    From: news <color1@{wytnij.to}interia.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: zabezpieczenie dzialalnosci na wypadek smierci
    Date: Tue, 09 Oct 2012 00:29:56 +0200

    W dniu 2012-10-08 22:31, spp pisze:
    > Przecież w jednoosobowej działalności gospodarczej (ani w spółce
    > cywilnej) z definicji nie można ustanowić prokury. :(

    no właśnie nie do końca...

    > "Zgodnie z dosłownym brzmieniem art. 109(1) Kodeksu cywilnego prokura
    > jest udzielona przez przedsiębiorcę podlegającego obowiązkowi wpisu do
    > ,,rejestru przedsiębiorców". Jest to wyraźne odniesienie do rejestru
    > prowadzonego na podstawie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym (inaczej
    > KRS).

    rejestr przedsiębiorców to także ewidencja działalności gospodarczej,
    jest w necie wiele opinii na ten temat, że skoro nie wskazano iż tylko
    KRS się kwalifikuje to EDG tez jest swoistym rejestrem, tylko nie każdy
    taką interpretację przyjmuje, bo nie...

    dg tez podlega obowiazkowemu wpisowi do rejestru, ktory nazywa sie EDG

    a oto co wyczytalem (cytat):
    Prokura jest pełnomocnictwem udzielonym przez przedsiębiorcę (m.in. są
    nimi osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą lub zawodową)
    podlegającego obowiązkowi wpisu do rejestru przedsiębiorców

    Wątpliwości pojawiają się co do jednoosobowych przedsiębiorców
    prowadzących działalność gospodarczą na podstawie wpisu do gminnej
    ewidencji. Jeżeli uznać, że prokury mogą udzielać tylko przedsiębiorcy
    wpisani do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego, to
    jednoosobowi przedsiębiorcy będą wykluczeni z takiej możliwości. W mojej
    ocenie obowiązujące przepisy nie dają podstaw do tego, by pozbawić
    jednoosobowych przedsiębiorców możliwości udzielenia prokury. Przemawia
    za tym kilka argumentów: 1) W czasie wprowadzania nowych przepisów z
    zakresu prokury obowiązujące wówczas przepisy przewidywały możliwość
    wpisywania osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą do
    Krajowego Rejestru Sądowego. Dopiero potem pomysł ten zarzucono i
    ewidencje nadal są prowadzone w gminach. Jasne jest więc, że zamiarem
    ustawodawcy było, aby takie osoby również mogły udzielać prokury. 2)
    Gminną ewidencję działalności gospodarczej należy uznać za ,,rejestr
    przedsiębiorców", skoro wpisywani są do niej przedsiębiorcy, a użycie
    słowa ,,ewidencja" zamiast ,,rejestr" niczego tu nie zmienia. 3) Z kodeksu
    cywilnego wynika, że prokura nie gaśnie w razie śmierci przedsiębiorcy.
    Jest oczywiste, że śmierć może ponieść tylko osoba fizyczna.