    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: sprzedaz licencji na oprogramowanie
    Date: Thu, 11 May 2006 23:31:55 +0200

    On Thu, 11 May 2006, dUDUS wrote:

    > Przeczytalem rowniez, ze musze zaplacic podatku PCC w wysokosci 1%. W jaki
    > sposob to sie dokonuje? Dodatkowo znalazlem, ze w przypadku licencji nalezy
    > odprowadzic podatek VAT.

    Zapodałeś sprzeczność.
    Zasadą jest że jak coś podlega pod VAT to *nie* podlega pod PCC (kiedyś
    zasada była bezwzględna, dziś są wyjątki dla nieruchomości).

    Nie spodziewaj się prostej odpowiedzi :(
    Streszczając przewijające się elementy:
    1. problematyczne jest pytanie co do świadczenia usługi (realizacji
    zamówienia) "bez DG". Tak się składa że definicje DG z ustaw
    podatkowych NIE powołują się na fakt prowadzenia DG zarejestrowanej
    wg przepisów o DG. Dla odmiany ustawa o płaceniu ZUSu powołuje się
    na ustawę o podatku dochodowym.
    2. w ustawie o podatku dochodowym jest osobne źródło przychodów
    "zbycie praw majątkowych" (art.10.1.7) (co by wskazywało że
    "jednak można", bo regulacja taka jest znacznie jaśniejsza niż
    przy innych usługach), ale jak to mawiają "każdy odpowiada za siebie"
    3. IMO czym innym (znacząco innym) jest sprzedaż posiadanego prawa
    w czym innym zrealizowanie zamówienia, które ma doprowadzić do
    przekazania tego prawa; nie mam dobrego aktualnego konceptu na
    dzisiejsze przepisy, ale "przed Unią" był taki wyrok NSA w którym
    US wygrał z podatnikiem w sprawie zarzutu "czynności gospodarczej
    w rozumieniu VAT" - został sprzedany samochód, a US udowodnił
    (zeznaniem kupującego!!) że nabywca umawiał się ze sprzedawcą co
    do koloru samochodu NIM sprzedawca sam go nabył - ergo że
    wystarał się o samochód *w celu sprzedaży*.
    To jest moja dywagacja luzem, ale IMO wypada mieć na uwadze:
    zawarcie umowy "o zrobienie" może zmienić punkt siedzenia.

    > Czy jako osoba fizyczna nie prowadzaca zadnej DG
    > musze go odprowadzac?

    Niekoniecznie. Zależnie od rodzaju czynności (są takie że są
    BEZWZGLĘDNIE wyłączone i każdy kto taką czynność wykona musi
    *od niej* zapłacić VAT - przykładem dostawa pojazdów przez
    granicę - i są takie które bezwzględnie wyłączają ze zwolnienia,
    czyli jak ktoś ją zrobi nie może już ze zwolnienia korzystać,
    przykładem sprzedaż paliw) podatnik może korzystać ze zwolnienia
    "do pewnej kwoty", czyli nie musi VATu naliczać i składać deklaracji.
    Hint: nie zwalnia to jednak z ewidencjonowania VATu! - no bo
    podatnik skądś musi WIEDZIEĆ czy nie przekroczył limitów...
    Zajrzyj do archiwum - było wśród wątków dotyczących allegro.

    > Jezeli tak to w jaki niby sposob?

    Normalnie - wystawiając f-rę VAT.
    VAT "należy się" nie tylko z powodu prowadzenia działalności
    gospodarczej.
    Takim hm... "klasycznym" przykładem jest wynajem na cele niemieszkalne,
    jak ktoś ma swój osobiście posiadany lokal lub budynek i wynajmuje
    go firmie: taki najem może być oddzielnym źródłem dochodów (niezaleznie
    czy właściciel prowadzi czy nie prowadzi DG).
    Ale do VATu to nic nie ma - i jak jest VATowcem wystawia faktury oraz
    może odliczać VAT od zakupów związanych z tym lokalem.

    > Ale oto co rowniez
    > znalazlem: "Zbycie praw z licencji stanowiącej przedmiot użytku osobistego
    > nie podlega podatkowi VAT"

    Ale IMO to jest przypadek jak ktoś ma licencję na Windows, które sobie
    kupił do osobistego użytku. Komp się zepsuł, a że Win były nie-OEM to
    chce je sprzedać. BTW: w takim "niepodlegającym" przypadku rzeczywiście
    należy się PCC - i nie ma limitu zwolnienia!

    Nie przemawia do mnie jeśli NAPISAŁ NA ZAMÓWIENIE!

    > - czyli wydaje mi sie, ze to wlasnie mnie dotyczy (???).

    Znaczy program napisałeś dla siebie - bo jesteś powiedzmy fanem
    spadachroniarstwa i wyznaczałeś czas opadania w zależności od
    prądów wznoszących? A teraz przypadkiem ktoś chce kupić?
    (chodzi oczywiście o koncept, nie konkret w postaci tych
    spadochronów :))
    Hm... to ja poczytam dalszej dyskusji ;)

    > Z drugiej strony gdzie indziej znalazlem: "Jeżeli jednak zbywcą praw
    > czy udzielającym licencji jest twórca oprogramowania, wówczas może on
    > zastosować stawkę VAT 7%.".

    wKF: ta stawka 7% jest aktualna?

    > Mozliwe ze troche zakrecilem to wszystko.

    Oj, IMO nie ty. Byli przed tobą tacy w kilku egzemplarzach, często
    podpisywali jako "Minister Finansów" różne projekty, inni później
    toto poprawiali (posłowie) a my mamy dojść o co ten młyn :|

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)