  • 1. Data: 2002-02-14 11:10:32
    Temat: Rozpoczeta dzialalnosc i....?
    Od: "Michal Zurawski" <m...@a...waw.pl>

    Witam.

    Nie orientuje sie ktos jaki dokument musze przedstawic w US, jesli rozpoczalem
    jednoosobowa dzialanosc gospodarcza (ksiazka przychodow, rozchodow), ale jeszcze
    nie wystawilem zadnej faktury? W US mowino mi, ale ulecialo mi to z glowy.
    Chodzi o dokument, na ktorym mam wykazac 0, 0, 0.... czyli brak dochodu.
    To po pierwsze.
    I po drugie:
    Jak to jest - jesli mam wlasna dzialalnosc i mam wydatki z nia zwiazane, a nie
    mam wplywow, to jak mam przedstawic to Urzedowi? I jak z kolei sa odliczane
    kosztu od dochodu, jesli takowego nie ma?

    Jesli cos poplatalem to prosze o pytania dodatkowe. Zalezy mi na w miare
    szybkiej odpowiedzi.
    Z gory wielkie dzieki.

    Michal Zurawski

  • 2. Data: 2002-02-14 12:19:48
    Temat: Re: Rozpoczeta dzialalnosc i....?
    Od: "Aneta" <d...@p...onet.pl>

    Użytkownik Michal Zurawski <m...@a...waw.pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:a4g6c3$1vkg$...@p...acn.pl...
> [...]
    > mam wplywow, to jak mam przedstawic to Urzedowi? I jak z kolei sa
    odliczane
    > kosztu od dochodu, jesli takowego nie ma

    Jeśli rozpocząłeś działalność gospodarczą w tym roku to musisz składać PIT-5
    ale dopiero od momentu gdy Twój dochód z działalności przekroczy 2727,16 zł.
    Poniesione koszty w związku z działalnością wpisujesz do KPiR i dopóki nie
    osiagniesz przychodów przewyższajacych koszty - Twoja działalność przynosi
    stratę (może się zdarzyć, że Twoja działalność nie przyniesie dochodu przez
    cały rok - czego Ci nie życzę - wtedy przez cały rok nie składasz PIT 5. Do
    US trafia w tym przypadku tylko Twoje rozliczenie roczne -do 30 kwietnia
    roku następnego) Jeśli natomiast rozpocząłeś działalność w roku ubiegłym -
    to do końca kwietnia br musisz złożyć rozliczenie roczne za 2001 rok, w
    którym wykazujesz wielkośc osiągniętych przychodów (jeśli takowych nie ma to
    0) i wysokość poniesionych kosztów, wielkość osiągniętego dochodu lub straty
    itd. Pozdr. Aneta

  • 3. Data: 2002-02-15 17:04:52
    Od: "Michal Zurawski" <m...@a...waw.pl>

    Użytkownik "Aneta" <d...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Jeśli rozpocząłeś działalność gospodarczą w tym roku to musisz składać PIT-5
    > ale dopiero od momentu gdy Twój dochód z działalności przekroczy 2727,16 zł.

    Jeszcze troche to potrwa i o to na razie nie musze sie martwic.

> [...]
    > US trafia w tym przypadku tylko Twoje rozliczenie roczne -do 30 kwietnia

    Jaki to jest dokument?

> [...]
    > 0) i wysokość poniesionych kosztów, wielkość osiągniętego dochodu lub straty

    Rowniez mam pytanie jaki to dokument, przy czym data rozpoczecia dzialalnosci w
    moim przypadku to 4 grudzien 2001, natomiast rejestracja w US miala miejsce
    dopiero w styczniu, wiec jak to bedzie w takim przypadku?
    I czy musze dostarczac jakis dokument co miesiac do US, w ktorym pisze, ze nie
    mam dochodu (nie wystawilem zadnej faktury)?

    Pozdrawiam
    Michal Zurawski

  • 4. Data: 2002-02-18 08:08:23
    Od: "Aneta" <d...@p...onet.pl>

    Użytkownik Michal Zurawski <m...@a...waw.pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:a4jf5b$1ocr$...@p...acn.pl...

    > Użytkownik "Aneta" <d...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    PIT-5

    > Jeszcze troche to potrwa i o to na razie nie musze sie martwic.

    > Jaki to jest dokument?

    PIT-36

> [...]
    nie
    > mam dochodu (nie wystawilem zadnej faktury)?

    PIT-36 w którym wykazujesz osiągnięte dochody z różnych źródeł (umowa o
    pracę, zlecenie, dzieło, DG) Nie musisz go składać jeśli wogóle nie
    osiągnąłeś dochodów lub jeśli nie przekroczyły one kwoty wolnej od podatku.
    Jeśli jednak pracowałeś i osiągnąłeś jakiś dochód nawet nie przekraczający
    kwoty wolnej np w ramach umowy zlec. i zleceniodawca odprowadził zaliczkę na
    pod. doch. to składając ten PIT możesz uzyskać zwrot zapłaconej zaliczki na
    podatek.
    Jeśli nie jesteś vatowcem to nie musisz składać miesięcznie żadnej
    informacji do US poza PIT 5, o którym pisałam wcześniej i wtedy kiedy
    będziesz już miał obowiązek jego składania.
    A tak na marginesie proponuję lekturę jakiejś publikacji odnośnie
    prowadzenia kpir oraz obowiązków płatnika - jeśli zamierzasz robić to sam.
    Pozdr. Aneta

  • 5. Data: 2002-02-18 10:11:47
    Od: "Seba" <s...@i...pl>

    Witam
    > A tak na marginesie proponuję lekturę jakiejś publikacji odnośnie
    > prowadzenia kpir oraz obowiązków płatnika - jeśli zamierzasz robić to sam.

    Czy moglby ktos polecic cos ciekawego i trafiajacego do ludzi, ktorzy
    zaczynaja. Poniewaz rowniez rozpoczalem dzialalnosc to nie mam
    doswiadczenia, a chetnie skorzystam z czyichs rad i doswiadczen

    pozdrawiam, Sebastian