  • 1. Data: 2004-10-05 22:38:10
    Temat: ubezpieczenie chorobowe przedsiębiorcy
    Od: Maciek Bartnik <m...@b...polbox.com>

    Witam

    Od jakiegoś czasu płacę składkę na ubezpieczenie chorobowe (około 1 rok)
    i wreszcie postanowiłem z niego skorzystać :-)
    Widzę jednak, że więcej z tym problemów niż się spodziewałem. Byłem (i
    jestem nadal) chory od 27 września. Obecnie mam już łącznie 12 dni
    zwolnienia. Pierwsze zwolnienie na 6 dni już zawiozłem do ZUS i nie wiem
    co mam dalej robić. Poinformowano mnie, że jakieś pieniądze (jeśli nie
    uda im się znaleźć na mnie jakiegoś haka w płatnościach składki) prześlą
    mi ewentualnie pocztą. Czy taki zasiłek muszę jakoś księgować? Czy to
    jest mój przychód?

    Co mam zrobić ze składką za wrzesień, którą mam odprowadzić do 10
    października? Zapłacić całą, czy też pomniejszyć ją o te dni, przez
    które byłem chory? Pomniejsza się jak rozumiem proporcjonalnie, czyli
    jeśli we wrześniu byłem chory przez 4 dni, to mnożę należne składki
    przez 26/30, wyglądać ma to mniej więcej tak:

    - emerytalne:
    1338,32 x 0,1952 x 26/30 = 199.77
    - rentowe:
    1338,32 x 0,13 x 26/30 = 150.78
    - chorobowe:
    1338,32 x 0,0245 x 26/30 = 28,42
    to samo z wypadkowym i Funduszem Pracy ...

    Składkę na zdrowotne płacę w pełnym wymiarze.

    Jeśli do 10 października zapłacę pełną składę, to po otrzymaniu
    pozytywnej decyzji ZUS o mozliwości skorzystania z ubezpieczenia, muszę
    wysłać korektę deklaracji ZUS DRA? Czy mam rządać zwrotu nadpłaconych
    składek, czy w kolejnym miesiącu zapłacić niższe o nadpłaconą kwotę?
    Czy w październikowym PIT-5 powinieniem umieścić zatem składki
    rzeczywiście zapłacone, czy też pomniejszone, czyli takie jakie
    powinienem zapłacić?

    Za rozwianie moich wątpliwości z góry dziękuję.

    Maciek / Pisząc do mnie prywatnie usuń wstawkę antyspamową /
    KPiR, VAT

  • 2. Data: 2004-10-06 18:12:23
    Temat: Re: ubezpieczenie chorobowe przedsiębiorcy
    Od: "Ryszard G." <r...@w...pl>

    Użytkownik "Maciek Bartnik" napisał:
    [...]
> [...]
    > jeśli we wrześniu byłem chory przez 4 dni, to mnożę należne składki
    > przez 26/30, wyglądać ma to mniej więcej tak:

    Nie.
    To podstawę zmniejszasz proporcjonalnie.
    1338,32 / 30 ( dni kalendażowe miesiąca ) * 26 ( liczba dni podlegania
    ubezpieczeniu ) = 1159,88 ( zaokrągla się tylko ostatnią kwotę bez
    zaokrąglania wyników pośrednich ).

    [..]
    > to samo z wypadkowym i Funduszem Pracy ...
    >
    > Składkę na zdrowotne płacę w pełnym wymiarze.

    To OK.

> [...]
    > Czy w październikowym PIT-5 powinieniem umieścić zatem składki
    > rzeczywiście zapłacone, czy też pomniejszone, czyli takie jakie

    Ja wysyłam od razu deklarację z obniżoną podstawą i obniżonymi składkami.
    IMHO póżniesze składanie korekt może zrodzić tylko kłopoty, jak było już na
    grupie pokazywane przez Artura bodajże, w sytuacji, gdy deklarujesz
    podstawę większą od minimalnej.
    Najwyżej w sytuacji, gdy nie otrzymasz zasiłku, dopiero wtedy zrobisz
    korektę składek od pełnej podstawy ( a skorygujesz przy okazji składki
    chorobowe od momentu, kiedy wypadłeś z ubezpieczenia chorobowego ).

