  • 1. Data: 2003-05-17 20:33:22
    Temat: Samochod osobowy a DG
    Od: "Safaryjski Krzysztof" <s...@p...onet.pl>

    Wiem ze to juz bylo ale po przegladnieciu archiwów mam jeszcze wiekszy
    mentkik w glowie niz przed. Te przepisy chyba często sie zmieniaja.

    Prowadze jednoosobowa DG i zamierzam kupic na firrme(KPiR + VAT) samochod
    osobowy(uzywany - cena ok. 7000zl). W związku z tym mam kilka pytan:

    1. Czy bede mogl odliczyc VAT z faktury zakupu?
    2. Czy bede mogl wpisac w koszty paliwo(GAZ)?
    3. Czy bede mogl wpisac w koszty fakture za przerobienie samochodu na gaz?
    4. Czy bede mogl wpisywac w koszty naprawe, wymiane czesci i inne koszty
    zwiazanie z eksploatacja auta?
    5. Czy bede mogl wpisac w koszty ubezpieczenie OC samochodu?

    jeszcze raz przepraszam za ponowne drążenie tematu i z góry dziekuje za
    odpowiedzi...

  • 2. Data: 2003-05-18 00:46:34
    Temat: Re: Samochod osobowy a DG
    Od: "MarekZ" <m...@b...krakow.pl>

    Użytkownik "Safaryjski Krzysztof" <s...@p...onet.pl> napisał w
    wiadomości news:ba66b9$96b$1@nemesis.news.tpi.pl...

    > 1. Czy bede mogl odliczyc VAT z faktury zakupu?
    Nie. Wartosc brutto do amortyzacji.

    > 2. Czy bede mogl wpisac w koszty paliwo(GAZ)?
    Tak. Brutto w koszty.

    > 3. Czy bede mogl wpisac w koszty fakture za przerobienie samochodu na gaz?
    Tak. Netto w koszty, vat odliczasz.

    > 4. Czy bede mogl wpisywac w koszty naprawe, wymiane czesci i inne koszty
    > zwiazanie z eksploatacja auta?
    Tak. Netto w koszty (ewentualnie zwiekszenie wartosci srodka trwalego), vat
    odliczasz.

    > 5. Czy bede mogl wpisac w koszty ubezpieczenie OC samochodu?
    Tak.

    marekz

  • 3. Data: 2003-05-18 08:17:46
    Od: "Jurek Wawro" <p...@t...tpi.pl>

    > Tak.

    A jak jest z ubezpieczeniem AC i rozliczeniem szkód?
    - czy można składki wliczać w koszty
    - czy odszkodowanie jest przychodem a wydatki na naprawę kosztem?
    Czy jeśli nie ujawniłem w ewidencji AC to muszę wykazać odszkodowanie.
    Jeśli nie ujawniłem AC ani odszkodowania, a odliczyłem koszty naprawy,
    to może ktos się do tego przyczepić?

  • 4. Data: 2003-05-18 09:44:00
    Od: "MarekZ" <m...@b...krakow.pl>

    Użytkownik "Jurek Wawro" <p...@t...tpi.pl> napisał w wiadomości

    > A jak jest z ubezpieczeniem AC i rozliczeniem szkód?
    > - czy można składki wliczać w koszty
    Mozna wliczac. NNW juz niejednoznacznie, ale jesli to oferta "pakietowa",
    mozna wszystko.

    > - czy odszkodowanie jest przychodem a wydatki na naprawę kosztem?
    Tak wlasnie jest. "Innym przychodem" jest.

    > Czy jeśli nie ujawniłem w ewidencji AC to muszę wykazać odszkodowanie.
    Jesli auto bedziesz mial zarejestrowane na firme to najprawdopodobniej w
    zasadzie powinienes. Jesli na siebie, to nie widze powodu abys mial to
    robic. A przeciez bedziesz mial na siebie, prawda?

    > Jeśli nie ujawniłem AC ani odszkodowania, a odliczyłem koszty naprawy,
    > to może ktos się do tego przyczepić?
    Logicznie rzecz biorac nie powinien. Nie wiem jaka jest praktyka. "Jak sie
    chce psa uderzyc zawsze sie kij znajdzie"... W praktyce ciezko byloby chyba
    komukolwiek ustalic, ze odszkodowanie bylo wyplacone nawet gdybys ujawnil
    AC. Nawet jesli jest adnotacja o tym na oryginale polisy AC. Jako dowod
    ksiegowy masz raczej jej kserokopie z czasu kiedy jeszcze odszkodowanie nie
    bylo na niej wpisane oraz dowod wewnetrzny do tego, prawda ? No a jesli nie
    ujawniasz AC, to skad te biedne misie maja sie dowiedziec, ze ono istnieje.
    Widze natomiast inny problem, czy przy rozliczaniu szkody z AC oryginaly
    faktur nie wedruja do ubezpieczyciela ? Trzeba by sie postarac o dwa
    egzemplarze oryginalow chyba :).

    marekz

  • 5. Data: 2003-05-18 10:08:41
    Od: "Safaryjski Krzysztof" <s...@p...onet.pl>

    Użytkownik "MarekZ" <m...@b...krakow.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Tak. Brutto w koszty.

    > Tak. Netto w koszty, vat odliczasz.

    > Tak. Netto w koszty (ewentualnie zwiekszenie wartosci srodka trwalego),

    Wielkie dzieki - tego mi było trzeba. Krótkie ale treściwe odpowiedzi :)

  • 6. Data: 2003-05-18 11:44:46
    Od: "Jurek Wawro" <p...@t...tpi.pl>

    "MarekZ":

    > Jesli auto bedziesz mial zarejestrowane na firme to najprawdopodobniej w
    > zasadzie powinienes. Jesli na siebie, to nie widze powodu abys mial to
    > robic. A przeciez bedziesz mial na siebie, prawda?

