    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: zakupy w vat-7
    Date: Fri, 28 Oct 2005 11:31:35 +0200

    On Thu, 27 Oct 2005, gonia wrote:

    > szczerze powiedziawszy, to ja tez nie wiem, dlaczego ten VAT ewidencjonuje;>

    ...no bo ja wg. art. 109 - to co PRZWIDUJĘ że będzie mi potrzebne
    do wypełnienia deklaracji.... i nic więcej.

    > no tak, znowu slowka
    > sa m.in.faktury, ale rowniez inne dokumenty

    No owszem. Bo nie chodziło mi o "dopuszczalną formę dowodów"
    ale "podstawę" w rozumieniu podstawy prawnej - i jak dla
    mnie oczywistą podstawą dla podatnika niezwolnionego jest
    art.109 ust 3 z dalszymi zastrzeżeniami ustawy o VAT.

    > nie moge wystawic faktury RR, to o ile nie rozliczam sprzedazy struktura
    > zakupow, to nie widze potrzeby ewidencjonowania tego dokumentu w rejestrze
    > zakupu VAT.

    Przypomnę że tu jesteśmy zgodni - to nie ja twierdzę jakoby
    "wszystkie faktury zakupu trzeba było wpisywać do ewidencji" :)
    Wręcz przeciwnie !
    Ciebie zahaczyłem wyłącznie w sprawie "podstawy prawnej".
    Bo o ile rozumiem że ktoś coś wypełnia "bo wszyscy tak robią" ;)
    to IMO grupa dyskusyjna jest dobrym miejscem zeby sobie rozważyć
    "jak pokazać palcem DLACZEGO".

    I IMO (wkutek poczytania ustawy) & AFAIK (wskutek poczytania
    postów na grrupie sprzed paru lat, numer artykułu się zmienił
    ale zasada nie) podstawą prawną jest ów artykuł.
    Nie ma innej OGÓLNEJ podstawy - są wyjątki rozrzucone tu i ówdzie
    które mogą spowodować że *konkretne* nabycie ma być wpisane
    do ewidencji VAT.
    Ale "tak w ogóle" o ile zgodzni jesteśmy że możemy nie wpisywać
    sobie przykładowych jabłek do EZ - ja nie twierdzę że nie znam
    podstawy prawnej ;)

    > nic

    No to ten punkt programu mamy wyjaśniony :)

    > tylko ust.3 stanowi, ze
    > . Podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności
    > zwolnione od podatku [...]
    > a art.90
    > 1. W stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do
    > wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia
    [...]
    > czyli jest wyraznie powiedziane, kwoty podatku naliczonego - moim zdaniem,

    Ależ... ależ nie mam nic przeciw temu żebyś tak uważała, skoro
    ja sam tak uważam ! - pisz do Łukasza ;) (z twojego postu nie
    wynika że to nie do mnie).
    iemniej korzystając z okazji - dlaczego w ogóle o czymkolwiek
    dotyczącym proporcji (wyliczania struktury) sprzedaży rozmawiamy ?
    Wykazuję czujność - bo mniemałem iż Lukasz próbował zaaplikować
    mi omyłkowo proporcję sprzedaży - ale ty też coś o niej wspominasz...
    Dlaczego - co przeoczyłem ?
    Bo *ja* się nie przyznaję do twierdzenia żeby proporcja sprzedaży
    jakkolwiek odnosiła się do wykazywania/obowiązku wykazywania VATu
    naliczonego (dotyczy tylko wartości ułamka VATu *już* wykazanego).

    > jak ktos lubi robic za pisarczyka, nie ma przeciwskazan, zeby przez ewidencje
    > VAT puszczal prawie wszystki - jednak nie potrafie odnalezc przepisu, ktory
    > mowi, ze podatek naliczony -zaznaczam naliczony - w kwocie O stanowi kwote
    > podatku naliczonego. A skoro nie stanowi, to nie ma obowiazku wykazywania
    > tego w ewidencji

    ..."chyba że komuś jest potrzebny do wyliczenia deklaracji VAT" - jak
    w przypadku rozliczających proporcję zakupów.

    > ale faktycznie zapedzilam sie , przynajmniej zgadzamy sie, ze sa przypadki,
    > kiedy jednak dokument bez VAT tez musi w tej ewidencji sie znalezc
    > natomiast 90 stanowi dalej o kwotach podatku
    > nie o tym, czy kazdy zakup w ewidencji powinien sie znalezc

    Oczywiście że nie.
    Ja się powołałem na stosowanie proporcji zakupów jako wyjątku (zresztą
    AFAIK bardzo rzadko stosowanego - znasz kogoś stosującego
    proporcję zakupów ?) który jest bardzo dobrym przykładem
    pokazującym że PEWNE zakupy MOGĄ być DLA KOGOŚ podstawą
    wyliczenia kwot podatku.
    I *ci i tylko ci* którym tak wychodzi muszą (bo sami tak
    wybrali !) wpisywać zakupy do EZ.
    Oczywiście poza przypadkami wskazanymi w ustawie jako szczególne
    formy nabycia :)
    I oczywiście nie twierdzę że proporcja zakupu jest jedynym
    takim przypadkiem - innego chwilowo nie kojarzę.

    [...proporcja zakupów...]
    > a to juz bylo chyba? czy jeszcze jest cos?

    Było. Ubolewam że nie znam innego (najlepiej prostego) przypadku
    kiedy podatnik sam sobie na głowę ściąga konieczność wpisywania
    zakupów do ewidencji VAT :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)