  • 1. Data: 2002-01-09 20:49:34
    Temat: sprzedaż z zastrzeżeniem własności rzeczy sprzedanej (dość długie)
    Od: "losero" <g...@i...pl>

    Hej.
    Interesuje mnie dość kompleksowo ten problem - z topicu (art 589 k.c. i
    następne).

    Przepis ten chcę wykorzystać do zabezpieczania wierzytelności z faktur.

    1. W jaki sposób skutecznie zastrzec własność (art 590 kc) przy "masowej"
    (czytaj częstej) sprzedaży towarów i wystawianiu faktur ? Sam tekst na
    fakturze: "własność towaru do momentu uiszczenia zapłaty pozostaje
    własnością sprzedawcy", w przypadku gdy faktura jest podpisana przez
    odbiorcę wystarczy ? Jak najprościej postąpić w przypadku faktur
    wystawianych z "oświadczeniem" zamiast podpisu odbiorcy faktury ?.
    Jeśli odpowiedź na pytanie o ten tekst na fakturze byłaby negatywna, to czy
    dopuszczalne jest, by na drugiej stronie faktury było kilka punktów
    regulujących warunki sprzedaży jakie stosuje sprzedawca (właśnie choćby
    kwestia zastrzeżenia własności - ale mam również na myśli inne, jak choćby
    uregulowanie kilku kwestii związanych z gwarancją - wszystko oczywiście w
    ramach dopuszczonych przez prawo) ? Czy warunki, tak umieszczone na
    fakturze, wraz z podpisem odbiorcy faktury, można uznać za świadomie
    zaakceptowane przez nabywcę ?

    2. W jaki sposób dochodzi się swoich praw na rzeczy w przypadku gdy cena nie
    jest uiszczana ?. W "normalnym" przypadku jest to kilka ponagleń do zapłaty,
    później wniesienie sprawy do sądu, postępowanie, wyrok, nakaz, klauzula
    wykonalności i ewentualnie komornik. A przy takim zastrzeżeniu ? Czy można
    próbować samemu odzyskiwać towar bez tej całej, wolno działającej, machiny
    sądowej ? Wiem, że samo posiadanie jest chronione, więc teoretycznie nie
    mogę wparować do firmy, która kupiła, z osiłkami i odebrać towar siłą. A
    skoro teoretycznie nie mogę, to jak mogę :) ?
    (informacja dodatkowa: towary nie mają charakteru surowców do produkcji więc
    powinny się dać łatow zidentyfikować - np. komputery)

    3. W sprawie podatku VAT przy takiej sprzedaży, tylko się upewnię, ale
    obowiązek podatkowy powstaje tak jak przy tradycyjnej sprzedaży ?. W momecie
    wystawienia faktury (nie później niż...etc.), lub wydania towaru, tak ?

    4. Kwestia dotycząca rachunkowości, teraz już chyba uregulowana, bo w nowej
    ustawie zdefiniowano pojęcie przychodów (i zysków - art. 3, ust. 1, pkt
    30) - o ile dobrze rozumiem, taka sprzedaż jest wykazywana jako przychód w
    rachunku wyników i jako należności w bilansie, kwestia własności towaru nie
    ma tu żadnego znaczenia ? Jeśli jest inaczej, proszę mnie poprawić :).

    5. Na co jeszcze powinienem zwrócić uwagę przy sprzedaży z zastrzeżeniem
    prawa własności rzeczy ? Gdzie może czaić się potencjalny problem.

    pozdrawiam i liczę na choćby częściowe wyjaśnienie moich wątpliwości w
    poszczególnych kwestiach przez grupowiczów
    losero

