  • 1. Data: 2005-04-12 14:54:44
    Temat: umowa o dzielo
    Od: "man" <pizzazz(bez spamu)@poczta.onet.pl>

    Nie znam sie na prawie, a chcialbym sie dowiedziec z czym to (umowe
    autorska) sie je :)). Wiec... jezeli podpisuje taka umowe (np o ksiazke) to
    nie musze miec postaci prawnej jako firma ale wystarczy jako osoba fizyczna.
    Czy jezeli podpisuje taka umowe to musze tez sie zarejestrowac i/lub placic
    ZUS? (aktualnie nie pracuje) Bo ze podatek od
    dochodu to wiem, ale co z tym? Czy moge napisac ta ksiazke (bo to chyba na
    jedno wychodzi) i nie placic ZUS'u, ktory by zzeral polowe moich i tak
    marnych dochodow z tej umowy?
    Najwazniejsze jest to zeby to wszystko bylo legal i wogole :).

    Pozdrawiam
    man

  • 2. Data: 2005-04-12 15:45:05
    Temat: Re: umowa o dzielo
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    man wrote:
> [...]
    > nie musze miec postaci prawnej jako firma ale wystarczy jako osoba fizyczna.

    Owszem.

    > Czy jezeli podpisuje taka umowe to musze tez sie zarejestrowac i/lub placic
    > ZUS? (aktualnie nie pracuje) Bo ze podatek od

    Jeśli nie podpidujesz tej umowy z firmą, w której pracujesz np. na etat,
    to nie płacisz żadnych ZUSów, chorych kas ani niczego innego.

    Tylko podatek. Zaliczka na podatek to, o ile mnie pamięć nie myli, 20%.
    Przy czym w przypadku napisania książki w grę wchodzą prawa autorskie,
    więc liczysz koszta 50% i w rezultacie płacisz tylko połowę podatku
    (któryś z tych wampirów od finansów chciał to zmienić, ale na szczęście
    nie przeszło).

    Rejestrować się też nie musisz.

    W przyszłym roku firma ta przyślie Ci tylko PIT, który uwzględnisz potem
    w swoim rocznym zeznaniu podatkowym.

  • 3. Data: 2005-04-12 22:19:17
    Od: "Piter" <p...@p...onet.pl>

    > Tylko podatek. Zaliczka na podatek to, o ile mnie pamięć nie myli, 20%.

    Od zeszłego roku już 19%.

    > Rejestrować się też nie musisz.

    Chyba, że przekroczysz limit 10 000 Euro przychodu i wtedy będziesz musiał
    zarejestrować się jako płatnik VAT (pytałem już 5 prawników, wszyscy doszli
    do wniosku, że to konieczne)

  • 4. Data: 2005-04-13 01:25:57
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Piter wrote:

    > Od zeszłego roku już 19%.

    1% w tą, jeden w tamtą... ;)

    > Chyba, że przekroczysz limit 10 000 Euro przychodu i wtedy będziesz musiał
    > zarejestrować się jako płatnik VAT (pytałem już 5 prawników, wszyscy doszli
    > do wniosku, że to konieczne)

    Miesięcznie, rocznie czy od umowy?

  • 5. Data: 2005-04-13 07:07:19
    Od: Pawel Wolniewicz <p...@o...pl>

    Andrzej Lawa wrote:

    > Miesięcznie, rocznie czy od umowy?

    Rocznie. Ale według nowelizacji ustawy o VAT, która ma wkrótce wejść w życie
    przychody twórców i artystów z umów o dzieło mają _podobno_ być zwolnione z
    podatku VAT-em, bez względu na ich wysokość.

    Pozdrawiam,
    Paweł

  • 6. Data: 2005-04-13 13:59:40
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Pawel Wolniewicz wrote:

    > Rocznie. Ale według nowelizacji ustawy o VAT, która ma wkrótce wejść w życie

    Cholerni naciągacze... Ja bym zrozumiał miesięcznie, ale w ciągu roku??

    > przychody twórców i artystów z umów o dzieło mają _podobno_ być zwolnione z
    > podatku VAT-em, bez względu na ich wysokość.

    Tia - tylko jak oni tych twórców i artystów rozpoznają?

  • 7. Data: 2005-04-18 22:43:00
    Temat: Re: umowa o dzielo - jak wyglada rachunek ?
    Od: "Zbigniew" <t...@p...com>

    Czy może jeszcze ktoś podesłać wzór rachunku jaki się wystawia odbiorcy po
    wykonaniu dzieła ?

  • 8. Data: 2005-04-19 08:09:06
    Od: "man" <pizzazz(bez spamu)@poczta.onet.pl>

    > Czy może jeszcze ktoś podesłać wzór rachunku jaki się wystawia odbiorcy po
    > wykonaniu dzieła ?

    O, moglby sie przydac :) tez poprosze :).