  • 1. Data: 2010-09-09 21:33:28
    Temat: umowa o dzieło z małżonkiem
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    Nie wnikając w szczegóły, mam potrzebę formalnego zawarcia umowy o
    dzieło z żoną (nie prowadzi DG, brak rozdzielności majątkowej).

    Jak rozumiem, w takim przypadku ewentualne wynagrodzenie nie jest moim
    kosztem (art. 22g ustęp 4), ale za jest to przychodem żony. Czy tak?

    I kolejne pytanie. Czy w przypadku ustalenia rażąco niskiego
    wynagrodzenia za dzieło (na przykład 1 złoty) US ma prawo szacować
    dochody (żony) na podstawie art. 25?

    IMHO byłoby to chore, ale my tu nie o logice tylko o podatkach ...

    Piotrek

  • 2. Data: 2010-09-09 21:50:00
    Temat: Re: umowa o dzieło z małżonkiem
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2010-09-09 23:33, Piotrek wrote:
> [...]
    > dochody (żony) na podstawie art. 25?
    >
    > IMHO byłoby to chore, ale my tu nie o logice tylko o podatkach ...

    Ewentualnie mógłbym rozważyć kupno MPA, które to jak wiadomo są
    majątkiem odrębnym (żony). Jednakowoż pytania o przychód żony i
    szacowanie dochodu pozostają te same.

    Piotrek

    PS.
    Nie chcę "kombinować" z angażowaniem w ten deal pośredników.

  • 3. Data: 2010-09-09 22:41:49
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 09-09-2010 o 23:33:28 Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>
    napisał(a):

> [...]
    >
    > I kolejne pytanie. Czy w przypadku ustalenia rażąco niskiego
    > wynagrodzenia za dzieło (na przykład 1 złoty) US ma prawo szacować

    I jeśli sknocisz wycenę to zastosować stawkę 50% na post. art. 30e (numer
    piszę z głowy, ale coś koło tego).
    Z ZUS już ZUA wziąłeś żeby zgłosić osobę współpracującą :) ?

    --
    Tomek

  • 4. Data: 2010-09-09 22:51:52
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    napisał(a):

    >I jeśli sknocisz wycenę to zastosować stawkę 50% na post. art. 30e (numer
    >piszę z głowy, ale coś koło tego).
    >Z ZUS już ZUA wziąłeś żeby zgłosić osobę współpracującą :) ?

    Spoko spoko. Pewnie ma Platnika i sobie druknie :)

    Pozdrawiam
    SDD

  • 5. Data: 2010-09-10 06:53:07
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2010-09-10 00:41, Tomek wrote:

    > I jeśli sknocisz wycenę to zastosować stawkę 50% na post. art. 30e
    > (numer piszę z głowy, ale coś koło tego).

    To jednak jest chore. A później waaadza jest oburzona, że ludzie
    kombinują ...

    > Z ZUS już ZUA wziąłeś żeby zgłosić osobę współpracującą :) ?

    Tego jestem świadomy, ale problem jest jakby mniejszy bo ubezpieczenie
    zdrowotne jest do odzyskania prawie w całości a reszta para-podatku nie
    ma zastosowania (żona jest zatrudniona na umowę o pracę za stosowną kasę).

    A zresztą przy prostej sprzedaży MPA, bo to pewnie jednak pójdzie w tym
    kierunku, to niech spadają na drzewo.

    Piotrek

  • 6. Data: 2010-09-10 07:40:12
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2010-09-10 00:41, Tomek wrote:

    > I jeśli sknocisz wycenę to zastosować stawkę 50% na post. art. 30e
    > (numer piszę z głowy, ale coś koło tego).

    W jaki sposób w takim razie funkcjonują (jako osoby współpracujące)
    małżonkowie nie pobierający wynagrodzenia? Czyżby rzeczywiście w takich
    przypadkach istniało zagrożenie szacowaniem dochodu i/lub opodatkowaniem
    z tytułu świadczenia nieodpłatnego?

    A skoro już była mowa o kombinowaniu to pytanie po czym poznać, że
    darowizna MPA (z majątku odrębnego żony) została wykonana na cele DG
    męża. Czy wystarczy zapis w umowie darowizny? Czy też niezbędne są
    jakieś inne zaklęcia? A może w ogóle nie da się tego tak zrobić?

    Celem ćwiczenia jest nabycie MPA w ramach prowadzonej DG (przychody z
    MPA mają być przychodem z DG, a nie osobistym). Z powodów formalnych
    żona nie powinna dalej wykazywać przychodów z MPA, zaś ja wolę te
    przychody wykazywać w ramach DG. Tak jak wspominałem nie chcę w ten deal
    angażować pośredników i chciałbym oczywiście ograniczyć koszty podatkowe.

    Jakieś pomysły poza udaniem się do doradcy, bo to oczywiście na koniec
    zrobię? :-)

    Piotrek

  • 7. Data: 2010-09-10 08:18:30
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 10 Sep 2010, Piotrek wrote:

    > W jaki sposób w takim razie funkcjonują (jako osoby współpracujące)
    > małżonkowie nie pobierający wynagrodzenia?

    IMO na podstawie art.23 i 27 KRiO.

    > Czyżby rzeczywiście w takich
    > przypadkach istniało zagrożenie szacowaniem dochodu i/lub opodatkowaniem
    > z tytułu świadczenia nieodpłatnego?

    IMVHO nie.
    Problemem jest właśnie fakt odpłatności świadczenia - skoro świadczenie
    *jest* odpłatne, a owa odpłatność powoduje *obciążenie* majątkowe
    rodziny a nie "przyczynienie się", to znaczy że *NIE* realizuje celów
    KRiO, a to znaczy że już *nie* znajduje się pod ochroną zasady "zwolnienia
    przez nakaz"
    (albo jak kto woli - trzeba by wskazać inną przyczynę, dla której
    istnieje ustawowy obowiązek świadczenia, realizacja którego prowadziłaby
    również do zwolnienia z podatku, a jak sądzę trudno taki znaleźć).

    pzdr, Gotfryd

  • 8. Data: 2010-09-10 08:46:33
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2010-09-10 10:18, Gotfryd Smolik news wrote:

> [...]
    > istnieje ustawowy obowiązek świadczenia, realizacja którego prowadziłaby
    > również do zwolnienia z podatku, a jak sądzę trudno taki znaleźć).

    OK, czyli umowa o dzieło z przekazaniem MPA, *bez* wynagrodzenia powinna
    rozwiązać problem. Dzięki!

    Piotrek

  • 9. Data: 2010-09-10 09:02:43
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    Użytkownik "Piotrek" <p...@p...na.berdyczow.info> napisał w wiadomości

    > OK, czyli umowa o dzieło z przekazaniem MPA, *bez* wynagrodzenia powinna
    > rozwiązać problem. Dzięki!

    Hmmm - AFAIR - o ile umowa zlecenie moze byc za friko, o tyle umowa o dzielu
    musi przewidywac wynagrodzenie za osiagniety rezultat.

    Pozdrawiam
    SDD

  • 10. Data: 2010-09-10 09:12:41
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 10-09-2010 o 08:53:07 Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>
    napisał(a):

    > A zresztą przy prostej sprzedaży MPA, bo to pewnie jednak pójdzie w tym
    > kierunku, to niech spadają na drzewo.

    Właśnie, masz dobrą "podkładkę" na taką sprzedaż?
    Nie wygląda mi to na współpracę, ale z drugiej strony ZUS może zarzucić
    obejście przepisów.

    --
    Tomek