    From: "Oberfeldkurat" <o...@u...gazeta.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: zdrowotne rolnika
    Date: Wed, 11 Jun 2003 00:16:47 +0200

> [...]
    | wymienionego w art. 9 ust. 1 pkt 1 lit. c ustawy o powszechnym
    ubezpieczeniu
    | w NFZ, składka na ubezpieczenie zdrowotne opłacana jest od każdego ze
    źródeł
    | przychodów.
    | W ramach pozarolniczej działalności odrębne źródło przychodów stanowi:
    | a.. pozarolnicza działalność gospodarcza prowadzona na podstawie
    przepisów
    | o działności gospodarczej,
    | c.. status wspólnika spółki cywilnej,
    |
    | Z tego wynikałoby, że jednak ZUS DG własną oraz bycie wspólnikiem s.c.
    liczy
    | osobno ;-( I nie wiem, co teraz zrobić, płacić podwójnie czy pojedynczo??
    | Co myślicie o tym
    |
    | Magdalena

    Z Kc: "Przez umowę spółki wspólnicy zobowiązują się dążyć do osiągnięcia
    wspólnego celu gospodarczego"

    Czyli bycie wspólnikiem s.c. jest niczym innym jak prowadzeniem DG.

    Znam wyjaśnienie ze strony ZUS i uważam, że w tym miejscu jest błędne.
    Podobnie błędnie, moim zdaniem, poprzednio ZUS informował o konieczności
    płacenia składki zdrowotnej od każdego wpisu do ewidencji działalności
    gospodarczej. Często była to jedna DG, ale przedsiębiorca poszerzał
    działalność na obszar np. innej gminy i w urzędzie gminy wymuszano na nim
    dokonanie nowego wpisu. Jaki był w tym cel? Można sądzić, że wyłącznie
    statystyczny. W sprawozdaniach pewnie ładnie wyglądało, ile to podmiotów
    powstało w gminie.

    BTW w PDG nie ma żadnego zapisu nakazującego uzyskiwanie kolejnego wpisu -
    zgłasza się tylko zmiany w stosunku do pierwotnego zgłoszenia.

    Andrzej K.