  • 1. Data: 2006-05-17 08:33:37
    Temat: Rolety zewnetrzne z montazem a stawka Vat
    Od: "II Artur II" <s...@m...pl>

    Witam
    Kilka dni temu zamowilem rolety zewnetrzne z montazem u producenta.
    Wlasciciel liczy mi 22 % Vat-u. Szukam w internecie informacji i okazauje
    sie ze dla budownictwa mieszkaniowego inne firmy tego typu przy montazu
    licza 7% Vat. Dzwonie do wlasciciela i pytam dlaczego u niego jest 22% a w
    innych firmach 7%. Mowi mi ze pytal sie w Urzedzie i tak mu powiedzieli a
    nawet ma to na pismie ze: "jako producent rolet sprzedajac je wraz z
    montazem musi dokliczac 22% Vat"
    Z tego co do tej pory znalazlem to 22 % jest tylko dla firm a dla osob
    prywatnych i spoldzielni rolety zewnetrzne z montazem to 7% Vat. Jak
    powiedzialem to wlascicielowi to sie zdziwil i mowi zebym mu podal podstawe
    prawna.
    Ktos z szanownych grupowiczow moglby mi pomoc rozwiazac ten problem? Prosze
    ewentualnie pokierowac mnie do odpowiednich przepisow.
    Z gory slicznie dziekuje.

    --
    pozdrawiam
    Artur W.

  • 2. Data: 2006-05-17 09:12:34
    Temat: Re: Rolety zewnetrzne z montazem a stawka Vat
    Od: "Jacek Rakowski [www.goldap.info.pl]" <www#goldap..net>

> [...]
    > innych firmach 7%. Mowi mi ze pytal sie w Urzedzie i tak mu powiedzieli a
    > nawet ma to na pismie ze: "jako producent rolet sprzedajac je wraz z

    Myśle że temat jest podobny do tematu montowania okien przez producentów.
    Urząd Statystyczny klasyfikuje montaż okna u klienta przez producenta jako
    dostawę towaru (okna). A od tego jest 22% VAT. Myslę że podobnie jest z
    roletami i z innymi towarami (np. panele, blachy dachowe).W przypadku okien
    temat zrobił sie tak głośny, że został on potraktowany przez ministra
    oddzielnie. Obecnie wymiana stolarki okiennej przez producenta jest
    opodatkowana stawką 7% dla budownictwa mieszkaniowego. Ale to wyjątek.

    Inaczej jest w przypadku firm świadczących usługi, nie bedących producentem.
    One nie produkują rolet, paneli, blach. I jeśli zamawiasz "zamontowanie
    rolet zewnetrznych" do mieszkania wydaje mi się, że bez problemu otrzymasz
    f-rę 7% VAT. Ale jeśli zamowisz "1. rolety zewnętrzne" i "2. usługa montażu"
    to zapłacisz od 1-go 22%, od drugiego 7%.

    Ten temat ze dwa lata temu maglował Janusz Weiss w "Dzwonię do Pani, Pana" w
    ZETce.

    Moim zdaniem sprzedawca postąpił prawidłowo.

> [...]
    > prywatnych i spoldzielni rolety zewnetrzne z montazem to 7% Vat. Jak
    > powiedzialem to wlascicielowi to sie zdziwil i mowi zebym mu podal

    A gdzie to znalazłes? Myślę że tam nie było opisane szczegółowo wszystkie
    przypadki, tylko tak, jak zazwyczaj jest.

  • 3. Data: 2006-05-17 10:25:10
    Od: "II Artur II" <s...@m...pl>

    Użytkownik "Jacek Rakowski [www.goldap.info.pl]" <www#goldap..net> napisał w
    wiadomości news:446ae8f7@news.vogel.pl...

    > A gdzie to znalazłes? Myślę że tam nie było opisane szczegółowo wszystkie
    > przypadki, tylko tak, jak zazwyczaj jest.

    W ostatnim numerze muratora jest na temat rolet zewnetrznych. Zacytuje:
    "UWAGA! Producenci dolaczaja instrukcje montazu rolet. Jednak
    przeprowadzajac go samodzielnie, trzeba sie liczyc z tym, ze gwarancja
    obejmie same rolety. Dlatego jesli zdecydujemy sie na rolety, zwlaszcza
    antywlamaniowe, warto zatrudnic wyspecjalizowana ekipe montazystow. Za
    rolete kupowana od razu z usluga producenci doliczaja tylko 7%, a nie 22%
    Vat"

    Jak to rozumiec?

    Pozatym wezmy pierwszy lepszy link:
    http://www.drzwi.pl/?language=pl&site=pages&id=&name
    =uslugi
    Na samym dole podaja jak licza Vat.

    Kompletnie sie w tym pogubilem. O ile temu producentowi to zwisa ile mi
    Vat-u doliczy o tyle dla mnie jest to istotna roznica :)

    --
    pozdrawiam
    Artur W.

