  • Data: 2007-09-16 15:32:08
    Temat: Re: umowa zlecenie
    Od: Jagna <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia Sun, 16 Sep 2007 16:22:10 +0200, cef napisał(a):

    > Pytanie dodatkowe:
    > Czy gdy żona pytającego jest już zatrudniona
    > (cokolwiek to znaczy)
    > i umowa zlecenia jest dodatkowym przychodem,
    > to czy o braku składek na ubezpieczenie społeczne z tytułu zlecenia nie
    > decyduje
    > czasem wysokość osiąganych przychodów (wynagrodzenia)
    > z tego już istniejącego zatrudnienia?

    Masz rację, moja informacja wymaga uzupełnienia :)

    Przy czym, tu akurat ma znaczenie, JAK jest zatrudniona poza umową
    zlecenie.

    Przyjmując, że jest to stosunek pracy, to wtedy, to czy powstaje obowiązek
    opłacania składek na ubezpieczenia społeczne, warunkuje się wysokością
    wynagrodzenia, które w przypadku umowy o pracę musi być równe najniższemu
    wynagrodzeniu.
    Gdy spełnia te warunki, to składek społecznych ze zlecenia nie będzie.

    Ale w przypadku zbiegu innych tytułów do ubezpiecznia, czyli np. umowy o
    pracę nakładczą, innej umowy zlecenia, umowy agencyjnej, obowiązek
    ubezpieczenia społecznego powstaje z tytułu tej umowy, która była zawarta
    najwcześniej, przy czym przepisy dopuszczają możliwość dobrowolnego wyboru
    tytułu, z którego chcemy płacić składki. Można nawet z wszystkich naraz :)
    Ta regulacja daje to sporą możliwość w oszczędzaniu na składkach.

    Przy czym, uwaga!, w przypadku zbiegu zlecenia z DG, wyboru opłacania
    składek ze zlecenia można dokonać tylko wtedy, gdy podstawa do
    oskładkowania ze zlecenia jest co najmniej równa wartości podstawy do
    oskładkowania dla osoby prowadzącej DG, czyli 60% przeciętnego
    wynagrodzenia.

    To chyba teraz już wystarczy ;>

    --
    Pozdrawiam,