    From: "Vonnegut79" <p...@m...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Samochód osobowy w DG
    Date: Thu, 10 Feb 2005 12:13:05 +0100

    Witam,

    Żeby nie było od razu ostro to zaznaczam, że przejrzałem ze 3000 postów jak
    to radzi kolega Gotfryd Smolik News ;) Coś tam już wiem, coś już wiedziałem
    wcześniej... ale zmierzajmy do konkretów :)

    Kupiłem jako osoba fizyczna autko osobowe - koszt 11000 zł - również od
    osoby fizycznej. Zatem mam tylko umowę kupna -sprzedaży i zapłacony
    odpowiedni 2% podatek w US. Ponieważ prowadzę 1 osobową DG świadcząc usługi
    handlowe dla 1 firmy pomyślałem że takie oto autko może być świetną rzeczą
    determinującą koszty... ;) Wiadomo po co... I tak - odwiedzając księgową ta
    poradziła mi abym w mojej sytuacji (KPiR) wrzucił autko w EŚT i co miesiąc
    bez problemów i kilometrówki odliczał paliwo, olej i inne drobiazgi
    eksploatacyjne.

    I teraz pytania:

    1 - Wpisuję w EŚT takie autko warte 11000 i od tego dnia biorę na nie
    wszystkie fakturki. Wiem, że paliwo mimo iż w kwocie brutto traktuję jak
    netto i wpisuję w KPiR, wszystko pozostałe normalnie netto w KPiR a z VATem
    w Ewidencje Zakupów Vat.

    Pytanko: Skoro autko stanowi mój koszt to w jaki sposób mam traktować jego
    cenę ? 11000 brutto czy może uwzględniam tylko wartość 11000 jako netto i
    wrzucam w KPiR ? Ale coś mi się obiło o uszy, że mogę VAT odliczyć ? Wiec
    wtedy takie autko warte jest chyba 11000 brutto czyli 9016,39 netto ??? I
    takie wartości mogę wpisać w Ewidencję Zakupów VAT ????

    2 - Z drugiej strony czytałem już wiele o amortyzacji, ale hmm nie kumam,
    albo nie znalazłem satysfakcjonującej odpowiedzi... Amortyzacja Środka
    Trwałego wartego więcej niż 3500 netto rozłożona jest na okres kilku letni.
    Jak mam wyliczyć ile ma mi się amortyzować takie autko ??? I jak je
    amortyzować ? Jest jakaś stronka, która o tym informuje ?

    Jeśli dobrze rozumiem to jakaś tam wartość roczna tego autka (dla
    amortyzacji) jest dzielona jeszcze na ilość pozostałych miesięcy w roku i
    wtedy ja taką wartość wpisuję jako koszt do KPiR oraz Ewidencji Zakupów Vat
    ?

    3 - Oczywistym dla mnie jest, że skoro teraz autko stanowi koszt mojej
    firmy, to przy jego sprzedaży będzie stanowić jej przychód. tym samym
    będzie mi się opłacało sprzedać autko jak najtaniej (przynajmniej na
    papierze) by mieć mały VAT. Mam rację ?

    4 - I teraz trochę z innej beczki. Z racji tego, że jestem na KPIR i to już
    od 5 lat do tej pory myślałem (a może były/są i takie przepisy), że już nie
    mogę zmienić sposobu rozliczenia z początkiem kolejnego roku na ryczałt (być
    może będzie to dla mnie bardziej opłacalne) i teraz znajoma księgowa
    powiedziała mi, że mogę jednak ryczałtowcem się stać. Załóżmy, że mam to
    autko tak jak mam w EŚT, amortyzuje je itd. i w styczniu 2006 zmieniam się w
    ryczałtowca. Czy w związku z tym muszę oddawać VAT jaki sobie odliczyłem/o
    jaki pomniejszyłem podatek dla US ? Co się z tą zmianą może wiązać pod kątem
    autka ? Wiem, że na ryczałcie już nie będę mógł czegokolwiek wrzucać w
    koszta bo tam nie ma takiej opcji. Co z amortyzacją ? No i wreszcie czy
    sprzedając takie autko załóżmy w połowie 2006 roku, więc już będąc na
    ryczałcie jakoś inaczej mi się to rozlicza w kwestii przychodu i podatku od
    takiego przychodu ???

    Hmm będę wdzięczny za dużą dozę cierpliwości, wiarę w moje dobre chęci a nie
    zawracanie Wam głowy no i za to, że ktoś z was chociaż trochę mi pomoże :)

    Pozdrawiam

    Vonn