  • 1. Data: 2003-01-26 15:19:11
    Temat: Rozbudowa srodka trwalego a KPiR
    Od: "Mirosław Borodziuk" <a...@q...pl>

    Witam.
    Mam pytanie.
    Czy jezeli mam w Srodkach trwalych komputer i dokupie (rozbudowa nie
    naprawa)
    do niego dysk+RAM (wartosc laczna kolo 1000 zł) to jezeli chce zwiekszyc
    wartosc srodka trwalego to wpisuje zakup tego dysku i ramu do KPiR (jesli
    tak to do ktorej kolumny, do 10?) czy poprostu zwiekszam wartosc komputera
    (+ 1000 zl) w Ewidenvji Sr Trwalych ?
    Ogolnie jak i gdzie ksieguje zakupy ktore sluzą rozbudowie srodkwa trwalego
    ?

    Wiem ze zakupy sprzetu ponizej 3500 zł mozna od razu w koszty wrzucic ale
    planuje kupic za niedlugo
    duzo nowego sprzetu do komputerow ktore mam w firmie. Sprzet sluzacy
    rozbudowie bedzie o wartosci ponad 5 000 zł. takze mimo ze tego nie bede
    kupowal w jednymczasie wole nie przeginac z wliczaniem tego w koszta tylko
    chce zwiekszyc wartosc srodkow trw., ktorymi sa komputery w mojej firmie.
    Ale jak to ksiegowac, co i gdzie wpisywac ?

    Bylbym wdzieczny za jakies wskazowki.

    Pozdrawiam
    Mirosław Borodziuk

  • 2. Data: 2003-01-27 14:37:07
    Temat: Re: Rozbudowa srodka trwalego a KPiR
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 26 Jan 2003, Mirosław Borodziuk wrote:

> [...]
    >+ tak to do ktorej kolumny, do 10?) czy poprostu zwiekszam wartosc komputera

    Prawdę mówiąc, to nie wiem czy *możesz* zaliczyć owe 1000zł do
    "podwyższenia wartości" ! IMHO zapis w poprzedniej wersji ustawy
    był wyraźniejszy 9ze względu na "słowa otaczające" :)), niemniej
    i dziś jest tam:
    +++
    Środki trwałe uważa się za ulepszone, gdy suma wydatków ...
    ... w danym roku podatkowym przekracza 3500
    ---

    Prawdę mówiąc - nie mam pojęcia jak prawidłowo postąpić jeśli
    kupujesz "za 1000zł" ale *wiesz* że przekroczysz 3500zł w "rozbudowie",
    bo jak zwykle "przepis ściśle nie reguluje"...

    >+ Ogolnie jak i gdzie ksieguje zakupy ktore sluzą rozbudowie
    >+ srodkwa trwalego ?

    Na pewno w VAT.
    IMHO (ale to wyłącznie moje *i* skromne zdanie) jak koniecznie
    chcesz to nie ma zakazu księgowania "czegokolwiek" w sławetnej
    kolumnie "inne" (kol. 16) KPiR.
    Ulepszenie powoduje wpis w EŚT, przeliczasz kwotę raty amortyzacyjnej
    a owa rata pójdzie (od następnego miesiąca) jako wpis w KUP do KPiR.

> [...]
    >+ chce zwiekszyc wartosc srodkow trw., ktorymi sa komputery w mojej firmie.

    Powoli. Liczy się ulepszenie dla *każdego ŚT osobno* !!
    Tylko jeśli przekroczysz 3,5kzł trzeba się martwić.

    A sprawy "upgrade stopniowo przekraczającego 3500 zł" jeszcze
    nie wałkowaliśmy, osobiście mam nadzieję że art. 22f.3, nie
    echodzi w rachubę ale zaczyna na to wyglądać że *tak*[1].
    Traktując "zwykłą logiką" (normalnie podatków nie dotyczy :[)
    - skoro dopiero *ponad* 3,5kzł uznaje się "podwyższenie",
    to dopiero *po* uznaniu "podwyższenia" (czyli sumy 3,5kzł)
    można zacząć wciągać w KUP. Czyli - "upgrade" do 3,5 kzł albo
    *nie* wpisywać w KUP w ciągu roku, albo...
    Krótko mówiąc - nie wiedzieć czemu jest ryzyko zapłacenia odsetek
    karnych :(

    pzdr, Gotfryd
    [1] to jest propozycja do dyskusji :), bo wątpliwości mam...

  • 3. Data: 2003-01-27 14:47:32
    Od: "Daniel Chlodzinski" <d...@p...onet.pl>

    -2.portezjan.zabrze.pl..
    .
> [...]
    > Ulepszenie powoduje wpis w EŚT, przeliczasz kwotę raty amortyzacyjnej
    > a owa rata pójdzie (od następnego miesiąca) jako wpis w KUP do KPiR.