  • 4. Data: 2006-05-17 14:38:42
    Od: "Jacek Rakowski [www.goldap.info.pl]" <www#goldap..net>

> [...]
    > antywlamaniowe, warto zatrudnic wyspecjalizowana ekipe montazystow. Za
    > rolete kupowana od razu z usluga producenci doliczaja tylko 7%, a nie 22%

    Hmm, odważni producenci?
    Zdzadzam sie z tym twierdzeniem, gdyby zamiast "producenci" pisało
    "sprzedawcy, nie produkujący rolet". Ale z tym, co przytoczyłeś - nie.

    > Pozatym wezmy pierwszy lepszy link:
    > http://www.drzwi.pl/?language=pl&site=pages&id=&name
    =uslugi
    > Na samym dole podaja jak licza Vat.

    <cytat z tej storny>
    Wysokość podatku VAT zależy od podmiotu dla którego wykonywana jest usługa:
    7% VAT - osoby prywatne, spółdzielnie
    22% VAT - przedsiębiorstwa, banki, itd.
    <koniec cytatu>

    :)) Chyba będę się śmiał dziś przez cały wieczór. Ciekawy podział sobie
    wprowdzili. Art. 146 pkt 1 ust. 2 ustawy o VAT mówi wyraźnie, w jakich
    przypadkach jest stosowana 7% stawka VAT. Jest to uzależnione w skrócie od
    rodzaju budynku, w jakim te roboty bedą wykonane, a nie od "typu" nabywcy!

    Ciekawe, z jaka stawką VAT wstawiliby w moim sklepie drzwi, jeśli bym
    powiedział, że prywatnie to robię :) 7%?

    Jesli np. bank ma budynek mieszkalny (np. sklasyfikowany jako PKOB1122),
    gdzie mieszkają normalnie ludzie, i zamówi w jakiejś frmie wymianę stolarki
    okiennej to taka usługa jest z 7% VAT. Bo jest ona zwiazana z budownictwem
    mieszkaniowym. I nic do rzeczy nie ma, że nabywca jest bankiem.

    > Kompletnie sie w tym pogubilem. O ile temu producentowi to zwisa ile mi
    > Vat-u doliczy o tyle dla mnie jest to istotna roznica :)

    Wierz mi, jemu też nie zwisa.

    Mam jednak inne pytanie do Ciebie. Na jaką kwotę sie umówiłeś za usługe?
    Ceny w naszym kraju powinne byc podawane brutto. I tak myslę że wykonawca Ci
    podał tą cenę za montaż rolety. Np. 1000zł. I nie powinno już Ciebie
    martwić, czy tam jest 7% czy 22%. Ty umówiłeś sie na konkretną cenę do
    zapłaty.

  • 5. Data: 2006-05-17 19:20:28
    Od: "II Artur II" <s...@m...pl>

    Użytkownik "Jacek Rakowski [www.goldap.info.pl]" <www#goldap..net> napisał w
    wiadomości news:446b33d1@news.vogel.pl...

    Wiem juz gdzie lezy roznica, jedni maja na 7 % a ten konkretny gosc na 22 %
    Vat. Jak zadzwonilem do innej firmy to maja to sklasyfikowane w grupie
    zaczynajacej sie na 45.31.22 bodajze i cos tam jeszcze. I w Urzedzie
    potwierdzili ze tak ma byc, wtedy 7 % z montazem. Czyli jak pisales w
    pierwszym poscie produkuje i montuje.
    A ten gosc co mi sprzedaje ma sklasyfikowane to w grupie zaczynajacej sie na
    52.XX i juz dalej nie pamietam. A to z kolei jest produkcja i "dostawa" ?
    Jakos to wczesniej okresliles.

    W kazdym badz razie obaj robia to samo tylko ich statystyczny inaczej
    sklasyfikowal. Sorki za lamerski jezyk ale sie nie znam na fachowej
    terminologi :)

> [...]
    > Ci podał tą cenę za montaż rolety. Np. 1000zł. I nie powinno już Ciebie
    > martwić, czy tam jest 7% czy 22%. Ty umówiłeś sie na konkretną cenę do

    Liczyl, liczyl, liczyl i wyliczyl ze zaplace 2 tysiace. Mozntaz, jakies
    dodatki a pozniej na koncu dodal ze do tego 22 % Vat. W sumie mozna uznac ze
    mam zaplacic 2440 i taka kwote uslyszalem.
    Wielki dzieki za pomoc, teraz juz mniej wiecej wiem w czym rzecz.

    --
    pozdrawiam
    Artur W.

  • 6. Data: 2006-05-17 19:35:27
    Od: "Jacek Rakowski [www.goldap.info.pl]" <www#goldap..net>

> [...]
    > na 52.XX i juz dalej nie pamietam. A to z kolei jest produkcja i "dostawa"

    Tutaj myslę że klasyfikacja PKWiU nie ma nic do rzeczy :( Korzysta sie
    raczej z PKOB.