    Tak - ale kupione zostało na firmę i jest w ewidencji ST.

    > Logicznie rzecz biorac nie powinien. [...]

    Ale obaj wiemy, że to nie wystarczy :-)

    > No a jesli nie
    > ujawniasz AC, to skad te biedne misie maja sie dowiedziec, ze ono
    istnieje.

    mogą skontrolować ubezpieczyciela

    > Widze natomiast inny problem, czy przy rozliczaniu szkody z AC oryginaly
    > faktur nie wedruja do ubezpieczyciela ? Trzeba by sie postarac o dwa
    > egzemplarze oryginalow chyba :).

    Niekoniecznie.
    Istnieje możliwość rozliczenia ryczłtowego (ubezpieczyciel szacuje szkody
    i jeśli się zgadzam z szacunkiem - wypłaca odszkodowanie).
    Faktur wówczas nie musze mieć.
    Pominięcie wszystkiego co wiąże się z AC i odszkodowaniami w ewidencji
    wydaje mi się najprostszym rozwiazaniem. Tyle, że trochę się boję
    (jak rząd zacznie szukać peiniędzy - mogą zacząć sprawdzać nawet takie
    rzeczy).

    J.

  • 7. Data: 2003-05-18 12:03:51
    Od: "MarekZ" <m...@b...krakow.pl>

    > "MarekZ":

    > Tak - ale kupione zostało na firmę i jest w ewidencji ST.

    Czyli "w zasadzie powinienes" ale ja nie widze specjalnego ryzyka w
    nieujawnieniu odszkodowania.

    > Ale obaj wiemy, że to nie wystarczy :-)

    :))). Ano. Zastanawiajac sie jednak jak by to moglo wygladac w praktyce
    zagrozenie widze "sladowe".

    > istnieje.
    >
    > mogą skontrolować ubezpieczyciela

    Wszystkich ubezpieczycieli ? No dobra, na ogol wystarczy tylko tego, u
    ktorego jest OC. A tajemnica sluzbowa ? Na szczescie to absolutnie nierealne
    takie kontrolowanie ubezpieczyciela :))

    > Niekoniecznie.
    > Istnieje możliwość rozliczenia ryczłtowego (ubezpieczyciel szacuje szkody
    > i jeśli się zgadzam z szacunkiem - wypłaca odszkodowanie).
    > Faktur wówczas nie musze mieć.

    Masz racje, zapomnialem o tej mozliwosci.

> [...]
    > wydaje mi się najprostszym rozwiazaniem. Tyle, że trochę się boję
    > (jak rząd zacznie szukać peiniędzy - mogą zacząć sprawdzać nawet takie

    Tez mi sie tak wydaje. A jak zostana faktury z ewentualnych napraw, to w
    koszty. Przeciez naprawa nie musi wynikac z jakiegos zdarzenia objetego AC,
    tylko z normalnego zuzycia pojazdu po prostu.

    marekz

  • 8. Data: 2003-05-18 12:51:47
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    > Ale obaj wiemy, że to nie wystarczy :-)

    Zajrzyjcie do sąsiednich wątków.
    Tam przeczytajcie o możliwości odliczania kosztów naprawy, jeśli nie
    ma AC.
    Samo się ujawni :-)

  • 9. Data: 2003-05-19 20:41:15
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 18 May 2003, MarekZ wrote:

> [...]
    >+ > - czy można składki wliczać w koszty
    >+ Mozna wliczac. NNW juz niejednoznacznie, ale jesli to oferta "pakietowa",

    Pamiętam że były wątpliwości...
    Możesz podać podstawę w oparciu o którą jeśli część z usługi
    lub towaru jest kosztem to wolno wliczać całość ??
    [...]
    >+ bylo na niej wpisane oraz dowod wewnetrzny do tego, prawda ? No a jesli nie
    >+ ujawniasz AC, to skad te biedne misie maja sie dowiedziec, ze ono istnieje.

    Spytają, widząc że wliczyłeś w koszt (IMHO).
    Ciekaw jestem co powiesz ? ;) (napisz :))

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 10. Data: 2003-05-20 00:23:21
    Od: "MarekZ" <m...@b...krakow.pl>

    wiadomości
    jan.zabrze.pl...

    > Pamiętam że były wątpliwości...
    > Możesz podać podstawę w oparciu o którą jeśli część z usługi
    > lub towaru jest kosztem to wolno wliczać całość ??
    > [...]

    Dwa argumenty z kategorii "na zdrowy rozum": nie da sie ustalic jaka czesc
    stanowi koszt polisy zwiazany z NNW jesli nie jest to wpisane na polisie;
    gdyby jednak byla rozbita skladka na polisie to oferta pakietowa zawsze i
    tak jest tansza od niepakietowej, a nie da sie jej zawrzec bez czesci NNW
    (tak chyba jest we wszystkich towarzystwach, choc nie jestem pewny). Jesli
    chodzi o argumenty z klasy "podstawa prawna" to pewnie bezposrednie takie
    nie istnieja.

    > Spytają, widząc że wliczyłeś w koszt (IMHO).
    > Ciekaw jestem co powiesz ? ;) (napisz :))

    Powiem, ze nie istnieje. Nie widze problemu, skoro nie uznalem go za kup, to
    i wyplaconego odszkodowania nie uznaje za przychod. Ale po co mam to komus
    tlumaczyc, prostsza jest wersja: AC nie istnieje. :)

    marekz