  • 2. Data: 2002-01-12 13:51:44
    Od: "Slawka" <b...@2...pl>

    Użytkownik "losero" <g...@i...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > zaakceptowane przez nabywcę ?
    > Wprzepisach nie znajdziesz odpowiedzi takiej wprost, ale KC, ani inny
    przepis nie zabrania wpisywania tych spraw na fakturze, przepisy VATmowia co
    musi byc, a pozostala tresc tez jest dla VAT obojetna. Na fakturze jest
    podpis odbiorcy, albo masz oswiadczenie tzn., ze on to zaakceptowal
> [...]
    więc
    > powinny się dać łatow zidentyfikować - np. komputery)

    Nie wiem, moim zdaniem /zalezy zreszta od tego co to za towar/jest to bardzo
    trudne do zrealizowania w majestacie prawa.
> [...]
    momecie
    > wystawienia faktury (nie później niż...etc.), lub wydania towaru, tak ?
    Moim zdaniem zastrzezenie prawa wlasnosci nie ma wplywu - wedlug zasad
    ogolnych
> [...]
    nie
    > ma tu żadnego znaczenia ? Jeśli jest inaczej, proszę mnie poprawić :).
    Przychody wykazywane sa w rachunku wyników, ale te przychody nie sa
    wykazywane w bilansie jako naleznosci. Wbilansie sa wykazywane naleznosci
    niezaplacone na dzien bilansowy np. 31.12, a dotyczace przychodow ze
    sprzedazy z okresu przed 31.12./za dwa lata wstecz, te starsze sa
    przedawnione i ich sie nie wykazuje bo trzeba je spisac jako naleznosci
    przedawnione w ciezar pozostalych kosztow operacyjnych
    > 5. Na co jeszcze powinienem zwrócić uwagę przy sprzedaży z zastrzeżeniem
    prawa własności rzeczy ? Gdzie może czaić się potencjalny problem.
    Jestem ksiegowa i mysle, ze lepiej podpowiedzial by prawnik. Ja nie widze
    zagrozen, ale gdybym byla odbiorca to nie kupula bym z takim zastrzezeniem
    srodka trwalego, bo mie mogla bym dokonywac odpisow amortyzacyjnych /botylko
    od wlasnych/, a ty tez nie mogl bys amortyzowac, bo nie uzywasz.
    > pozdrawiam i liczę na choćby częściowe wyjaśnienie moich wątpliwości w
    > poszczególnych kwestiach przez grupowiczów
    > losero
    Jesli pomoglam to mi milo. Pozdrawiam.

  • 3. Data: 2002-01-13 18:13:27
    Od: A...@k...net.pl (Artur Golański)

    "Slawka" <b...@2...pl> napisał:

    >a pozostala tresc tez jest dla VAT obojetna. Na fakturze jest
    >podpis odbiorcy, albo masz oswiadczenie tzn., ze on to zaakceptowal
    F-ra bez podpisu (oswiadczenie) spelnia wymogi dla US. Jednak
    dodatkowe warunki (np. odsetki umowne) IMHO wymagają podpisu lub innej
    formy umowy.

    Artur Golański

  • 4. Data: 2002-01-18 21:43:55
    Od: "Slawka" <b...@2...pl>

  • 5. Data: 2002-01-18 21:48:50
    Od: "Slawka" <b...@2...pl>

    Jak obciazasz kontrahenta odsetkami, to przeciez jest to Twoja sprawa i nie
    musisz miec zadnej umowy, ani tez jego zgody, czy podpisu. Dokumentem
    stosowanym jest nota obciazeniowa, z podpisem wierzyciela. To dotyczy
    vatowca i niewatowca.Pozdrawiam.

  • 6. Data: 2002-01-19 09:53:53
    Od: A...@k...net.pl (Artur Golański)

    "Slawka" <b...@2...pl> napisał:

    >Jak obciazasz kontrahenta odsetkami, to przeciez jest to Twoja sprawa i nie
    >musisz miec zadnej umowy, ani tez jego zgody, czy podpisu.
    Pod warunkiem, ze sa to odsetki ustawowe !
    Na kary umowne lub wyzsze odsetki musi byc umowa.

    Artur Golański