    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: zakupy w vat-7
    Date: Thu, 27 Oct 2005 10:39:36 +0200

    On Thu, 27 Oct 2005, Łukasz Kaliński wrote:

    > Będę mile zaskoczony jeżeli ją ktoś poda...
    > :-)

    Jedyna znana podstawa wpisywania CZEGOKOLWIEK do ewidencji
    VAT to ta:
    +++
    Art. 109.
    3. Podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie
    czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 i 82
    ust. 3 oraz zwolnionych od podatku na podstawie art. 113
    ust. 1 i 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą:
    kwoty określone w art. 90,
    [..."90" to jest przepis o prawie odliczania podatku naliczonego...]
    dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania,
    [...czyli ewidencji sprzedaży tym razem...]
    wysokość podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżające
    kwotę podatku należnego oraz kwotę podatku podlegającą wpłacie
    do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu
    oraz
    [...i tu hint na wypadek rozliczania NA PRZYKŁAD proporcji zakupów...]
    inne dane służące do prawidłowego sporządzenia deklaracji
    podatkowej, a w przypadkach określonych w art. 120 ust. 15,
    art. 125,134,138 - dane określone tymi przepisami niezbędne
    do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej.
    ---

    Krótko i zwięźle: podatnik musi umieć z własnej ewidencji wyliczyć
    WSZYSTKIE pozycje deklaracji - koniec listy wymagań.

    Są pojedyncze przypadki szczególne, kiedy rzeczywiście wymagane
    jest ujęcie w ewidencji VAT zakupów niezależnie od tego czy są
    lub czy nie są potrzebne do "wyliczenia deklaracji", dajmy
    na to:
    +++
    [też art. 90]
    9. W przypadku, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 6, podatnicy
    są obowiązani prowadzić ewidencję otrzymywanych towarów
    zawierającą w szczególności datę ich otrzymania, dane pozwalające
    na identyfikację towarów oraz datę wydania towaru po wykonaniu
    usługi przez podatnika.
    10. Przepis ust. 9 stosuje się odpowiednio do towarów
    przemieszczanych przez podatnika na terytorium państwa
    członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli na tych
    towarach mają być wykonane usługi na rzecz podatnika,
    a po wykonaniu tych usług towary te są wysyłane lub
    transportowane z powrotem do tego podatnika na terytorium kraju.
    ---

    Ale to są konkretne, palcem wskazane wyjątki !
    I przyjrzawszy się widać że dotyczą przypadków kiedy mogłaby mieć
    miejsce "machlojka" z usiłowaniem hm... "zniknięcia" :) kwoty
    VAT w kraju lub za granicą (być może przez kontrahenta !).
    Wystarczy zajrzeć do art.12.6 żeby się upewnić... :)

    > - komentarz poniżej

    ...nie wiem który :(

    > ^^^^^^^^^^^^^^ będą do niej "wchodziły" i powinny tym samym
    >
    > A dlaczegoż to 'niepodlegające' również do niej wchodzą?

    No toś mnie zażył :]
    Dobrze gadasz.
    W związku z ujęciem wszelkiej sprzedaży "praw" jako podlegających
    pod VAT nie ma czego sprzedawać wg proporcji zakupu w sposób
    niepodlegający :[ - prawdą jest iż zawsze w tym przepisie było
    "świadczący usługi w zakresie handlu" (zresztą powód do wyśmiewania
    IMO słuszny - bo jak handel jest USŁUGĄ to pytam kiedy ma miejsce
    sprzedaż towarów) - ale to tak na boku.
    No to chwilowo nie umiem wskazać przypadku kiedy zakupy niepodlegające
    mogą być potrzebne do wyliczenia deklaracji VAT, a tym samym
    wpisania w ewidencje :)

    > 90 ust1:
    > [...] w stosunku do towarów i usług (bla, bla) [...] podatnik jest
    > obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku
    > naliczonego związanych z czynnościami ...... "
    > ^^^^^^^^^

