trzech miesięcy poprzedzających miesiąc, w którym
    nastąpiła likwidacja działalności, a jeżeli w tym okresie dochód nie
    wystąpił - w roku podatkowym poprzedzającym rok, w którym nastąpiła
    likwidacja. [...]
    ----

    UWAGA: ciąłem, doczytaj.
    No i sprawdź w zeszłorocznej ustawie, bo skopiowałem
    ze stanu na dziś !!
    Do tego przeczytaj art. 44.4:

    ++++
    4. Podatek od dochodu, o którym mowa w art. 24 ust. 3, ustala się w formie
    ryczałtu w wysokości 10 proc. tego dochodu. Podatek jest płatny w terminie
    płatności zaliczki za ostatni miesiąc prowadzenia działalności. W tym
    przypadku podatnik jest obowiązany dołączyć do deklaracji, o której mowa w
    ust. 6, spis pozostałych na dzień likwidacji towarów handlowych,
    materiałów (surowców) podstawowych i pomocniczych, półwyrobów, wyrobów
    gotowych, braków i odpadków oraz rzeczowych składników majątku związanego
    z wykonywaną działalnością, w tym także dzieł sztuki, eksponatów
    muzealnych i aparatury audiowizualnej, jeżeli wydatki na ich nabycie
    zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, nie będących środkami
    trwałymi, wycenionych według cen zakupu.
    ----

    *Mi* się wydaje, że mając stan taki:
    - ŚT razem za 10000zł
    - wyposażenie razem za 5000zł (w cenach zakupu !)

    oraz w ostatnich 3 miesiącach:
    - przychód: 5000zł
    - koszty: 2500zł

    powinno wyjść:

    "przychód wirtualny": 2500zł
    od tego podatek: 250zł

    Może ktoś skomentuje :)

    Zupełnie inna sprawa to VAT, który najwyraźniej
    trzeba oddać - i to zarówno od ŚT jak i wyposażenia.
    *Chyba* od wartości rynkowej tychże (a nie zakupu)
    - zauważ, że przy PD bierze się ceny zakupu przeliczone
    o "współczynnik strat", a nie faktyczne zużycie.... !

    BTW: ciekawe, jak ktoś ma straty - czyli "dochód w przychodach"
    wynosi np. *minus* 25% - to czy US dopłaca z tytułu pozostania
    z manelami ?? ;)

    pzdr, Gotfryd