    From: Maddy <m...@e...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: spółka cywilna i zadłużenie wobec US - prośba o pomoc
    Date: Tue, 14 Sep 2004 13:17:14 +0200

    Użytkownik Ela napisał:

    > witam,
    > byłam udziałowcem w spółce cywilej, moje udziały wynosiły 50%, po ok. roku
    > spółka uległa rozwiązaniu, po ok. trzech miesiącach od likwidacji spółki
    > okazało się, że wspólnik (prowadzący sprawy finansowe) nie uiścił podatku
    > VAT, (pieniądze na ten cel otrzymał "prywatnie" - poza księgowością).
    > Wczoraj pojawił się u mnie poborca podatkowy z żądaniem zapłaty 100%
    > zaległej kwoty, twierdząc, że nie interesuje go fakt że w spółce posiadałam
    > tylko 50% udziałów, bo tytuł wykonawczy wystawiony jest na mnie. Obecnie mój
> [...]

    Niestety, wspólnicy za obowiązania spółki odpowiadają solidarnie.
    Solidarnie tzn. odpowiada ten na kogo pierwszego popadnie i płaci całość
    zadłużenia. Swoją część może ściągac od wspolnika, może dochodzic jej w
    sądzie cywilnym ale to już wierzyciela nie interesuje.

    Możesz oprosić o rozłożenie na raty.
    Możesz próbowac wskazać wspólnika (dane, aktualny adres) z uzasadnieniem
    że on ma środki a ty nie i egzekucja z jego majątku będzie
    skuteczniejsza. US może taką argumentacje przyjąc ale nie musi.

    I co to znaczy że otrzymał pieniądz "prywatnie". Bez pokwitowania?
    Wspólnikowi przy rozwiązywaniu spółki pieniądze bez kwitu??
    To marne są szanse dochodzeni tego w sądzie.

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl