    From: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: rozpoczynanie dzialalnosci gospodarczej [1]
    Date: Wed, 13 Jun 2007 06:52:20 +0000 (UTC)

    Dnia Tue, 12 Jun 2007 13:11:20 -0700, Jagna napisał(a):

    > No to sprbujmy si z tym zmierzy ;)

    > Oczywiscie, ze moga byc kosztem. Musisz jednak uwazac z wycena tego
    > wszystkiego, posilkujac sie ustawa o rachunkowosci zalecam zasade
    > ostroznej wyceny ;)

    A co ma do tego ustawa o rachunkowości? Ja słusznie Szpaq dalej zauważył
    jedyna metode wpuszczenia w koszty czegoś co nie jest towarem lub
    materiałem to Ewidencja Środków Trwałych. Sposób wyceny takich środków
    określa ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych. I ma to być po
    prostu cena nabycia, jeśli można ją określić. W praktyce oznacza to: "jeśli
    posiadamy fakturę/rachunek/paragon". O dziwo, nie ma żadnych zaleceń co do
    uwzględniania stopnia zużycia. Dopiero gdy określenie ceny zakupu jest
    niemożliwe bierzemy pod uwagę własną wycene według cen z grudnia roku
    ubiegłego.

    > Mowiac potocznie, uwzglednic date produkcji, stopien zuzycia i
    > ewentualna cene, ktora mozna by za to uzyskac, czyli wartosc rynkowa.

    > W zwiazku z tym sa juz kosztem w wartosci czynszu. Klopot z glowy.

    Szpaq nie napisał, że te przedmiotu są włąsnością wynajmującego, tylko że
    znajdują się w lokalu wynajętym. Jeśli nie anleża do niego i są po
    prostu wliczone w czynsz to oczywiście nie ma możliwości ich amortyzacji

    > VAT sobie podaruj w tym wypadku, bo nic tu do odliczenia nie ma. Do Kpir
    > wpisac nalezy do kolumny 14, czyli w pozostale wydatki.

    A dokładnie należy EŚT potraktować jako dokument źródłowy do tego wpisu i
    wpisać amortyzację. Numerem dokumentu powinien być numer pozycji w EŚT. Co
    do VAT-u zgoda.

    > Najlepszym dokumetnem bedzie protokol przekazania do prowadzonej
    > dzialalnosci nastepujacego wyposazenia: ... ... ... tu umiescic nalezy
    > wszystkie sprzety okreslajac cene kazdego z nich osobno, podsumowujac na
    > koncu.

    A po co protokół przekazania? Jedyny ewentualny dokument oprócz EŚT, to
    może być "protokół własny wyceny środka trwałego" gdy wyceniamy wg cen z
    grudnia ub. r.

    > Gdybys byl nadgorliwy, mozesz do kazdej czesci wyposazenia zrobic osobny
    > protokol, ale skoro bedzie tego troche, to ja (leniwa z natury)
    > zrobilabym sobie zbiorczy :)
    >
    > Osobno radzilabym wnosic sprzet o wartosci pojedynczej sztuki od
    > 3.500,00 zl, bo to nie nadaje sie do wpisania w koszty, ale do wpisania
    > do ewidencji srodkow trwalych i do amortyzacji.

    Akurat nie ma innej metody wrzucenia w koszty czegoś o wartości poniżej
    3500 co kupiliśmy przed rozpoczęciem DG niż wrzucenie w środki trwałe.
    Środkiem trwałym może być nawet nawet młotek o wartości 2 zł. Jedyny
    warunek to okres użytkowania co najmniej 1 rok.

    > Mozna skorzystac z ulatwienia, jakie daje ustawa o p.d.o.f. i wrzucic w
    > koszty nawet srodki o wartosci powyzej 3.500 zl, do ogolnej wartosci 50
    > tys. euro rocznie, ale radzilabym sie zastanowic nad takim
    > postepowaniem, bo za jakis czas bedziesz potrzebowal zawrzec umowe
    > kredytu, czy leasingu, albo na przyklad starac sie o jakas dotacje, a
    > wtedy musisz wykazac sie jakimis zyskami, wiec generowanie duzych
    > kosztow niekoniecznie zrobi Ci przysluge.

    Ściśle biorąc nie ma czegoś takiego jak proste "wrzucenie w koszty"
    środków trwałych. Jest tylko amortyzacja jednorazowa lub rozłożona w
    czasie. Jednorazowo możemy (to nie znaczy musimy) amortyzować środki o
    wartości do 3500 zł, oraz w ramach pomocy de minimis inne do łącznej
    wartości 50000 EUR rocznie.