    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: zakupy w vat-7
    Date: Wed, 26 Oct 2005 14:09:21 +0200

    On Wed, 26 Oct 2005, Łukasz Kaliński wrote:

    > Użytkownik "AM" <p...@p...fm> napisał
    ^^^^^^^^ ^^^^^^^^^^^^^^

    > Zakupy zwolnione również powinny być wykazane w deklaracji VAT.

    Powiedziałbym: "to zależy".

    > Po pierwsze:
    > - w deklaracji powinny pojawić się wszystkie faktury VAT, również
    > te z VAT zw.

    Hm... stoję w kolejce po podstawę prawną :)

    > po drugie:
    > - deklaracja jest sporządzana w oparciu o rejestry VAT (a raczej ich sumy) -
    > jeżeli zaksięgujesz taką Fvat do rejestru to i musi się pojawić w
    > deklaracji...

    Z tym się bezsprzecznie zgadzam.
    Powodem jest zasada prowadzenia ewidencji - jak ktoś przyjął że BĘDZIE
    wpisywał zakupyw zwolnione to widać uznał ze mu są POTRZEBNE do
    prawidłowego rozliczenia deklaracji VAT. Uznał, potrzebne być nie
    musiały.
    AFAIK to działa w tę stronę - zgadza sie ?
    I AFAIK (mylę się ?) jest to jedyna podstawa prawna "obowiązku
    ujmowania czegokolwiek".

    Moim sztandarowym przykładem jest rozliczanie proporcji zakupów
    VAT: taka *możliwość* jest pozostawiona podatnikowi w ustawie,
    jak podatnik ją *wybierze* to wtedy wyjdzie mu że musi dysponować
    kwotami zakupów również jeśli nie zawierają kwoty VAT nabycia.
    Celowo tak zapisałem, bo stanowczo protestuję przeciwko stwierdzeniu
    AM jakoby oczywistym było że zakupy niepodlegające VAT nie mają
    być ujmowane w ewidencji VAT !!!

    IMO (bez "H" :)) można nie ujmować tego co jest NIEPOTRZEBNE.
    Jeśli ktoś rozlicza proporcję zakupów to również zakupy
    niepodlegające będą do niej "wchodziły" i powinny tym samym
    być podstawą sporządzenia deklaracji a tym samym muszą być
    ujmowane w ewidencji zakupów !

    Natomiast jeśli ktoś VAT rozlicza w ten sposób że nie
    potrzebuje (do rozliczenia na deklaracji VAT) wartości
    nieopodatkowanej to nie widzę ani różnicy między VAT zw
    i VAT np ani konieczności ewidencjonowania takich zakupów.

    Tłumacząc na polski: jako podatnik nie rozliczający
    proporcji sprzedaży robię tak żeby VAT z biletów PKP
    ponad 50 km (i pieczątką NIP) tudzież kwota netto z tych
    biletów znalazły się w EZ VAT, zaś kwoty biletów PKP
    <50km ani biletów komunikacji miejskiej (nie kupowanych
    na f-rę) do EZ VAT nie trafiły.
    Powiadasz że robię źle ?

    Hm... no to namieszałem ;)

    --