    From: "Łukasz Kaliński" <l...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: stowarzyszenie zwykłe a podatki
    Date: Fri, 3 Sep 2004 16:24:40 +0200

    Użytkownik "pitkali" <p...@N...pl> napisał w wiadomości
    news:ch9sn8$rhq$1@atlantis.news.tpi.pl...

    > Hmm, to czy stowarzyszenie zwykłe może zawierać umowy czy nie? (oczywiście
    > poza np. przyjęciem darowizny i innymi zabronionymi w ustawie o
    > stowarzyszeniach)

    (o stowarzyszeniu zwykłym)
    'Taka formuła utworzenia stowarzyszenia jest więc prosta, ale, jak widzimy,
    powstałe stowarzyszenie zwykłe ma ograniczone możliwości podejmowania
    czynności prawnych. Mówiąc językiem prawnym - stowarzyszenie zwykłe nie jest
    podmiotem praw i obowiązków w zakresie prawa cywilnego (nie ma zdolności
    prawnej) oraz nie ma zdolności do czynności prawnych. Za zobowiązania
    związane z działalnością stowarzyszenia odpowiadają całym swoim majątkiem ci
    członkowie stowarzyszenia, którzy je zaciągnęli'

    a co się tyczy spółki cywilnej
    'To wspólnicy odpowiadają za zobowiązania spółki, a nie sama spółka,
    ponieważ spółka cywilna nie posiada własnego majątku, jest tylko wspólny
    majątek wspólników (tzw. współwłasność łączna) ...'

    Może drugi cytat jest nie do końca pasujący, ale wykazuje podobieństwa
    pomiędzy s.c. a stow.zwykłym.

    Tak jak pisałem - nie znam się na stowarzyszeniach zwykłych - ale sytuacja
    prawna obywdu podmiotów wydaje się być analogiczna.
    Stowarzyszenie ma organ zarządzający - Zarząd, stowarzyszenie zwykłe takiego
    organu nie posiada, ale ma przedstawiciela reprezentującego stowarzyszenie.
    Rozumiem, iż przedstawiciel pełni funkcję Zarządu, z tą jednak różnicą, iż
    to przedstawiciel odpowiada swoim majątkiem.

    IMHO(!): stowarzyszenie zwykłe (a raczej przedstawiciel stowarzyszenia wraz
    z przyjęciem pełnej odpowiedzialności) może zawierać umowy, a tymbardziej
    umowę rachunku bankowego.
    :-)

    Jednym słowem: zobaczymy - może ktoś, kto ma w tej materii doświadczenie i
    wypowie się przez weekend...

    pozdrawiam
    Łukasz Kaliński