  • 1. Data: 2004-11-26 17:34:58
    Temat: umowa o dzielo
    Od: pbs <p...@W...pl>

    Witam!
    Zlecam wykonanie pracy na umowę o dzieło. Podpisujemy umowę i dostaję od
    zleceniobiorcy rachunek. Mam odporwadzić podatek dochodowy od dochodu
    zleceniobiorcy. I mam pytania:
    1. W jakim terminie mam odprowadzić ten podatek? I czy składam
    równocześnie jakiś PIT?
    2. Wpłacam go do urzędu skarbowego właściwego dla zleceniobiorcy?
    3. Na zakończenie roku muszę przekazać zleceniobiorcy deklarację PIT.
    Jaki? I czy też wysyłam go do US?
    4. Czy umowa o dzieło podlega podatkowi VAT?

    pzdr
    pbs

  • 2. Data: 2004-11-26 23:01:47
    Temat: Re: umowa o dzielo
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 26 Nov 2004, pbs wrote:

    > + Witam!
    > + Zlecam wykonanie pracy na umowę o dzieło.

    Niemożebne. ZAMAWIASZ... :)

    > + Podpisujemy umowę i dostaję od
    > + zleceniobiorcy rachunek.

    Niemożebne. Od WYKONAWCY !
    Proszę nie bić, ale stanowczo prostestuję - jak zapodasz że "zlecasz"
    i "zleceniobiorca" to wszystko wskazuje że to "zlecenie" a nie "dzieło" !

    > + 1. W jakim terminie mam odprowadzić ten podatek? I czy składam równocześnie
    > + jakiś PIT?

    20. następnego miesiąca, tak jak "swój".
    Tak, PIT-4

    > + 2. Wpłacam go do urzędu skarbowego właściwego dla zleceniobiorcy?

    Nie, "u siebie" !

    > + 3. Na zakończenie roku muszę przekazać zleceniobiorcy deklarację PIT. Jaki?

    PIT-8B

    > + I czy też wysyłam go do US?

    ...tak, dla odmiany "u niego" :)

    > + 4. Czy umowa o dzieło podlega podatkowi VAT?

    Ups... nie masz łatwiejszych pytań ?? - to pytaj googla.
    Dowiesz się że nie wiemy. USy też nie wiedzą.
    Z zapisu o "więzach prawnych" można różne rzeczy dedukować, w tym
    takie coś że to zależy DLA KOGO jest docelowe "dzieło" - czy dla
    zamawiającego czy dla osoby trzeciej. Ale są zdania przeciwne
    (czyli że każda umowa nie z pracownikiem podlega).
    Oraz przeciwne do przeciwnych (czyli że żadna nie zawarta w ramach
    DG nie podlega).
    Możesz sobie wybrać :]

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2004-11-27 10:25:52
    Od: "Przemek R." <p...@t...gazeta.pl>

    > 20. następnego miesiąca, tak jak "swój".
    > Tak, PIT-4

    a to ni pracodawca potraca podatek? Wypelnia PIT 4 a gosciowi daje kwota
    pomniejzona o ten podatek?

    P.

  • 4. Data: 2004-11-27 21:30:54
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 27 Nov 2004, Przemek R. wrote:
    [...]
    >+ > 20. następnego miesiąca, tak jak "swój".
    >+ > Tak, PIT-4
    >+
    >+ a to ni pracodawca potraca podatek?

    Nie.
    On się "zamawiający" nazywa (mowa była o umowie o dzieło).
    Pytający przedstawił się niezbyt ściśle jako "zleceniodawca"
    ale to akurat mała różnica.
    "Pracodawca" to ktoś kto płaci ZA PRACĘ (z umowy o pracę).
    A on płaci ZA DZIEŁO ("za zrobienie" a nie "za przyłażenie
    i pozostawanie w dyspozycji") :)
    Różnica taka że na koniec roku pracodawca wystawia PIT-11
    (obejmujący RÓWNIEŻ zlecenia i UoD) zaś "tylko" zamawiający
    i zleceniodawcy ograniczają się do PIT-8B.

    >+ Wypelnia PIT 4 a gosciowi daje kwota pomniejzona o ten podatek?

    Owszem. I to PYTAJĄCY jest tym człowiekiem co "wypełnia"
    i "potrąca". Z tego:

    [cytat]
    "Mam odporwadzić podatek dochodowy od dochodu zleceniobiorcy."
    ...dedukowałem że ma zwyczaj wyrażać się nieściśle i pisząc
    "zleceniobiorcy" ma na myśli "wykonawcy" - biorąc pod uwagę
    że nie chodzi o ZUS to jedna wydra :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)