    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Date: Wed, 21 Mar 2012 18:53:51 +0100
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: umowa przedwstępna a podatek

    On Wed, 21 Mar 2012, Mrqs wrote:

    > OK. Więc jeszcze raz.
    > W tej chwili mam udokumentowane roszczenia do kamienicy
    > warszawskiej. Nie chcę sprzedawać roszczeń,
    [...]
    > Wszystko jest prywatnie, żadnej działalności nie mam i nie będę miał :)

    No to mamy jasnosć skad Twój opór w sprawie VAT ;)

    Ale dobrze że witek zajał się kwestia co własciwie chcesz sprzedawać,
    bo mało co bym się zabrał za opodatkowywanie niewiadomoczego ;)

    > Mam kupca, który jest gotów zaczekać aż do odzyskania tej kamienicy i wtedy
    > ją przejąć na własność.
    > Dalej jest tak jak pisałem: umowa przedwstępna i zapłata teraz na sprzedaż
    > kamienicy (nie roszczeń!), a umowa notarialna za kilka lat, po odzyskaniu
    > nieruchomości.

    Nie bardzo *zapłata*, skoro nie masz czego sprzedac, więc ustal co za
    pieniadze chcesz dostać. Czym one maja być.
    Przyznać trzeba, że PCC należy się tylko od scisle okreslonych
    czynnosci prawnych, nie od "byle czego", ale w sumie może to
    spowodować "drobne" komplikacje - rozważenia, czy od operacji
    nie podlegajacej pod PCC nie należy się np. dochodowy.

    > Prawnik zapewniał mnie, że taka konstrukcja jest możliwa i bez podatku
    > z mojej strony,

    Któregos konkretnego podatku czy (bez) wszystkich podatków w ogóle?
    :)

    > ale był to prawnik strony kupującej i jakoś nie jestem pewien
    > czy mnie obaj nie wkręcają.

    Taa... opisywany swojego czasu przypadek "sprzedania" domu (chyba domu)
    za ułamek ceny własnie poprzez manewr z zadatkiem wykonał własnie
    prawnik, AFAIR.
    Mało tego, załóżmy że transakcja *jednak* nie dochodzi do skutku.
    Czym wobec tego były te pieniadze?
    Hint/pytanie pomocnicze: czy w międzyczasie wolno Ci będzie nimi
    rozporzadzać?

    > Ja nie chcę wyłgać się od podatku - po prostu wtedy chcę ustaloną cenę plus
    > kwota podatku, a to nie podoba się kupującemu.

    Kiedy "wtedy", bo nie nadażam? (znaczy w jakim układzie operacji)

    pzdr, Gotfryd