    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: sprzedaż ze spółki sc do jednego ze współwłaścicieli
    Date: Sat, 3 Jun 2006 10:06:22 +0200

    On Sat, 3 Jun 2006, Harry wrote:

    > a mnie sie wydaje, ze to chyba tak bylo:
    > wspolwlasciciel moze kupic od SC samochod

    IMHO tylko udział w samochodzie, i nie może kupić od spółki bo
    spółka nie jest właścicielem.
    Właścicilem (współwłaścicielem) może być tylko "osoba" - S.C.
    osobą nie jest, osobami są wspólnicy (stąd nazwa spółki osobowej,
    paradoksalnie zresztą tak wychodzi).

    > ale spolke reprezentowac musi ten
    > drugi i wtedy jest okej

    W trakcie działania spółki jak samochód jest majątkiem spółki
    to nie wolno. Przypominam że kiedyś było (chyba Slayer zapodał
    trudne pytanie z tego zakresu) - ten sam przepis chroni własność
    "wsadzoną do spółki" przed wierzycielem osobistym (aby to że jeden
    wspólnik ma komornika na karku nie spowodowało że drugi wspólnik
    zbankrutuje bo zabiorą wspólne rzeczy PRZED podziałem) ale
    jednocześnie zabrania "wyprowadzania" majątku stanowiącego
    majątek wspólny S.C.:
    +++
    Art. 863.
    § 1. Wspólnik nie może rozporządzać udziałem we wspólnym majątku
    wspólników ani udziałem w poszczególnych składnikach tego majątku.
    § 2. W czasie trwania spółki wspólnik nie może domagać się podziału
    wspólnego majątku wspólników.
    § 3. W czasie trwania spółki wierzyciel wspólnika nie może żądać
    zaspokojenia z jego udziału we wspólnym majątku wspólników ani
    z udziału w poszczególnych składnikach tego majątku.
    ---

    Wyjątkiem jest pobieranie zysku:
    +++
    Art. 868.
    § 1. Wspólnik może żądać podziału i wypłaty zysków dopiero
    po rozwiązaniu spółki.
    § 2. Jednakże gdy spółka została zawarta na czas dłuższy, wspólnicy
    mogą żądać podziału i wypłaty zysków z końcem każdego roku obrachunkowego.
    ---

    BTW: nie wiem czy każdy zdaje sobie z tego sprawę, że przy S.C.
    "przejadanie" zysku poprzez pobieranie wynagrodzenia w trakcie
    roku, w razie jakby S.C. komu nie zapłaciła, może być potraktowane
    jako przekroczenie tego zapisu. Czyli niejako okradzenie wierzyciela
    ("dla niego brakło") poprzez zabranie wynagrodzenia z zysku przed
    końcem roku :|

    > ale i tqak chyba lepiej zlikwidowac razem z samochodami, mniej zachodu

    No oni tak chcą!
    :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd