    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: usługi gastronomiczne
    Date: Wed, 11 Feb 2004 21:34:01 +0100

    On Wed, 11 Feb 2004, Magdalena wrote:

    >+ "sly" <w...@p...onet.pl> [...]
    >+ > > Witam, mamy problem z kontrolą z VAT, ponieważ dla realizacji zleceń na
    >+ > > organizację imprez często korzystamy z usług podwykonawców, m.in. chodzi
    >+ > > o usługi gastronomiczne. [...]
    >+ > > faktury sprzedaży z VAT 7/22 %) US neguje nasze prawo do
    >+ > > odliczenia VAT przy zakupie tychże usług.
    >+ > >
    >+ > > może ktoś pomoże, co zrobić w tej sprawie, mają rację czy nie?? (zdrowy
    >+ > > rozsądek mówi, że nie, ale nasze prawo...)
    [...]
    >+ > *** US niestety ma rację. Nie możemy odliczyć VATU od zakupu usług
    >+ > gastronomicznych. Tak stanowi prawo.
    >+ > Przykro mi.
    >+
    >+ nawet pomimo tego, że odsprzedaje się je dalej?? W takim razie oznaczałoby,
    >+ że biorąc podwykonawców do usług gastronomicznych firma może być bardzo
    >+ stratna niestety ;-((

    "za mało danych" !
    Jest wyjątek, ale nic nie piszesz jakie usłygi TY prowadzisz:

    +++
    Art. 25. 1. Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie
    stosuje się do nabywanych przez podatnika:
    3b)  usług noclegowych i gastronomicznych,
    z wyjątkiem:
    ^^^^^^^^^^^
    a)   przypadków, gdy usługi te zostały nabyte przez podatników
    świadczących usługi turystyki, jeżeli w skład usługi turystyki wchodzą
    usługi noclegowe lub gastronomiczne bądź jedne i drugie,
    b)    zakupów gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez
    podatników świadczących usługi przewozu osób,
    ---

    >+ Czy na tej samej zasadzie niemożliwa jest refaktura kosztów np. noclegu??
    >+ (no bo chociaż odsprzedaje się go dalej, to nie można VAT odliczyć przy
    >+ zakupie)

    J.w.

    >+ pozdrawiam coraz bardziej przygnębiona

    Ja osobiście podejrzewam że istnieje co najmniej
    jeszcze jedna, nie wymieniona explicite możliwość.
    Mianowicie - refaktura.
    Ale wtedy:
    1. na fakturze końcowej "usługa składowa" musiałaby być osobno
    wykazana
    2. wykazana w poz. 1 wartość *musiałaby być* bez marży oraz
    "rozliczona na podstawie pomiaru" (np. sztuka/sztuka :))
    (to powyżej to "pojęcie refaktury bazujące na orzeczeniach
    Sądu Najwyższego i NSA").

    Jeszcze inną możliwością byłoby pośrednictwo: zawierasz umowę
    z podwykonawcą że w jego imieniu będziesz sprzedawać jego
    towar, wtedy osobno wykazywało by się VAT od zakupu "przekazywany"
    i odprowadzany przez poddostawcę a osobno VAT od swojej marży
    (no, "klient widzi ile zdzierasz" :)).
    Wadą pośrednictwa mogłaby być konieczność posiadania przez
    poddostawców kas fiskalnych - no bo skoro sprzedawaliby m.in.
    osobom fizycznym...

    Jeśli sama świadczysz usługi gastronomiczne to najwyraźniej
    ustawodawca "nie przewidział" i cię uziemił :(

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)