  • Data: 2006-07-22 06:46:41
    Temat: Re: skladki na chorobowe
    Od: "Artur Ch." <s...@r...pbz> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia 21 lip o godzinie 23:06, na pl.soc.prawo.podatki, Gotfryd Smolik
    news napisał(a):

    > Brak logiki. Zarejestrować się do ZUA mogę przecież bez żadnych
    > innych warunków, to raz.

    No nie zupełnie. Albo objęty jesteś obowiązkowym ubezpieczeniem albo
    dobrowolnym. Ale zawsze jest jakiś "tytuł"

    > Zarejestrowanie do ZUA powoduje konieczność "zaliczenia stażu", prawda?

    Jeżeli przerwa w ubezpieczeniu nie była dłuższa niż 30 dni.

    > A celem WTPS jest właśnie "wyrażenie zgody na opłacenie składek
    > ubezpieczenia zdrowotnego po terminie" - nie teoretyzuję tylko
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    Tak jest w tym wniosku zapisane?
    Więc on nie ma chyba racji zastosowania w poruszanym przez nas temacie - my
    mówimy o ubezpieczeniu CHOROBOWYM a nie ZDROWOTNYM.

    > streszczam zapis pod tytułem.

    Nie potrafię teraz uruchomić "DrukiEX" z IPSu - nie widziałem tego wniosku
    na oczy :((

    > Popełniam gdzieś błąd w rozumowaniu?

    Zauważ Gotfryd że:
    "Dobrowolne ubezpieczenie chorobowe ustaje z mocy ustawy (bez konieczności
    potwierdzania tego faktu przez ZUS odrębną decyzją):
    - ......
    - .....
    - z powodu nieopłacenia w terminie składki na to ubezpieczenie należnej za
    jeden pełny miesiąc, tj. w przypadku:
    - nieopłacenia za dany miesiąc składki w ogóle,
    - opłacenia za dany miesiąc składki w niepełnej wysokości,
    - opłacenia za dany miesiąc składki w pełnej wysokości, ale po ustawowym
    terminie.
    Dobrowolne ubezpieczenie chorobowe ustaje także w przypadku gdy
    ubezpieczony opłacił składkę w pełnej wysokości ale po ustawowym terminie,
    nawet jeśli jednocześnie wpłacił odsetki za zwłokę."

    Wtedy też zostało niejako z "automatu" wykonane ZWUA - prawda - czy źle
    myśle?
    Więc jeżeli myśle dobrze - to skoro było ZWUA - to potem musi być ZUA -
    prawda?

    Teraz dalej:
    "W przypadku *ustania dobrowolnego ubezpieczenia chorobowego* (jeżeli nie
    ustał tytuł do podlegania ubezpieczeniu), można ponownie wystąpić z
    wnioskiem o objęcie ubezpieczeniem składając druk ZUS ZUA "Zgłoszenie do
    ubezpieczeń/Zgłoszenie zmiany danych osoby ubezpieczonej". Ponowne objęcie
    ubezpieczeniem chorobowym nastąpi wówczas od *dnia wskazanego* w tym
    zgłoszeniu, nie wcześniej jednak niż od dnia, w którym zgłoszenie zostanie
    złożone."
    Natomiast świadczenia z tego tytułu będą (w korelacji):
    "Prawo do zasiłku

    Ubezpieczony nabywa prawo do zasiłku chorobowego po upływie okresu
    wyczekiwania. *Okres ten jest zróżnicowany* w zależności od charakteru
    ubezpieczenia. Osoba podlegająca ubezpieczeniu chorobowemu obowiązkowo ma
    prawo do zasiłku chorobowego po upływie 30 dni nieprzerwanego ubezpieczenia
    chorobowego. *Osoba podlegająca temu ubezpieczeniu dobrowolnie*, prawo do
    zasiłku nabywa *po upływie 180 dni nieprzerwanego ubezpieczenia*. Do okresu
    ubezpieczenia *zalicza się poprzednie okresy ubezpieczenia chorobowego,
    jeżeli przerwa w ubezpieczeniu nie przekracza 30 dni*.

    --
    Pozdro... Artur Ch.
    GG: 997997 ICQ: 99380423
    From: zaROTowany