  • 11. Data: 2021-09-29 15:26:51
    Temat: Re: Różnice kursowe paypal z prowizją
    Od: Adam <a...@g...com>

    Dziękuję za odpowiedzi.

    > Nie rozumiem co to znaczy "pominąć w rozliczeniu kosztu".
    Tę prowizję chcę uwzględnić tylko w tym co koniecznie muszę (czyli w RK).
    Czyli jak nie muszę to nie chcę księgować osobno prowizji - w koszty.

    > i księguj sobie jedną pozycję albo z całego miesiąca albo z konkretnych
    > transakcji
    Mam 1-2 faktury walutowe miesięcznie więc bardziej czytelnie jest robić osobny DW do
    każdej transakcji.

    > Co to znaczy nie księgować prowizji?
    Aby nie księgować (osobno) tego kosztu (prowizji).

    > Chodzi Ci o samą wartość czy różnice kursowe?
    O wartość.
    RK z samej prowizji chyba nie wystąpi w tym przypadku?
    Czy jednak trzeba je obliczyć (dla tych 5 USD prowizji) odejmując od kursu NBP (z
    dnia poprzedzającego FV)
    kurs NBP z przedwczoraj (z dnia poprzedniego przed pobraniem prowizji przez PP).

    > Czy chcesz sobie uprościć i przyjąć, że wpłyneło mniej kasy?
    Chcę uprościć o ile się da :)
    Nie wiem jak to zrobić, aby samo RK było poprawne.

    > Różnice kursowe i tak policzyć musisz od rzeczywistych kwot, więc i tak
    > musisz rozbić na kwoty operacji, więc to co za problem gdzieś to ująć?
    No, żeby zmniejszyć ilość operacji.

    Moje pytanie brzmi:
    1. Zakładam, że w ogóle nie księguje tej prowizji. Jest kosztem więc chyba mogę
    pominąć?
    2. Obliczam RK (księguję to jednym DW)

    Czy taki "wzór" obliczenia RK jest poprawny?
    Zakładamy, że
    - FV była wystawiona np. 7 dni temu
    - wpłata / potrącenie prowizji / ręczne przeliczenie z USD na PLN w PP i zlecenie
    wypłaty
    PLN na konto bankowe w PL było zrobione wczoraj.

    FV 100 USD=392,68 PLN (kurs średni NBP z dnia X)
    Prowizja 5 USD * 3,9276 (kurs NBP z dnia Y) = -19,64 PLN
    Przeliczenie kursu PP - 95 USD * 3.8028 (kurs przeliczenia PP) = -361.27 PLN.
    Różnica kursowa = -11,77 PLN

  • 12. Data: 2021-09-29 18:26:46
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2021-09-29 o 15:26, Adam pisze:

> [...]
    dnia poprzedzającego FV)
    > kurs NBP z przedwczoraj (z dnia poprzedniego przed pobraniem prowizji przez PP).

    Teoretycznie możesz pominąć ujmowanie w koszty wartości tej prowizji.
    Tyle, że jak to jest 5% to już nie wygląda dobrze, bo jest czarno na białym
    (wyciąg) że miało miejsce i przekracza chyba tę granice uznania KPiR za
    rzetelną
    Pominąć to możesz np wydatek, na który zagubiłeś kwit
    i zbyt czasochłonne jest załatwianie duplikatów.
    Ale jak czarno na białym widać, że wydatek jest, to już będzie
    inne spojrzenie urzędnika. Poza tym musisz i tak ustalić różnicę kursową
    od tej prowizji, bo musisz wiedzieć czy jest dodatnia czy ujemna,
    więc i tak musisz się nad tą prowizją pochylić i coś ustalić.

> [...]
    >
    > Moje pytanie brzmi:
    > 1. Zakładam, że w ogóle nie księguje tej prowizji. Jest kosztem więc chyba mogę

    Możesz sobie pominąć prowizję skoro wiesz ile ona wynosi i jest Ci
    obojetny ten koszt,
    ale różnice kursowe i tak musisz policzyć, żeby ustalić czy są pomijalne.

    > Czy taki "wzór" obliczenia RK jest poprawny?

    Nie pytaj o wzór tylko pomyśl, że skoro musisz policzyć kursy od każdej
    operacji,
    (faktura, wpłata, prowizja) to i tak masz te kwoty już jakoś
    wyspecyfikowane.
    Taka sama robota uwzględnić jak i odrzucić.

  • 13. Data: 2021-09-29 19:10:42
    Od: Adam <a...@g...com>

    Dziękuję za odpowiedź.
    Przepraszam, że dalej ciągnę temat, ale coraz bardziej się w tym gubię.

    Czemu to nie może być tak proste, że na FV wyszło z obliczeń np. 400 PLN,
    otrzymałem ostatecznie 350 PLN,
    różnica kursowa 50 PLN. i bez wnikania w prowizje/koszty/przewalutownia?