    ?
    Czy ty chciałeś proporcję sprzedaży mi wcisnąć zamiast proporcji
    zakupów, że tak przezornie spytam ?? ;)
    Nie, my zwalczamy konieczność ujęcia zakupu, dobrze pamiętam ? ;)

    > I odpowiedź na zadane powyżej pytanie (zaznaczam, iż prawidłowej odpowiedzi
    > jeszcze :-) nie znam)

    IMO (i nie tylko IMO, takich głosów było całkiem sporo) właśnie
    "potrzebność do policzenia prawidłowo deklaracji VAT" jest
    kryterium decydującym wpisać/nie wpisać do ewidencji.
    Wyjątków w rodzaju "okresowego przyjęcia do przetwarzania" nie
    licząc (jak w przykładzie art. 12.6 wyżej).

    > Wchodzimy tutaj na całkiem inny grunt: ja z praktyki robię to w taki sposób,
    > iż jeżeli mam FVAT to wrzucam ją do rejestru - czy to będzie 22,7,3,0,zw,np
    > (!).

    Zakazu nie ma.
    IMO masz prawo *uważać* że f-ra zakupowa "np" ci się przyda
    w jakiś sposób do rozliczenia VAT :) a że akurat się póżniej
    nie przydała... no to cóź... :)

    > Co do pojęcia podatku naliczonego i pojęcia zwolniony z VAT oraz
    > niepodlegający VAT możemy sobie chyba sporo podyskutować bez prostego
    > rozwiązania...
    > :-)

    ?
    Tego to nie rozumiem :(
    Jak coś jest ujęte w ustawie o VAT i nie zostało wykluczone
    z opodatkowania to podlega pod VAT.
    A później tylko pytanie czy jest zwolnione czy nie :)

    > ale rozumiem to tak, iż podatek naliczony istnieje wtedy gdy jest naliczony,
    > również w wysokosci 0 (0%).
    > Natomiast nie ma go, gdy VAT zwolniony lub niepodlegający.
    > :-)

    Powiedzmy iż przyjmiemy taki opis - IMO nie ma to nic wspólnego
    z obowiązkiem ujmowania danej kwoty w ewidencji.

    > Co do powyższego rozwiązania: fvat = rejestr:

    To *nie jest* moje zdanie !

    > korygowałem już deklaracje VAT w firmie, w której były zakupy znaczków
    > pocztowych na fvat i nie wykazano tego w VAT-7.
    > Cały proces wyglądał tak, iż:
    > w czasie przeprowadzania czynności kontrolnych to Mazowiecki US wykazał to
    > jako 'pozycja do poprawienia',
    > zadzwoniłem do poprzedniego Biura Rachunkowego (nazwy nie będę podawał, ale
    > firma z Wielkiej 4-ki) - i odpowiedź była "Tak, przepraszamy, wiemy że to
    > powinno być zmienione".
    > I jest to dla mnie pewna wykładnia.

    Wedle uznania.
    Mnie nie przekonuje - podstawę prawną poproszę...
    Przypomnę że jeśli o USy chodzi to już nawet VAT od freeware próbowali
    naliczyć ;)

    > Choć zdarzały się przypadki, iż w mniejszych U.S. padało pytanie "a po co to
    > Panu tutaj?"
    > :-)

    I IMO takie pytanie jest prawidłowe :)

    > Dodam tylko, iż w powyższym przypadku, gdy korygowałem deklaracje - były to
    > wytyczne Mazowieckiego U.S. - a nie 'błąd przez nich wykryty' - więc nie
    > mieli prawa tego 'omandatować'.
    > Czyli co kraj to obyczaj.
    >
    > A każdy niech robi wg. własnego (i własnego urzędu) uznania.
    > :-)

    A to niewąpliwie: "każdy odpowiada za siebie" :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)