    From: "Wojciech Suszycki (Brick B.)" <s...@i...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: s.c. a rozne ZUSy wlascicieli
    Date: Mon, 13 May 2002 00:27:47 +0200

    Użytkownik Agata <a...@t...com.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:3...@t...com.pl...
    > Witam
    >
    > Moja spolka cywilna ma czterech wspolwlascicieli. Dwoch z nich placi
    > pelny ZUS, a reszta - tylko zdrowotne. Czy platnikiem skladek ZUS moze
    > byc spolka? I czy moze te skladki wrzucac w koszty?
    >
    > Moja (byla) ksiegowa nie zgadzala sie z takim podejsciem - zdaje sie, ze
    > powodem byla wlasnie rozna kwota skladek wlascicieli. Czy miala po temu
    > jakies podstawy prawne?
    > Przyznam, ze nie chce mi sie robic wszystkich ZUSow oddzielnie (w tej
    > chwili kazdy z wlascicieli jest platnikiem swoich skladek).

> [...]

    Płatnikiem może być spółka. Po prostu składa się kilka różnych dokumentów
    ubezpieczeniowych na raz. ZA tych co płacą tylko zdrowotne składa się ZZA.
    Za pracowników i pozostałych wspólników RNA i do tego jedno wspólne DRA.
    Ja myślę, że księgowa się boi zamieszania w papierach. Nie spotkałem się z
    jakimś przepisem który tego zabrania.
    Trzeba tylko dokonać w ZUSie wyrejestrowania dotychczasowych płatników i
    zgłoszenia jednego płatnika - spólki.
    Dla pewności zapytaj jeszcze w ZUSie. Nie znajdziesz raczej takiego
    szczególnego przypadku w przepisach.

    ad.2 Zdrowotne od każdej DG od dawna już. NIe pamiętam i trudno to będzie
    znaleść ale co najmniej od dwóch lat. To było jeszcze rozporządzenie prezesa
    ZUS chyba p. Alota.

    Używasz Programu Płatnik? To znacznie ułatwia pracę.

    WS