    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Date: Sat, 24 Sep 2011 01:14:36 +0200
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: samochód w EŚT -> koszt ubezpieczenia

    On Wed, 21 Sep 2011, Greg wrote:

    > Pytanie 2: Czy koszt ubezpieczenia poniesiony w marcu (który nie może
    > powiększyć wartości początkowej) mogę wrzucić bezpośrednio w koszty we
    > wrześniu, tj. w miesiącu, w którym wprowadzam auto do ewidencji?

    Pytanie: a jak to się ma do wymogu kosztów ogólnych, zawartych
    w słowach "w celu"?
    Taka złośliwość ustawodawcy: do przepisu o kosztach uzyskania
    nie wpisał wymogu "użycia w celu". Wpisał "poniesienie w celu".
    Natomiast dla amortyzacji ST jest wyjątek (dla amortyzacji
    WNiP już nie, sprawdź w przepisie[1]).

    Jak kupię coś co kwalifikuje się do wyposażenia "dla siebie"
    (znaczy w celu osobistym), to nie ma później podstaw prawnych
    do uznania tego czegoś za KUP w DG, nawet jeślibym tego do
    DG używał. Koszty eksploatacyjne "poniesione w celu DG" oczywiście
    będę mógł wliczyć.
    Ale jeśli to samo "coś" da się zakwalifikować do ŚT i poddam
    je po zaewidencjonowaniu do DG (w EŚT) amortyzacji, to
    amortyzację mogę wliczyć w koszt. Bo dla amortyzacji ŚT jest
    wymóg "używania w celu". Wyjątkowy wymóg, nie zasada :)
    Taki drobny podatkowy ficzer.

    FYI: nie, nie wpadłbym na to :> dawno temu tu na grupie było
    wyjaśniane. Chyba Orka wyjaśniała regularnie że wyposażenia
    nie da się "później wciągnąć do DG" (i innych kosztów
    ogólnych dotyczy to w równym stopniu, musi być "nabycie
    w celu", a nie "zużycie w celu": to działa w drugą stronę,
    zużycie w innym celu niż DG wywala z kosztów DG, ale
    zużycie w celu DG nie powoduje pojawienia się kosztu,
    poza wyjątkami)
    [1] i na to też mi kiedyś zwrócono uwagę, bo się rozpędziłem :>
    np. program komputerowy musi być "nabyty w celu", bo inaczej
    nie da się wpuścić w KUP ani bezpośrednio ani przez amortyzację.

    pzdr, Gotfryd