  • 1. Data: 2014-07-24 13:49:00
    Temat: Samochód osobowy w firmie
    Od: Marek <c...@d...pl>

    Od miesiąca prowadzę działalność gospodarczą i nie bardzo potrafię
    poradzić sobie z rozliczaniem kosztów samochodu osobowego wg zasady
    50/50 procent. Wiem, że VAT od paliwa dopiero w przyszłym roku będzie
    można odliczać a czy w tej chwili kosztem jest kwota brutto paliwa?
    Musiałem kupić opony, czy w tym przypadku cała kwota netto jest kosztem
    i tylko połowę VAT-u wpisuję do ewidencji zakupów? Samochód jest wpisany
    do środków trwałych, czy w tym przypadku trzeba prowadzić ewidencję
    przebiegu?

    --
    dziękuję za pomoc
    Marek

  • 2. Data: 2014-07-26 00:09:47
    Temat: Re: Samochód osobowy w firmie
    Od: Rafał Grzelak <s...@d...com>

    Marek wrote:

> [...]
    > 50/50 procent. Wiem, że VAT od paliwa dopiero w przyszłym roku będzie
    > można odliczać a czy w tej chwili kosztem jest kwota brutto paliwa?

    Tak. Teraz rozliczasz kwote brutto.

    > Musiałem kupić opony, czy w tym przypadku cała kwota netto jest
    > kosztem i tylko połowę VAT-u wpisuję do ewidencji zakupów?

    Kupiles opony za 100 pln + 23pln VAT.
    11,5pln trafia do ewidencji VAT, 111,5 pln do kpir.

    > Samochód
    > jest wpisany do środków trwałych, czy w tym przypadku trzeba
    > prowadzić ewidencję przebiegu?

    Nie, bo nie zglosiles auta do US i nie odliczasz 100% VAT od kosztow
    niepaliwowych.

    --
    Pozdrawiam, Rafał.
    rg[na]skrzynka[kropka]pl

  • 3. Data: 2014-07-26 13:08:31
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2014-07-24 13:49, Marek pisze:
> [...]
    > i tylko połowę VAT-u wpisuję do ewidencji zakupów? Samochód jest wpisany
    > do środków trwałych, czy w tym przypadku trzeba prowadzić ewidencję
    A wiesz o tym, że jak przyjdzie ci do głowy sprzedaż tego auta - to
    będziesz musiał kupującemu wystawić na nie pełną fakturę vat z 23% vatu,
    który w 100% będziesz musiał odprowadzić? (po 1kwietnia - nie ważne czy
    jak kupowałeś auto - to dostałeś fakturę vat i odliczyłeś vat, czy nie,
    i że tylko 50% vatu mogłeś odliczać od wszystkiego). Czyli realnie albo
    sprzedaż auto o 23% drożej (nierealne, bo kto by chciał płacić więcej),
    albo o 23% mniej ci zostanie w kieszeni po sprzedaży, niż zapłaci ci
    kupiec...

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 4. Data: 2014-07-26 13:31:25
    Od: Rafał Wilk <rw@inet_CYFRA6_.pl>

    W dniu 2014-07-26 13:08, BartekK pisze:
> [...]
    > sprzedaż auto o 23% drożej (nierealne, bo kto by chciał płacić więcej),
    > albo o 23% mniej ci zostanie w kieszeni po sprzedaży, niż zapłaci ci

    No chyba, że przed sprzedażą postanowi tego samochodu poużywać trochę
    wyłącznie prywatnie. Po uprzednim przekazaniu na cele prywatne (o ile
    nie miał prawa do odliczenia VAT przy zakupie) to ZTCW nie wystąpi
    obowiązek doliczenia VAT. Nie mniej podatek dochodowy i tak pozostanie
    do rozliczenia; o ile nie minie bodajże lat 10.

    Swoją drogą uważam, że z tą sprzedażą wg. nowych przepisów to duża
    niesprawiedliwość.

  • 5. Data: 2014-07-27 14:02:23
    Od: Marek <c...@d...pl>

    W dniu 2014-07-26 00:09, Rafał Grzelak pisze:
    > Nie, bo nie zglosiles auta do US i nie odliczasz 100% VAT od kosztow
    > niepaliwowych.

    Jak wyglądałaby kwestia kosztów wpisywanych do KPiR oraz ewidencji VAT
    oraz prowadzenia ewidencji przebiegu gdyby prywatny samochód osobowy
    (nie wpisany do środków trwałych) był użytkowany w firmie. Podobno
    przed zmianą przepisów wystarczyło prowadzić ewidencję przebiegu -
    jak jest to ujęte w obecnych przepisach?

    --
    Marek