  • 1. Data: 2005-09-27 20:15:39
    Temat: trzymanie PITów i rachunków
    Od: "Tomasz Gębala" <t...@p...onet.pl>

    Ile lat należy przetrzymywać dokumenty, faktury, rachunki z rocznych
    rozliczeń dla osób fizycznych?

    --

    Tomasz Gębala
    =============================

  • 2. Data: 2005-09-27 20:49:00
    Temat: Re: trzymanie PITów i rachunków
    Od: "Maria" <m...@n...pl>

    Użytkownik "Tomasz Gębala" <t...@p...onet.pl> napisał w
    wiadomości news:dhc97v$7ea$1@news.onet.pl...
> [...]
    > =============================
    > http://republika.pl/lublin_tg
    > ... zagłosuj na nią klikając w banner rankingowy
    5 lat poczynając od stycznia następnego roku

  • 3. Data: 2005-09-27 21:39:21
    Od: "MarekZ" <m...@w...irc.pl>

    Użytkownik "Tomasz Gębala" <t...@p...onet.pl> napisał w
    wiadomości news:dhc97v$7ea$1@news.onet.pl...
    > Ile lat należy przetrzymywać dokumenty, faktury, rachunki z rocznych
    > rozliczeń dla osób fizycznych?

    W Sylwestra bedziesz mogl wywalic rok 1999. :-) W praktyce juz 30-go.
    :-)

    marekz

  • 4. Data: 2005-09-27 22:39:36
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 27 Sep 2005, Tomasz Gębala wrote:

    > Ile lat należy przetrzymywać dokumenty, faktury, rachunki z rocznych
    > rozliczeń dla osób fizycznych?

    5 lat....od końca roku w którym rozliczono podatek !
    Przykładowo: ktoś za 1998 odliczył sobie od podatku coś-tam (i ma
    na to kwit wystawiony w lutym 1998).
    W którym roku rozliczył podatek ?
    Ale "brakło mu podatku" i część odliczenia przeniosła się na 1999.
    W którym roku rozliczył podatek ?
    Kiedy upłynie "5 lat od końca roku" ?

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 5. Data: 2005-09-28 07:34:15
    Od: "grzess" <k...@w...pl>

    > Kiedy upłynie "5 lat od końca roku" ?

    nie mam przed soba nowej ordynacji wiec posluze sie stara
    nawiazujac oczywiscie do ulgi o ktorej Gotfryd wspomnial

    Utrata prawa do ulgi
    Art. 69.
    § 1. W razie niedopełnienia przez podatnika warunków uprawniających do
    skorzystania z uzyskanej ulgi podatkowej, prawo do wydania decyzji
    ustalającej zobowiązanie podatkowe powstaje w dniu, w którym nastąpiło
    zdarzenie powodujące utratę prawa do ulgi.
    § 2. Termin do wydania decyzji, o której mowa w § 1, wynosi 3 lata od końca
    roku podatkowego, w którym nastąpiło zdarzenie powodujące utratę prawa do
    ulgi podatkowej, a jeżeli podatnik nie zgłosił organowi podatkowemu utraty
    prawa do ulgi co najmniej na 2 miesiące przed upływem tego terminu - termin
    do wydania decyzji, o której mowa w § 1, wynosi 5 lat.

    wynika z powyzszego (przyklad Gotfryda) ze jesli podatnik skorzystal z ulgi
    w 1999 roku, na podstawie rachunku z 1998 (a mial takie prawo), termin
    przedawnienia liczymy od roku w ktorym z ulgi skorzystal, wiec bylo nie bylo
    nadal 5 lat

    pozdrawiam

    grzess

  • 6. Data: 2005-09-28 20:47:59
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 27 Sep 2005, MarekZ wrote:

    > Użytkownik "Tomasz Gębala" <t...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    >
    > W Sylwestra bedziesz mogl wywalic rok 1999. :-) W praktyce juz 30-go. :-)

    ...optymista !

    Skąd wiesz że np. w 1999 nie miał straty (z czegoś) którą rozliczał
    w 2000, 2001 i 2002 ?
    Jeśli tak to "podatek na którego wyliczenia miały wpływ dokumenty"
    rozliczył w 2003 roku - i dopiero od tego roku może zacząc liczyć 5 lat...
    I strata to nie jedyny przykład :)

    Tak BTW: czy jest zakaz wykazywania i rozliczania strat ze
    źródła z art. 10.1.8.d - "sprzedaż innych rzeczy" ?
    Załóżmy iż ktoś sprzedaje stary samochód - ze stratą oczywiście.
    Wykazawszy ową stratę miałby przez 5 lat prawo do odliczenia
    tej straty (ułamkowo) od dochodu z tytułu sprzedaży innych
    używanych własnych rzeczy - jeśliby na nich zarobił !

