  • 1. Data: 2002-03-30 07:01:12
    Temat: Ryczałt ewidencjonowany a ZUS.
    Od: "Bronek" <m...@w...pl>

    Witam !!

    Prowadzę małą działalność gospodarczą. Oprócz tego jestem na etacie. ZUS
    opłaca za mnie zakład pracy. Sam za siebie mam opłacać składkę zdrowotną
    (ok. 95 zł). I teraz mam związane z tym pytanie. Otóż słyszałem już dwie
    metody odliczania tej składki od podatku. Wiadomo, że tę składkę odejmuje
    się od podatku i tutaj wyniknęły pewne niejasności:

    Wersja 1:

    Powiedzmy, że podatek po obliczeniach wyszedł mi 60 zł. Ponieważ więc
    podatek jest mniejszy od składki zdrowotnej, to muszę zapłacić jedno i
    drugie w całości, tzn. do US 60 zł, a do ZUS 95 zł (w przybliżeniu, nie
    pamiętam ile to jest dokładnie). W tej sytuacji nie mam prawa odjąć ZUS od
    podatku.
    Natomiast gdyby podatek wyszedł mi powiedzmy 120 zł., to wtedy mogę odjąć od
    tego składkę zdrowotną na ZUS. Czyli 120 zł - 95 zł. = 25 zł. I te 25 zł.
    odprowadzam do US, a 95 zł. do ZUS.

    Wersja 2:

    Powiedzmy, że podatek po obliczeniach wyszedł mi 60 zł. Od tego odejmuję
    ZUS (składka zdrowotna). Ponieważ składka przewyższa podatek, to do US nic
    nie odprowadzam, a do ZUS wysyłam 95 zł.
    Natomiast gdyby podatek wyszedł mi powiedzmy 120 zł., to wtedy mogę odjąć od
    tego składkę zdrowotną na ZUS. Czyli 120 zł - 95 zł. = 25 zł. I te 25 zł.
    odprowadzam do US, a 95 zł. do ZUS.

    I teraz moje pytanie: Która z tych wersji jest prawdziwa ???
    Proszę o odpowiedź.
    Bronek

  • 2. Data: 2002-03-30 10:28:01
    Temat: Re: Ryczałt ewidencjonowany a ZUS.
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Sat, 30 Mar 2002, Bronek wrote:

> [...]
    >+ metody odliczania tej składki od podatku. Wiadomo, że tę składkę odejmuje
    >+ się od podatku i tutaj wyniknęły pewne niejasności:

    Nie ma IMHO niejasności: wersja 2, odejmujesz tyle
    ile możesz; składkę zdrowotną traktuje się jako
    składnik podatku "do odliczenia" przy czym odlicza się
    w pierwszej kolejności - dlatego musi być z czego odliczyć :)
    Ale pomysłu że musi być odliczana W CAŁOŚCI albo WCALE
    (twoja wersja 1) nie ma :)

> [...]
    >+ tego składkę zdrowotną na ZUS. Czyli 120 zł - 95 zł. = 25 zł. I te 25 zł.

    Byłoby śmiesznie: zarabiasz więcej i płacisz (w rzeczywistości)
    NIŻSZY podatek. Tak, zapisy podobnie działające się zdarzają
    (np. dolne limity ulg remontowych) ale tu tak nie jest !
    No i rozliczając rok drugą składkę (bo jedną płaci i tak
    zakład pracy !) sobie "odbijesz" :), tyle że przez rok kredytujesz
    budżet państwa lub kasę chorych... :(

    Pozdrowienia, Gotfryd