    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Date: Sat, 6 Oct 2012 09:50:15 +0200
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: zabezpieczenie dzialalnosci na wypadek smierci

    On Sat, 6 Oct 2012, news wrote:

    > Ale kontynuujac - co z rachunkami bankowymi ?

    Szczerze powiedziawszy sam nie wiem :>
    Rzuciłem okiem do regulaminów i widzę ze w popularnych kontach
    bankowych jest takie zastrzeżenie, że śmierć powoduje rozwiązanie
    umowy. Rozwiązanie, nie wygaśnięcie.
    No i pat - poniższe zastrzeżenia mogą być prawdziwe, tylko brak
    oferty może nie pozwolić skorzystać z prokurenta :]

    > O ile dobrze pamietam, umowy
    > wygasaja z chwila smierci posiadacza rachunku

    Sugerujesz, że odbywa się to z mocy prawa.
    W przeciwnym razie napisałbyś innymi słowy.
    Wniosek - powinna istnieć podstawa prawna do takiej tezy.
    Może ktoś ją podać? - bo zajrzałem do prawa bankowego i nie widzę.

    > - czy prokurent ma pelne prawo do dysponowania takimi rachunkami firmowymi ?

    Poczekać trzeba na podstawę tezy o wygasaniu.
    Co do zasady z KC - patrz niżej, IMO zdecydowanie tak.
    Ale jeśli umowa za obustronną zgodą (wyrażoną przy zawieraniu umowy)
    ulega rozwiązaniu, no to jest problem :(

    > Np z chwila smierci sklada
    > dyspozycje przelewu srodkow na rachunek spadkobiercy i jego DG ?

    IMVHO nie.
    Do tego prawo ma wyłącznie spadkobierca i IMO *wyłącznie* na podstawie
    stwierdzenia nabycia spadku, ewentualnie w ograniczonym zakresie
    spadkodawca na podstawie dyspozycji na wypadek śmierci.
    Spadkobierca oczywiście na podstawie sądowego stwierdzenia lub
    równoważnika (poświadczenia) sporządzonego przez notariusza.
    Prokurent jest uprawniony do zarządzania przedsiębiorstwem, które
    to obejmuje "pieniądze w kasie" (niekoniecznie fizyczne, mogą
    być w kasie banku).
    Art.55[1]..4 KC, ostatnie dwa słowa (nie chodzi o art.55.1, tylko 55[1]).
    IMO z tego wynika, że "środki w kasie" znajdują się w zasięgu
    pełnomocnictwa prokurenta. Zakładam "pełną prokurę" (niezależnie
    od faktu, że ograniczenia prokury są nieskuteczne wobec osób
    trzecich, do czynności ograniczonych należy powoływać zwykłego
    pełnomocnika, a nie prokurenta).

    Pic w tym, że jeszcze prawnicy w bankach musieliby o tym wiedzeć.
    A tam pracują głównie hiperszpece od S.A. :[, którym podstawy
    prawne DG OF mogą być obce.

    > Czy prokurent moze takze wnioskowac o aneks do innych umow, w ktorych
    > wskazany jest tenze rachunek bankowy do rozliczen z kontrahentem, aby kasa
    > nie trafiala w proznie (czyli zlikwidowany r-k po smierci posiadacza) ?

    IMO najpierw potrzebna jest podstawa do tezy, że ten rachunek jest
    zlikwidowany.
    Na mój gust nie powinien tego robić, aby nie dawać podstawy do zarzutu
    że w sposób nieuprawniony przelewa majątek osobom trzecim :]
    Jak to zrobi i się nie pomyli w ocenie sytuacji, to (IMVHO) nie
    powinno nic się stać.
    Ale niech się okaże że jest jednak inny spadkobierca o którym nie wie
    a którego próbowano wyrolować...
    Żebym był dobrze zrozumiany: zupełnie co innego, jak przyjdą
    spadkobiercy, przedłożą mu sądowe "papiery" (IMVHO najlepiej sądowy
    dział spadku) i *każą* mu te pieniądze przelać.
    Każą, bo mają prawo nakazać. Albo sami przeleją.
    Znaczy będą mieli (prawo) jak już pozałatwiają "papiery".

    pzdr, Gotfryd