    A jesli nie ma amortyzacji ??? ST o wartosci 2500 wpisany jadnorazowo w KUP,
    a w nastepnych trzech miesiacach "ulepszenie" o 2500 zl ?? To "ulepszenie"
    tez mozna w KUP w miesiacu poniesienia wydatku ?

    Daniel

  • 4. Data: 2003-01-27 15:23:13
    Od: walfal <w...@p...neostrada.pl>

    Dnia 27-01-2003 15:37, Użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:
> [...]
    Skoro _chcesz_ zwiekszyć wartość środka trałego to ją po prostu zwiększasz
    w ewidencji środków trwałych :)
> [...]
    > +++
    > Środki trwałe uważa się za ulepszone, gdy suma wydatków ...
    > ... w danym roku podatkowym przekracza 3500
    IMO to oznacza, że została ustalona granica wydatków w ciagu roku,
    po której staje się obowiązkowe ulepszenie śr. trwałego - trzeba
    zwiększyć wartość ewidencyjną. Poprzednio mogłeś ulepszać 10 razy 500 zł
    bezpośrednio w koszty. Teraz nie. I nie oznacza to , że nie wolno
    podwyższyć wartości środka trawłego o sumę ulepszenia mniejszą niż
    3 500zł.
    > Prawdę mówiąc - nie mam pojęcia jak prawidłowo postąpić jeśli
    > kupujesz "za 1000zł" ale *wiesz* że przekroczysz 3500zł w "rozbudowie",
    > bo jak zwykle "przepis ściśle nie reguluje"...
    Do czasu przekroczenia 3 500zł można bezpośrednio w koszty, po przekroczeniu
    granicy "wycofujesz" kwotę łączną ulepszenia i zwieksza się wartośc
    ewidencyjna śr.trwałego. Ewentualnie powyższać wartość śr. trw.
    o kolejne kwoty ulepszeń.
    Tak sądzę. WitoldG.

  • 5. Data: 2003-01-27 16:52:30
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 27 Jan 2003, walfal wrote:

    >+ Dnia 27-01-2003 15:37, Użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:
    [...]
> [...]
    >+ po której staje się obowiązkowe ulepszenie śr. trwałego - trzeba
    >+ zwiększyć wartość ewidencyjną. Poprzednio mogłeś ulepszać 10 razy 500 zł

    Tu zgoda.

    >+ I nie oznacza to , że nie wolno
    >+ podwyższyć wartości środka trawłego o sumę ulepszenia
    >+ mniejszą niż 3 500zł.

    No to się różnimy :) IMHO poniżej 3500 zł to zdaniem ustawy
    nie jest ulepszenie... !

    Pamiętając o "językowej wykładni" (za SN) - to w art.22g.17
    ewidentnie mamy:
    +++
    17. Jeżeli środki trwałe uległy ulepszeniu w wyniku przebudowy,...
    ...wartość początkową tych środków...powiększa się o sumę wydatków...
    ...których cena nabycia przekracza 3500 zł....
    [i dalej] Środki trwałe uważa się za ulepszone, gdy suma wydatków
    poniesionych... w danym roku podatkowym przekracza 3500...
    ---
    Ja tam *nie widzę* możliwości uznania, że jeśli suma *nie
    przekracza* - to *można* uznać za "ulepszenie" !

    Dla porównania:
    W miejscu, gdzie jest o *zaliczeniu* do ŚT wyraźnie jest
    słowo "może" ("mogą", dla ścisłości, art.22g.1).
    W cytowanym przepisie nie ma że "może", tylko "uważa się"
    - niezależnie co my uważamy, to ustawa uważa że... ;)
    Nie ma 3500 ? - no to "się nie uważa"...
    Prawnicy to określają "a contrario" czy jakoś tak.

> [...]
    >+ granicy "wycofujesz" kwotę łączną ulepszenia i zwieksza się wartośc

    Pytanie: czy wchodzi w rachubę algorytm art. 22e. (odsetki)
    Literalnie art.22e tego przypadku nie dotyczy. Jednak to nie
    znaczy, że nie należy tak zrobić - skoro ustawa milczy na
    temat jak należy zrobić :(

    >+ Ewentualnie powyższać wartość śr. trw.
    >+ o kolejne kwoty ulepszeń.

    Ale tu mi *literalnie* przepis się nie chce zgodzić :( !

