  • 1. Data: 2002-11-20 12:23:01
    Temat: zmiany w VAT a pojecie kwartalu
    Od: w...@p...onet.pl

    Witam,
    Pamietam dyskusje na tym forum w związku z ostatnimi zmianami w ustawie o VAT,
    wprowadzeniu mozliwości rozliczeń kwartalnych i metody kasowej oraz samego
    pojecia MP. Jedni twierdzili (wśród nich ja także) że przez kwartał należy
    (niejako klasycznie) rozumieć każdy okres trzymiesięczny rozpoczynający się w
    styczniu, kwietniu, lipcu i październiku. Inni że jest to dowolny okres
    trzymiesięczny czyli że inforamcje o wyborze rozliczenia kwartalnego lub
    kwartalnego i metody kasowej można złożyć w dowolnym miesiącu
    (poprzedzajacym ... itd).

    Na podtwierdzenie pierwszego stanowiska znalazłem komunikat MF datowany na
    24.09.2002 r (ale chyba go później opublikowali) z którego cytat:

    "Mały podatnik może wybrać od każdego nowego kwartału (tj. od stycznia,
    kwietnia, lipca i października) metodę kasową rozliczenia zobowiązania
    podatkowego w podatku od towarów i usług, po uprzednim pisemnym zawiadomieniu
    urzędu skarbowego o wyborze tej metody.
    Zawiadomienie to należy złożyć w terminie do końca miesiąca poprze-dzającego
    okres, za który mały podatnik będzie stosował metodę kasową.
    W przypadku wybrania przez małego podatnika metody kasowej rozliczeń w podatku
    od towarów i usług podatnik ten stosuje tę metodę automatycznie przez kolejne
    okresy kwartalne."

    Treść teej informacji zobaczyłem wczoraj w swoim US'ie (chyba jednak dostali ją
    niedawno) naklejona na tablicy w bardzo widocznym miejscu tuz przy wejściu.
    Co prawda MF wspomina tu tylko o metodzie kasowej a jeżeli ktoś chce tylko
    przejśc na rozliczenie kwartalne ?. Można domniemywać że i to wyjaśnienie
    dotyczy takze i tego (imo z 99,9% pewnością :). Jednakże w głowie miesza
    stanowisko (może raczej opinia) zawarte w artykule z 20.10.2002 r w
    Rzepie "Opinie praktyków - Pomyśl, zanim wybierzesz":

    "Przede wszystkim radziłbym nie spieszyć się z wyborem metody kasowej. Bo wybór
    oznacza decyzję na 12 najbliższych miesięcy. Można ją podjąć w każdym miesiącu.
    Jeśli ktoś nie zdąży złożyć zawiadomienia do końca września, może to zrobić w
    październiku, listopadzie i każdym następnym miesiącu. Ale warto wcześniej
    zastanowić się, czy wybrać metodę kasową czy może tylko rozliczenie kwartalne.

    No i co o tym myśleć, wyszło coś nowego, Rzepa (autor artykułu ma lepsze info)
    wie lepiej a na wyżej wymienionej przezemnie tablicy w US pojawi się
    sprotowanie w czerwcu z datą z lutego ?
    Macie jakieś konkretne info w tej sprawie:
    -pojęcie kwartału dla chcącego rozlicząć VAT tylko kwartlnie
    -pojęcie kwartału dla chcącego stosować i metodę kasową i rozliczenie kwartalne

    Pozdr.
    Sark

  • 2. Data: 2002-11-20 12:40:49
    Temat: Re: zmiany w VAT a pojecie kwartalu
    Od: w...@p...onet.pl

    Ażeby dolac ogniwy do ognia to wypowiedx jeszcze jedenego autora z Rzepy:

    " Na pewno z nowych regulacji dotyczących metody kwartalnej nie wynika, że
    chodzi o kwartał kalendarzowy. W kodeksie cywilnym też nie ma definicji
    kwartału; jest mowa o dniach, tygodniach, miesiącach, latach, terminie
    półmiesięcznym, ale nie kwartalnym.

    Jeśli ustawodawca miał na myśli kwartał kalendarzowy, to wystarczyłoby, żeby w
    art. 4 ustawy o VAT napisał: "kwartał są to trzy kolejno po sobie następujące
    miesiące roku rozpoczynającego się 1 stycznia 2002 r."."

    Pozdr.
    Sark

  • 3. Data: 2002-11-20 21:43:26
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On 20 Nov 2002 w...@p...onet.pl wrote:

    >+ Witam,
    >+ Pamietam dyskusje na tym forum w związku z ostatnimi zmianami [...]

    Nie ma strachu, nie pójdzie w zapomnienie ;)
    Ja tam przypominam oficjalne i obowiązujące stanowisko SN:
    w pierwszej kolejności liczy się *litera* prawa.
    [...]
> [...]
    >+ wie lepiej a na wyżej wymienionej przezemnie tablicy w US pojawi się
    >+ sprotowanie w czerwcu z datą z lutego ?

    Sądże że jak zwykle: jest "drobna nieścisłość" w ustawie którą
    ministerialny urzędnik postanowił był wyprostować na chłopski
    rozum. *Na grupie* my się wzajemnie przestrzegamy że to
    niezdrowe, ale może 'oni' grupy nie czytają[1] ;)
    Niestety, w US najpierw czytają "komunikaty MF" a ustawę
    to pewnie dopiero po przegranym procesie w NSA :(
    Chce ci się sądzić ?? ;[

    Pozdrowienia, Gotfryd
    (VATman niezainteresowany chwilowo "wynalazkami od VATu")
    [1] sądząc z komentarzy o uzasadnieniu wyroku TK do - rządowej
    w końcu - ustawy abolicyjnej... ;)