  • 1. Data: 2004-11-26 20:53:58
    Temat: samochod zakupiony rok temu środkiem trwałym?
    Od: "Pawel Sikorski" <p...@l...plATAKZETO>

    Czy jest taka możliwość, aby używany samochód, zakupiony w ubiegłym roku za
    kwotę 13000 zł wpisać do ewidencji środków trwałych działalności, którą
    rozpoczynam 1 grudnia?

    O odpisach amortyzacyjnych nie marzę, ale gdyby się dało... ;-)

    Jestem współwłaścicielem. 50%, bo o innej współwłasności nie ma mowy w
    umowie kupna-sprzedaży. Czy to oznacza, że mógłbym odliczać od dochodu tylko
    50% kosztów?

    Na początku miesiąca będę płacił ubezpieczenie i byłoby fajnie, gdybybyła
    taka możliwość, aby autko wciągnąć auto do ewidencji....

  • 2. Data: 2004-11-26 23:10:19
    Temat: Re: samochod zakupiony rok temu środkiem trwałym?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 26 Nov 2004, Pawel Sikorski wrote:

> [...]
    >+ rozpoczynam 1 grudnia?
    >+
    >+ O odpisach amortyzacyjnych nie marzę, ale gdyby się dało... ;-)

    ...."a czemu by nie"... :)
    Warunkiem amortyzacji (i uznania jest za koszt) jest:
    - posiadanie ST w wybranych formach posiadania, w szczególności
    bycie (współ)właścicielem
    - wykorzystywanie DG w prowadzonej działalności (nie musi być
    "ciągłe", jak mi wyłożono na grupie :))

    Koniec listy :)
    Zajrzyj do ustawy, KONIECZNIE ! ;)

    >+ Jestem współwłaścicielem. 50%, bo o innej współwłasności nie ma mowy w
    >+ umowie kupna-sprzedaży. Czy to oznacza, że mógłbym odliczać od dochodu tylko
    >+ 50% kosztów?

    ...jeśli drugim współwłaścicielem nie jest małżonka nie prowadząca
    DG to oczywiście że połowę. Jak byś chciał, kupić auto w 10 osób
    na współwłasność i 10 razy amortyzować ? :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2004-11-26 23:32:56
    Od: "Pawel Sikorski" <p...@l...plATAKZETO>

    > Zajrzyj do ustawy, KONIECZNIE ! ;)
    Ustawa ma chyba ze sto stron. Wolałem wiedzieć czy jest sens, zanim do niej
    zajrze... ;-)

    > ...jeśli drugim współwłaścicielem nie jest małżonka nie prowadząca
    > DG to oczywiście że połowę. Jak byś chciał, kupić auto w 10 osób
    > na współwłasność i 10 razy amortyzować ? :)
    Oj, chciałem się upewnić tylko... ;-)
    Skoro już wiem, to musze to jeszcze przeliczyć, może będzie mi się bardziej
    kalkulować, jeśli będę prowadził ewidencję przejazdów...
    Bo wtedy, jak rozumiem, rozliczam max. tyle, ile wyjdzie z przemnożenia
    liczby km i stawki za 1 km, czyż nie?

    I jeszcze jedno szybkie pytanko, czy koszty można przenosić z roku na rok?
    Pytam, bo to ubezpieczenie i tak mi sie na nic nie przyda w tym roku,
    zarobie bowiem mniej niż wynosi kwota wolna od podatku...

  • 4. Data: 2004-11-27 06:40:51
    Od: Mieczysław <m...@U...pl>

    Sat, 27 Nov 2004 00:32:56 +0100, na pl.soc.prawo.podatki, Pawel Sikorski
    napisał(a):

> [...]
    > kalkulować, jeśli będę prowadził ewidencję przejazdów...
    > Bo wtedy, jak rozumiem, rozliczam max. tyle, ile wyjdzie z przemnożenia

    W KPiR jako właściciel nie. ( Ja mam inne zdanie ale nadal czekam na wyrok
    WSA ).

    > I jeszcze jedno szybkie pytanko, czy koszty można przenosić z roku na rok?
    > Pytam, bo to ubezpieczenie i tak mi sie na nic nie przyda w tym roku,
    > zarobie bowiem mniej niż wynosi kwota wolna od podatku...

    Kosztów nie przenosi się z roku na rok - możesz tylko odliczać straty z lat
    poprzednich.

    Jak ci radził Gotfryd jednak *dokładnie* zapoznaj się z ustawą i
    rozporządzeniem w sprawie prowadzenia KPiR ( jeżeli taką prowadzisz ).
    Bo możesz nieźle popłynąć.

    --
    Mieczysław
    ----

  • 5. Data: 2004-11-27 08:08:10
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 27 Nov 2004, Pawel Sikorski wrote:
    [...]
> [...]
    >+ kalkulować, jeśli będę prowadził ewidencję przejazdów...
    >+ Bo wtedy, jak rozumiem, rozliczam max. tyle, ile wyjdzie z przemnożenia

    Nie.
    Max tyle jak wyżej *i* nie więcej niż udokumentowane wydatki.

    >+ I jeszcze jedno szybkie pytanko, czy koszty można przenosić z roku na rok?

    Nie bardzo :]

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 6. Data: 2004-11-27 15:01:53
    Od: "Pawel Sikorski" <p...@l...plATAKZETO>

    > Nie.
    > Max tyle jak wyżej *i* nie więcej niż udokumentowane wydatki.

    No, właśnie o to mi chodziło. Zapomniałem tylko dodać, fragmentu o
    udokumentowanych wydatkach...
    Chodziło mi bardziej o potwierdzenie, że w tej metodzie nie ma znaczenia, że
    jestem współwłaścicielem...