    pozdrawiam
    Ryszard

  • 3. Data: 2004-10-07 08:53:14
    Od: Maciek Bartnik <m...@b...polbox.com>

    Dnia 2004-10-06 20:12, Użytkownik Ryszard G. napisał:
> [...]
    > 1338,32 / 30 ( dni kalendażowe miesiąca ) * 26 ( liczba dni podlegania
    > ubezpieczeniu ) = 1159,88 ( zaokrągla się tylko ostatnią kwotę bez
    No to chyba moje obliczenia były słuszne, bo na jedno wychodzi ;-)
    Chyba, że chodzi Ci o zaokrąglanie kwot.

    > Ja wysyłam od razu deklarację z obniżoną podstawą i obniżonymi składkami.
    > IMHO póżniesze składanie korekt może zrodzić tylko kłopoty,
    Jakiego rodzaju miałyby to być kłopoty?

    > jak było już na grupie pokazywane przez Artura bodajże, w sytuacji, gdy
    > deklarujesz podstawę większą od minimalnej.
    Deklaruję minimalną, ale zaraz poszukam tego wątku - dzięki.

    > Najwyżej w sytuacji, gdy nie otrzymasz zasiłku, dopiero wtedy zrobisz
    > korektę składek od pełnej podstawy ( a skorygujesz przy okazji składki
    > chorobowe od momentu, kiedy wypadłeś z ubezpieczenia chorobowego ).
    A czy mogę zarządać zwrotu zapłaconych składek, jeśli ZUS uzna, że nie
    przysługuje mi zasiłek? Gdzieś słyszałem taką informację, ale nie wiem
    czy jest prawdziwa ...

    Maciek / Pisząc do mnie prywatnie usuń wstawkę antyspamową /

  • 4. Data: 2004-10-14 06:49:16
    Od: "Bea" <b...@g...pl>

    Bezpieczniej jest jednak poczekac na decyzje ZUS o przyznaniu zasiłku i do
    tego momentu płacic. normalnie pelne składki.
    Potem jak bedzie decyzja - korygujesz zlozone deklaracje pomniejszajac
    podstawe a nadplacone skladki przechodza na kolejne okresy rozliczeniowe -
    wplacasz mniejsze kwoty.

    Sama to przerobilam - nie ma problemu.

    Pomniejszenie podstawy "samodzielne" w wypadku odmowy zasilku moze cie
    narazic na odsetki :(

    Pozdrawiam!

    Beata

  • 5. Data: 2004-10-14 08:16:00
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 14 Oct 2004, Bea wrote:
    [...]
    >+ Pomniejszenie podstawy "samodzielne" w wypadku odmowy zasilku moze cie
    >+ narazic na odsetki :(

    No, odsetki to chyba mały problem ? (okres "do odmowy" nie jest
    długi). IMHO większym problemem byłaby "trwała" utrata (min. 6 mies.
    karencji) ubezpieczenia chorobowego (w tym "ubezpieczenia od płacenia
    ZUS przy kolejnych chorobach")...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 6. Data: 2004-10-14 17:07:13
    Od: "Ryszard G." <r...@w...pl>

    > Jakiego rodzaju miałyby to być kłopoty?

    Tu jest przykład.
    http://tinyurl.com/472sp

    Ryszard

  • 7. Data: 2004-10-14 17:12:07
    Od: "Ryszard G." <r...@w...pl>

    Użytkownik "Bea" napisał:

> [...]
    > Potem jak bedzie decyzja - korygujesz zlozone deklaracje pomniejszajac
    > podstawe a nadplacone skladki przechodza na kolejne okresy

    Jeśli to Twoje pieniądze, to Twoja wola.
    Jeśli to pienądze Twojego pracodawcy, to mu o tym nie mów.

    > Pomniejszenie podstawy "samodzielne" w wypadku odmowy zasilku moze cie
    > narazic na odsetki :(

    Jeśli będziesz chorowała kilka miesięcy, to po ilu miesiącach odzyskasz
    nadpłacone składki ?

    pozdrawiam
    Ryszard