    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: wiersze a szczeble
    Date: Wed, 2 Mar 2005 23:58:17 +0100

    On Wed, 2 Mar 2005, Mario wrote:

    > + Gotfryd Smolik news wrote:
    [...]
    > + Czyli tabelka Twoim zdaniem wyglądała by tak:
    > +
    > + Podstawa obliczenia podatku Podatek wynosi
    > + ponad do
    > + 37.024 19% minus 530,08 zł
    > + 37.024 74.048 6504,48 zł + 30% nadwyżki ponad 37024 zł
    > + 74.048 600.000 17611,68 zł + 40% nadwyżki ponad 74048 zł
    > + 600.000 17611,68 zł + 40% nadwyżki ponad 74048 zł

    Merytorycznie - tak jest. Thx. że chciało ci się przepisywać :)

    Przy czym ostatni wiersz tabelki powstaje wyłącznie wirtualnie
    - drogą stosowania "zasad prawnych". *EFEKTYWNIE* tak jest :),
    *prawnie* takiego zapisu nie ma.
    Naciagając porównanie można powiedzieć iż ów "czwarty wiersz"
    równie dobrze nie występuje w aktualnej ustawie jak wynikająca
    z dwu liczb wymienionych w 1. wierszu kwota 2789,89 zł - wcale
    nigdzie nie zapisana a co rusz powoływana do życia :) hasłem
    "kwota wolna".
    PRAWNIE pojęcie "czwarty wiersz" przestało istnieć skutkiem
    skreślenia przez TK, matematycznie jest użyciem w miejscu
    nieokreśloności 'starej' treści a "zdroworozsądkowo" odpowiada
    prezentacji którą zrobiłeś :)

    A niezależnie :) - po lekkim przestawieniu akcentu w innym twom poście
    nie da się ukryć iż TK nie ma prawa wprowadzania stawki 0% (ani jakiejkolwiek
    innej) w miejsce uchwalonej przez Sejm. Decyzja TK *nie może* zmienić
    stanu prawnego z inny sposób niż "przychylenie się" do zmiany bądź
    też powrót do "tego co było".
    Zmierzam do wniosku że *jeśliby* miała być prawdziwa którakolwiek
    z tez, prowadząca do wniosku innego niż wynika z tabelki "efektywnie
    takiej jak to zapisałeś" :) *albo* do przyjęcia nowej tabelki w całości
    - to z kolei niekonstytucyjny .... musiałby być wyrok TK.
    No bo przecież TK *nie ma prawa* do kreacji prawa - więc jeśliby
    miało spowodować to powstanie "stawki 0% ponad 600 kzł" to na skutek
    niekonstytucyjności takiego rozstrzygnięcia siadamy na starej
    drzazdze (czyli z *obowiązującą* stawką 50%) w punkcie wyjścia :)
    TK musiałby (w innym składzie ?) orzec ze zawalił :)

    [...]
    > + A wystarczyło by przełożenie daty wejścia *całego* nowelizowanego artykułu
    > + w życie na 31.12.2005, ale to niestety nie leży w kompetencjach TK.

    No obracam sobie ten argument i trudno go ugryźć... wychodzi na to
    iż masz ewidentną rację - TK zrobił co miał i mógł :)

    *W zasadzie* TK mógł jeszcze zobowiązać Sejm do zmiany przepisu, dobrze
    kombinuję ? Na korzyść podatnika zmieniać wolno... inna sprawa że
    jakby Sejm zmienił ("ze wspomaganiem kancelarii" ;)) to NAPRAWDĘ mogłoby
    wyjść 0% :]

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)