  • 7. Data: 2004-11-27 15:03:41
    Od: "Pawel Sikorski" <p...@l...plATAKZETO>

    > Jak ci radził Gotfryd jednak *dokładnie* zapoznaj się z ustawą i
    > rozporządzeniem w sprawie prowadzenia KPiR ( jeżeli taką prowadzisz ).
    > Bo możesz nieźle popłynąć.

    Planuje po pierwszym miesiącu działania, z kompletem dokumentów (KPiR ,
    PIT-5, DRA) udać się do znajomego biura rachunkowego.
    Zweryfikować poprawność mojego toku myślenia _zanim_ złoże papery w
    urzędach...

  • 8. Data: 2004-11-27 21:50:01
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 27 Nov 2004, Pawel Sikorski wrote:
    [...]
    >+ Chodziło mi bardziej o potwierdzenie, że w tej metodzie nie ma znaczenia, że
    >+ jestem współwłaścicielem...

    Czekaj. Nie mieszaj dwu ODDZIELNYCH rzeczy:
    - kosztów eksploatacyjnych
    - amortyzacji.
    Jak samochód jest "firmowy" to w KUP zaliczasz tylko część
    amortyzacji - proporcjonalną do twojego udziału.
    Ale jak nie jest firmowy - nie zaliczasz NIC !
    A *koszty eksploatacji* zaliczasz też prosto: jak coś TY
    kupujesz to TY zaliczasz w koszt - a jak współwłaściciel
    to ON. A jak kupujecie NIE na firmy (albo on nie ma firmy)
    to znaczy że "na osobisty użytek" - i przecież TA część
    nie idzie w koszt również w OBU przypadkach ("na firmę"
    i "nie na firmę").
    JAKIE znaczenia ma twoim zdaniem fakt że jesteś współwłaścicielem
    przy samochodzie "na firmę" - INNE niż przy "nie na firmę" ?
    IMO - jak możesz coś odliczać przy "nie na firmę" to "na
    firmę" takoż jak najbardziej. A w drugą stronę NIEKONIECZNIE.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 9. Data: 2004-11-27 22:40:11
    Od: "Pawel Sikorski" <p...@l...plATAKZETO>

> [...]
    > amortyzacji - proporcjonalną do twojego udziału.
    > Ale jak nie jest firmowy - nie zaliczasz NIC !
    Rozumiem, że za samochód "firmowy" uznajemy taki, który widnieje w ew. ŚT,
    tak?
    Bo jeśli nie, moja dalsza odpowiedź może być bez sensu (może też oczywiście
    taka być, nawet jeśli tak... :-D).

> [...]
    > to znaczy że "na osobisty użytek" - i przecież TA część
    > nie idzie w koszt również w OBU przypadkach ("na firmę"
    Chcesz powiedzieć, że jeśli samochód figuruje w EŚT, to nieważna jest
    współwłasność, tylko wartość udokumentowanych kosztów?
    Inaczej - mam w miesiącu faktur na Pb i LPG na 1000 zł, to te 1000 zł mogę
    wrzucić w koszty?

    > JAKIE znaczenia ma twoim zdaniem fakt że jesteś współwłaścicielem
    > przy samochodzie "na firmę" - INNE niż przy "nie na firmę" ?
    Najprościej będzie to wyjaśnić na przykładzie.
    Do tej pory myślałem, że:
    - jeśli w przypadku samochodu "na firmę" wygeneruję koszty (inaczej - będę
    miał papiery na 1000 zł) w wysokości 1000 zł, to od dochodu będę mógl
    odliczyć tylko swoją część, czyli 500 zł
    - jeśli w przypadku samochodu "nie na firmę, wygeneruję koszty w wysokości
    1000 zł, a przy tym z ewidencji przejazdów będzie wynikało, że przejechałem
    w tym samym miesiącu (w celach służbowych) 1300 km (1300 x 0,78 ~=~1000 zł),
    to od dochodu będę mógł odliczyć te właśnie 1000 zł
    Ale rozumiem, że myliłem się w pierwszym punkcie, bo tam również będę mógł
    odliczyć owe przykładowe 1000 zł i to nie prowadząc ew. przejazdów.
    Uff, jeśli jeszcze coś sknociłem, to wypada mi tylko błagać o cierpliwość...
    ;-)

    Generalna konkluzja, jaka w moim mniemaniu wynika z naszej dyskusji jest
    taka, że lepiej, żeby samochód był środkiem trwałym, niż żeby nim nie był.
    Jak zatem sprawnie wprowadzić go do EŚT? Można gdzieś o tym poczytać, ale
    bardziej po ludzku, niż w ustawie?

  • 10. Data: 2004-11-28 16:55:17
    Od: "Pawel Sikorski" <p...@l...plATAKZETO>

> [...]
    > bycie (współ)właścicielem
    > - wykorzystywanie DG w prowadzonej działalności (nie musi być
    Przypuścmy, że decyduję się wpisać auto do EŚT.
    Pierwszy problem pojawił się w momencie obliczania wartości początkowej.
    Rozumiem, że dotyczy mnie:
    "
    Art. 22g. 1. Za wartość początkową środków trwałych oraz wartości
    niematerialnych i prawnych, z uwzględnieniem ust. 2-18, uważa się:
    3) w razie nabycia w drodze spadku, darowizny lub w inny nieodpłatny
    sposób - wartość rynkową z dnia nabycia, chyba że umowa darowizny albo umowa
    o nieodpłatnym przekazaniu określa tę wartość w niższej wysokości,
    "
    Czy musze sporządzać jakąś umowę? Skąd wziąć wartość rynkową.
    Samochód kupiłem w zeszłym (8.12) roku za 11500,00 + 249,00 PCC.