    Jest konkretny przepis w ustawie (art. 146 pkt 1 ust. 2 ustawy o VAT ) na
    temat 7% stawki VAT. I niezaleznie od PKWiU, jesli dana usługa spełnia
    wymagania tego punktu, to jest na 7% VAT.

    Jesli produkuje i montuje, to Urząd Statystyczny potraktuje to jako sprzedaż
    danego towaru (dostawa towaru), a nie wykonanie usługi. A wtedy na 99% Urząd
    Skarbowy zakwestionuje 7% stawkę VAT stosowaną przez producenta. I będzi
    spotka go niemiła przykrość...

    Ale jeśli to samo zrobi firma, która kupi rolety i ci zamontuje, zastosuje
    wtedy 7% stawke VAT. Bo dana firma potraktuje całośc jako usługe, a rolety
    jako materiał do wykonania usługi. I Urząd Statystyczny na 99% też to nazwie
    jako usługa.

    Potem przejrzę interpretacje w US w tej kwestji (są, bo kiedys je czytałem)
    i podeślę na grupe linki.

  • 7. Data: 2006-05-17 19:42:19
    Od: "II Artur II" <s...@m...pl>

    Użytkownik "Jacek Rakowski [www.goldap.info.pl]" <www#goldap..net> napisał w
    wiadomości news:446b7af2$1@news.vogel.pl...

    > Potem przejrzę interpretacje w US w tej kwestji (są, bo kiedys je
    > czytałem) i podeślę na grupe linki.

    Bede bardzo wdzieczny :) Slicznie dziekuje.

    --
    pozdrawiam
    Artur W.

  • 8. Data: 2006-05-17 20:56:58
    Od: "ania" <a...@e...pl>

    Użytkownik "Jacek Rakowski

> [...]
    > rodzaju budynku, w jakim te roboty bedą wykonane, a nie od "typu" nabywcy!

    ale to jakas szersza praktyka, to moze cos w tym jest - jak z muchami:-)
    w prywatnym budynku, czesc pomieszczen jest wydzielonych pod dzialalnosc
    gospodarcza: wstawienie drzwi i vat od tego - jest tak samo (jakby faktura
    byla na wlasciciela to 7% jesli na firmie to 22%)
    zastanawia mnie fakt, ze nie pytaja czy wlasciciel to nie prowadzi na wlasne
    nazwisko dzialalnosci:-)

    --
    ania ----------------------------
    www.aem.pl GG: 1145538

  • 9. Data: 2006-05-17 21:16:05
    Od: "Jacek Rakowski [www.goldap.info.pl]" <www#goldap..net>

> [...]
    > gospodarcza: wstawienie drzwi i vat od tego - jest tak samo (jakby faktura
    > byla na wlasciciela to 7% jesli na firmie to 22%)

    Temat ten przerabiałem w swoim czasie w podobnych okolicznościach.
    Mianowicie budynek skasyfikowany jako PKOB1110. Na dole część gospodarcza
    (sklepy), na górze 2 piętrowe mieszkanie. W sklepie miałem zrobić ściankę
    działową ze stolarki PCW. No i jak to liczyć? Budynek jako całość
    mieszkalny, lokal w tym budynku gospodarczy. Przeglądajac interpretacje pism
    US doszedłem do wniosku, ze musi byc 22% VAT na tą usługę. Dlatego , że w
    tym momencie nalezy używać chyba pojęć: lokal na cele mieszkaniowe (7% VAT)
    i lokal na cele niemieszkalne (22% VAT).
    A sama faktura: co za różnica, kto jest nabywcą.

    Taki jeszcze przykład. Firma A wykonuje usługę wymiany stolarki okiennej w
    mieszkaniu u Kowalskiego. Wystawia mu f-rę z 7% VAT za usługę. Ale że firma
    A sama nie ma specjlaistów, kupuje materiały, a do samego montażu podnajmuje
    firmę B. Z jakim VATem forma B ma wystawic fakturę dla firmy A? Moim zdaniem
    zdecydowanie na 7%. Choc niektórzy mogą uważać - jak przytaczasz powyzej -
    że jest to usługa i ze względu na nabywcę-firmę i trzeba 22%...

    > zastanawia mnie fakt, ze nie pytaja czy wlasciciel to nie prowadzi na
    > wlasne nazwisko dzialalnosci:-)

    Otóż to :) Tak jak ja: imie i nazwisko - nic wiecej :) Tylko mnie często
    ludziska w nowych miejscach zakupu pytają: po co panu faktura?

  • 10. Data: 2006-05-18 10:23:35
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 17 May 2006, it was written:
    > Otóż to :) Tak jak ja: imie i nazwisko - nic wiecej :) Tylko mnie często
    > ludziska w nowych miejscach zakupu pytają: po co panu faktura?

    ...a tacy jak Tristan już odmalowali swojego czasu ;) (ze względu
    na problem z doliczeniem do limitu kasy fiskalnej).

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)