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 7. Data: 2005-09-29 07:47:46
    Od: gonia <g...@w...pl>

    Dnia 28-09-2005 22:47, Użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:

> [...]
    > tej straty (ułamkowo) od dochodu z tytułu sprzedaży innych
    > używanych własnych rzeczy - jeśliby na nich zarobił !

    pod warunkiem,ze od dnia zakupu minelo ponizej pol roku, wtedy moze
    pojawic sie strata
    inaczej nie wystepuje podatek od sprzedazy majatku ruchomego przypominam

    i dotyczy to rowniez innych starych wlasnych rzeczy
    bo juz cudze podchodza pod dzialalnosc

  • 8. Data: 2005-09-29 09:48:44
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 29 Sep 2005, gonia wrote:

    > pod warunkiem,ze od dnia zakupu minelo ponizej pol roku,

    ...a tak tak, słusznie !

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 9. Data: 2005-09-30 08:12:54
    Od: "MarekZ" <m...@w...irc.pl>

> [...]
    > Jeśli tak to "podatek na którego wyliczenia miały wpływ dokumenty"
    > rozliczył w 2003 roku - i dopiero od tego roku może zacząc liczyć 5

    Tak ? A to jest jakas uzgodniona interpretacja ?? Z podatku rozliczamy
    sie "memorialowo". To ze w sensie "kasowym" rozliczenie nastepuje
    dopiero pozniej, to zgodnie z logika nie powinno miec zadnego wplywu
    chyba... Ja tam mialem jeden rok ze strata (1998) i z radoscia
    wywalilem go rok temu do kosza (vat za wyjatkiem grudnia 2 latka
    temu). Podobnie jak za 3 miesiace wywale rok 1999. :-) Makulatury nie
    zbieram. :-)

    marekz

  • 10. Data: 2005-09-30 22:04:02
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 30 Sep 2005, MarekZ wrote:

    > Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl> napisał
    >
    > Tak ? A to jest jakas uzgodniona interpretacja ??

    Uzgodniona z kim ?
    Przepisy nakazują przechowywanie dokumentów *źródłowych*, ujmując
    to w formę "związanych z tym wyliczeniem" albo jakoś tak...
    Najpierw trudniejsze - PIT.
    Co jest podstawą do rozliczenia PIT ?
    Dowody - Ordynacja art. 181, art. 193 a dalej art. 24
    oraz art. 24a Ustawy o podatku dochodowym ze sławnym:
    +++ PIT +++
    Art. 24b.
    1. Jeżeli ustalenie dochodu (straty) w sposób przewidziany
    w art. 24 i 24a nie jest możliwe, dochód (stratę) ustala
    się w drodze oszacowania.
    ----
    ...zaś stwierdzenie że KPiR jest "rzetelne" (tylko wtedy możliwe
    jest stwierdzenie podstawy opodatkowania na jej podstawie :))
    wynika z rozporządzenia o KPiR :) - par. 1 qw powiązaniu
    z par. 9.2.
    Co przeoczyłem ?
    :)
    Nie znajduję w ustawie zezwolenia na to aby dowodem stanowiącym
    prawo do rozliczania straty o której mowa w art. 9.3 mogła
    być "stara" deklaracja ! Ten przepis tylko stanowi *ile*
    wolno odliczyć. Ale nie na podstawie *czego*.
    Z tego wniosek iż art. 24 - rozliczanie DG na podstawie ksiąg
    oraz konieczność trzymania rachunków i faktur które posłużyły
    np. "zwykłemu człowiekowi" do odliczeń takich czy innych
    itp itd. pozostaje w mocy. 5 lat "od końca roku w którym
    upłynął termin płatności podatku".

    Równeż może się zdarzyć, można przez kilka miesięcy przekazywać
    np. "VAT do rozliczenia w przyszłych okresach" czy jak tam
    jest na deklaracji:
    +++ VAT +++
    Art. 112.
    Podatnicy są obowiązani przechowywać ewidencje prowadzone
    dla celów rozliczania podatku oraz wszystkie dokumenty
    związane z tym rozliczaniem do czasu upływu terminu
    przedawnienia zobowiązania podatkowego.
    ----

    > Z podatku rozliczamy sie "memorialowo".
    > To ze w sensie "kasowym" rozliczenie nastepuje dopiero
    > pozniej

    ...co rozumiesz przez "sens kasowy" ??
    Bo ja nic nie rozumiem z tych stwierdzeń :[
    Owszem, *zapłata* podatku nie ma nic do terminu przechowywania
    dokumentów. Liczy się moment kiedy podatki wynikłe z tych
    dokumentów *mają być* zapłacone.

    > mialem jeden rok ze strata (1998) i z radoscia wywalilem go rok temu do kosza

    Heh :)
    Jak to tu pisują ? "Każdy odpowiada za siebie" ? ;)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)