    > Tyle, że jak to jest 5% to już nie wygląda dobrze, bo jest czarno na białym
    > (wyciąg) że miało miejsce i przekracza chyba tę granice uznania KPiR za
    > rzetelną
    Zawsze mi się wydawało, że wydatki/koszty niezwiązane z zakupem towaru
    nie trzeba księgować - w końcu one zmniejszają nam podatek.
    BTW Moja FV dotyczy wykonanej przeze mnie usługi

    > Poza tym musisz i tak ustalić różnicę kursową
    > od tej prowizji, bo musisz wiedzieć czy jest dodatnia czy ujemna,
    > więc i tak musisz się nad tą prowizją pochylić i coś ustalić.
    To od tej prowizji jednak może powstać RK?
    Czy to jest liczone jako:
    5 USD (kurs NBP z dnia poprzedzającego moją FV) * 3,9460
    - 5 USD (kurs NBP z dnia poprzedzającego przelew PP) * 3,9276
    = 0,092
    Teraz już zwątpiłem czy to jest dodatnia czy ujemna.
    Pobrali mi o 9 gr (sic!) mniej niż wyniósł kurs pierwotny FV.
    Więc nie straciłem/"zarobiłem" 9 gr. Więc to jest przychód dla mnie?

    a może RK od tej prowizji powinna być liczona inaczej?

    > Możesz sobie pominąć prowizję skoro wiesz ile ona wynosi i jest Ci
    > obojetny ten koszt,
    No koszt mi jest obojętny. Czyli jednak mogę pominąć?

    > ale różnice kursowe i tak musisz policzyć, żeby ustalić czy są pomijalne.
    O ile dobrze policzyłem to 9 gr (od tych 5 USD) to pewnie niepomijalne.

> [...]
    > (faktura, wpłata, prowizja) to i tak masz te kwoty już jakoś
    > wyspecyfikowane.
    > Taka sama robota uwzględnić jak i odrzucić.

    Tak, ale jak uwzględnię w kosztach prowizję to mam do zaksięgowania:
    - FV, RK do FV, DW prowizji (bo raczej od nich faktury nie dostanę), RK do prowizji.
    - a jak nie uwzględnię w kosztach prowizji to mam dwa dokumenty do księgowania
    FV i DW (RK) za całość - zamiast 4.

    Jak to powinno być zrobione kompleksowo?
    1. mam zaksięgowaną moją FV w USD (przychód) przeliczoną wg. kursu NBP 3,9460
    2. gdybym chciał tę prowizję uwzględnić (ale niekoniecznie):
    - zakładam, że żadnej faktury od Paypal nie dostanę. To mogę wystawić DW
    jako pozostały wydatek: "prowizja za opłatę FV XXX wynosząca 5 USD "
    przeliczone wg. kursu NBP 3,9276 (czyli 1d przed płatnością?) = 19,638 PLN

    Czy jednak tu powinna być kurs z FV (aby można było wyliczyć RK za prowizję)
    - ale wystawienie faktury było kilka dni wcześniej niż operacja pobrania
    prowizji.

    3. Jak obliczyć RK całej transakcji?
    - jeśli prowizja będzie uwzględniona gdzie indziej. to liczę tylko dla
    95 USD? Czy dla całości?

  • 14. Data: 2021-09-30 13:27:50
    Temat: Re: Różnice kursowe paypal z prowizją - ROZWIĄZANIE
    Od: Adam <a...@g...com>

    Jeszcze raz wielkie dzięki CEF za pomoc i poświęcony czas.
    Panowie śmiało jak macie jakieś uwagi, nie krępujcie się ;)

    Problem jaki pozostał czy powinienem [w kroku 3] obliczać RK
    a) z całej wartości FV czyli w naszym przykładzie 100 USD
    b) z 100 - prowizja (5 USD) czyli z 95.

    Zakładając, ze prowizję rozliczę jako koszt i osobno RK do niej.

    Na chłopski rozum powinno być
    95 USD * (KURS_FV_NBP - KURS_PP)

    a nie 100 * (...)

    wtedy jak się zsumuje wszystkie kwoty i RK to wychodzi ~ta kwota pierwotna z kursu
    NBP FV.

    Jak zrobiłem:
    1. FW dla prowizji paypal
    - 5 USD * kurs średni z dnia poprzedniego [KURS_NBP_PROWIZJI] 3,9276 = 19,64
    - kontrahent: Paypal Europe, LUX, LU 22046007
    - pozostałe wydatki (kol. 13 KPIR), import usług 28b
    - rejestr vat nabycie towarów i usług
    - Oznaczenie dokumentu: WEW - dokument wewnętrzny
    - stawki VAT zwolniony = 19,64

    zrobiłem FW zamiast DW bo mój program w DW nie ma możliwości podania kontrahenta
    (choć może nie jest potrzebny;)

    2. DW dla RK prowizji
    5 USD * (KURS_NBP_FV - KURS_NBP_PROWIZJI)
    5 USD * (3,9460-3,9276) = 0,09
    - nazwa: Różnica kursowa do FWew 1/2021.
    - Razem: 0,09 PLN
    Księgowanie:
    - kontrahent Paypal Europe
    - konto księgowe: pozostałe przychody (8 kol. KPIR)
    - bez ewidencji VAT

    3. RK dla przeliczenia PP
    95 * (KURS_NBP_FV - KURS_PAYPAL)
    95 * (3,9460 - 3,802885) = 13,60
    - nazwa: Różnica kursowa do FV XX/2021

    Tu jest właśnie pytanie czy trzeba mnożyć 95 czy 100 (pełnej kwoty FV).

    Kurs przeliczeniowy Paypal jest gorszy od NBP (z dnia FV).
    Więc nawet jeśli policzę, "potencjalnie źle" (że obcinając najpierw prowizję PP)
    to na swoją niekorzyść.

    Księgowanie:
    - kontrahent: Paypal Europe
    - konto księgowe: pozostałe wydatki (kolumna 13 KPIR)
    - bez ewidencji VAT

    Czy widzicie jakieś nieścisłości w obliczeniach?
    PS. Kwoty są przykładowe, aby się łatwiej liczyło.

    Pozdrawiam.