    From: Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: rozpoczynam działalność...-pomocy (długie!!!!!!)
    Date: Mon, 2 Apr 2007 20:56:32 +0000 (UTC)

    Dnia 02.04.2007 Wawi <j...@o...pl> napisał/a:
> [...]
    > 500,00, więc dochód do opodatkowania 1500,00 .. i co dalej?. liczę
    > podatek (*19%), czy nie, bo nie przekroczyłam dochodu wolnego od
    > podatku, (ok. 3013,00 - jak dobrze pamiętam)..
    > w miesiącu następnym sumuję koszty i przychody (narastająco, od
    > początku roku), i mam przychody: 6000,00, koszty 2000,00 więc dochód
    > do opodatkowania 4000,00 minus 3013,00(kwota wolna) =987,00 * 19% =
    > 187,53 podatek do zapłaty... i minus ZUS (zdrowotne, 7,75%, bo 1,25%
    > wliczyłam w koszty) tj. ok. 165,00 = 22,53 (podatek do zapłaty)....
    > i tak co miesiąc...narastająco.., obliczam podatek, (po odjęciu od

    Mniej więcej. Co miesiąc liczysz dochód, czyli różnicę między przychodem a
    kosztami. Odejmujesz od tego składki na ub. społeczne (których pewnie
    płacić nie będziesz, jako że jesteś zatrudniona). Liczysz podatek wg skali
    określonej w ustawie (tam jest wyraźnie napisane, jak to liczyć,
    przeczytaj). Od sumy podatku odejmujesz 7,75% podstawy od zapłaconych w tym
    roku składek na zdrowotne oraz zaliczki zapłacone w poprzednich miesiącach.
    Jeśli wynik tych wszystkich operacji matematycznych wyjdzie większy od zera
    - wpłacasz podatek do US. Poszukaj programiku "Druki IPS". Tam jest formularz,
    który sam to policzy. Prawie sam. Albo kup jakiś program do "małej księgowości".
    Tylko pamiętaj, że jest 345678987654 niuansów w dziedzinie podatków i
    trzeba o nich wiedzieć. Dlatego mimo mojego uprzedzenia do tzw.
    "przeciętnego biura rachunkowego", polecam jednak skorzystanie z usług
    jakiegoś, bo mimo wszystko wiedzą więcej od Ciebie. :) Musisz m.in.
    uwzględniać jako przychód odsetki z rachunku bankowego, sporządzać spis z
    natury na koniec roku podatkowego, zbroszurować KPiR i ponumerować jej
    strony, a na dokumentach księgowych pisać numery, pod którymi są
    zaksięgowane w KPiR. I milion innych dupereli, na których głodny urzędnik
    może Cię udupić, jeśli będzie miał ochotę. Nie ma lekko w tym kraju.

    > 2) dotyczy samochodu osobowego... , nie wprowadzonego do ewidencji ŚT.
    > (jestem współwłaścicielem).., czy mogę rozpisywać sobie kilometry
    > przejechane w związku z prowadzoną działalnością i to mnożyć przez
    > współczynnik (0,9..- w zależności od pojemności samochodu)..?

    Żadne 0,9. 0,7846 zł za kilometr dla samochodu >900ccm.
    Sumujesz kilometry, mnożysz przez przelicznik i wychodzi kwota limitu, do
    którego możesz wydać kasę na samochód. Limit liczy się narastająco od
    początku roku, podobnie kwotę wydatków. W żadnym miesiącu suma wydatków
    nie może być większa niż kwota wynikająca z limitu. Paliwo w koszta brutto,
    inne rzeczy netto i odliczasz VAT na podstawie faktury VAT. W KPiR księgujesz
    to na koniec miesiąca na podstawie comiesięcznego zestawienia wydatków (które
    musisz, razem z 'rejestrem przebiegu', sporządzać).

    > czy jest jakiś limit na kilometry?

    Nie. Oczywiście te kilometry muszą wynikać z potrzeb prowadzonej
    działalności gospodarczej, wycieczki do babci na wieś wpisać nie możesz. ;)

    > , a co z rachunkami za eksploatacje
    > ( paliwo, naprawy, ubezpieczenie), muszę je mieć,

    Jeśli chcesz odliczyć, to musisz.

    > i czy mogę wrzucać w
    > koszty, a jeżeli tak to co?, czy w ogóle nie zbierać rachunku i tylo
    > rozliczac w koszty przejechane kilometry?

    Dios mio, man... Przeczytaj rozporządzenie MF o prowadzeniu podatkowej księgi
    przychodów i rozchodów. Tam jest napisane wiele rzeczy, które Ci rozjaśnią
    temat. Na przykład to, że te kilometry to jedynie określają *limit*. Nic na
    ich podstawie nie księgujesz. Widziałem już na własne oczy KPiR z wpisanymi
    kwotami kilometry*0,7846, ale to nie tak ma być :) Zbierasz faktury, rachunki.
    Odliczać możesz wszystko, co nie jest ulepszeniem samochodu (instalacja gazowa,
    radio itd - odpadają), a także, o ile pamiętam, naprawą powypadkową (? - niech
    ktoś potwierdzi). Nie możesz odliczać ubezpieczenia AC dla kwoty
    przekraczającej... nie pamiętam, jakieś 70tys. zł. I znowu - napisałem
    tutaj tylko o części tematów związanych z rozliczaniem samochodu. :) Nie
    wspomniałem np. o tym, że na fakturach musi być numer rejestracyjny
    pojazdu. Itd itp.

    > 3) czy mam obowiązek zgłoszenia mojemu pracodawcy, ze prowadzę
    > działalność?, bo on odlicza mi juz ulgę , ok. 45,00 /m-c..., i czy
    > wtedy powinien on zaprzestać odliczania tej ulgi.?, a może jest jakiś
    > inny powód dla którego powinnam go powiadomić o prowadzonej
    > działalności....?

    A tego to nie wiem, ale coś mi się kołacze, że trzeba pracodawcę
    zawiadomić, żeby nie odliczał kwoty wolnej. Ale mogę się mylić, na podatku
    dochodowym spoza zakresu działalności gospodarczej to się nie znam ;(
    --
    Samotnik