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2003-01-27 18:56:50
    Od: walfal <w...@p...neostrada.pl>

    Użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:
    Wyciąłem wszystko bo:
    generalnie napełniłeś mnie wątpliwościami.
    Dotychczas analizując zmiany w przepisach nastawiony byłem
    na dokręcanie śruby podatnikowi. Jakiś komentarz (w prasie)dotyczący
    tej zmiany mówił o jej niezwykłym błogosławieństwie. I teraz rozumiem,
    że podatnicy, według Twojej interpretacji, _muszą_ zwiększać koszty
    (nawet jakby chcieli zwiększyć wartość śr.trwałych). Po prostu szok.
    Pozostawię sobie margines wątpliwości ponieważ na temat interpretacji
    językowej nie jestem w stanie się wypowiedzieć.
    Będę trwał w niewiedzy, jak stopniowo ulepszać środek trały, do czasu
    ukazania się jeszcze paru (może oficjalnych) wyjaśnień.
    Co do osetek to nie zdziwiłbym się gdyby się okazało, że ujawnienie
    ulepszenia (po przekroczeniu 3 500 zł), równe jest z ujawnieniu środka
    trwałego.
    Pozdrawiam, WitoldG.

  • 7. Data: 2003-01-27 20:48:10
    Od: "Mirosław Borodziuk" <a...@q...pl>

    Dobra, a zalozmy ze zrobie ulepszenie sr trwalego o wartoci < 3,5 tys zł i
    wpisze to do KpiR
    jako koszt, bo niby tak mi przepisy pozwalają. To gdzie na koncu roku
    wykaze ze mam ten sprzet ktory kupilem za mniej niz 3.5 tys ale go przeciez
    nie sprzedalem, mam go na stanie (to nie farba ktora sie zuzywa, sprzet bede
    mial na stanie) ?
    Chyba nie wpisze go do spisu z natury na koncu roku podatkowego bo tam
    wpisuje sie rzeczy tylko do dalszej odsprzedazy a nie rzeczy ktore sluza mi
    do swiadczenia swoich uslug.

  • 8. Data: 2003-01-27 22:35:53
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 27 Jan 2003, Mirosław Borodziuk wrote:

> [...]
    >+ nie sprzedalem, mam go na stanie (to nie farba ktora sie zuzywa, sprzet bede

    IMO nigdzie. Możesz sobie prowadzić ewidencję takich rzeczy,
    jak US przyjdzie na kontrolę i spyta co zrobiłeś z pozycją
    numer 5 na fakturze 284675/21/01 z 12 marca 2001 roku to
    ty masz to wiedzieć :[ - najlepiej mieć na owej f-rze
    opisane ! (księgowe wymagają często opisywania "by default").

    >+ Chyba nie wpisze go do spisu z natury na koncu roku podatkowego bo tam
    >+ wpisuje sie rzeczy tylko do dalszej odsprzedazy a nie rzeczy ktore sluza mi
    >+ do swiadczenia swoich uslug.

    Oczywiście :)
    Dyskusja była - *możesz* sobie zrobić *nieobowiązkowy* spis
    ŚT, czegokolwiek. Dawno temu ktoś z grupowiczów tłumaczył że
    "im mniej papierów tym lepiej" - to też może być dobrze
    mieć na uwadze :)
    Ja na swoich "nieobowiązkowych spisach" dopisuję profilaktycznie
    że to "nieobowiązkowe, może być niekompletne lub nieaktualne" :)

    pzdr, Gotfryd

  • 9. Data: 2003-01-27 22:50:12
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

> [...]

    >+ tej zmiany mówił o jej niezwykłym błogosławieństwie. I teraz rozumiem,
    >+ że podatnicy, według Twojej interpretacji, _muszą_ zwiększać koszty

    Prawda. Ale taki zapis zawsze był :), to nie jest nowe !

    Inna sprawa, czy był egzekwowany - przykładu nie znam, na grupie
    również nigdy nie widziałem...
    Inna sprawa, czy dopisanie wartości do ŚT może pociągnąć jakieś
    problemy: przyjmując za dobrą monetę "1 zasadę KUP im. Maddy" :),
    czyli "koszty można zawsze wpuścić później byle w roku", oraz
    to że Skarb nie ponosi szkody (a wręcz przeciwnie) - to na
    oko wygląda że co najwyżej ktoś może się czepiać tej części
    KUP która amortyzuje się w latach przyszłych :]

    >+ (nawet jakby chcieli zwiększyć wartość śr.trwałych). Po prostu szok.

    Rozumiem. Powiem ci że mi też się zdarza :[, jak poczytam
    o rzeczach na które bym nie wpadł !

    >+ Będę trwał w niewiedzy, jak stopniowo ulepszać środek trały, do czasu
    >+ ukazania się jeszcze paru (może oficjalnych) wyjaśnień.

    Niestety - najlepszą wykładnią są orzeczenia apelacyjne
    od wyroków :>, IMHO !

    >+ Co do osetek to nie zdziwiłbym się gdyby się okazało, że ujawnienie
    >+ ulepszenia (po przekroczeniu 3 500 zł), równe jest z ujawnieniu środka
    >+ trwałego.

    Acha... Hm... Też możliwe :(

    >+ Pozdrawiam, WitoldG.

    Wzajemnie, Gotfryd