    From: Klan <k...@w...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Samochod w DG
    Date: Sun, 07 Aug 2005 13:18:22 +0200
    Sender: k...@a...pl@nat-pra.aster.pl

    Witam,

    Mam dzialanosc gospodarcza i jestem platnikiem VAT.
    Wlasnie nosze sie z zamiarem kupienia samochodu OSOBOWEGO uzywanego
    (prawdopodobnie od osoby prywatnej) 2-3 letniego. Troche wiec
    pogooglowalem i troszke juz wiem, ale chcialem sie upewnic, ze nic w tej
    kwestii sie nie zmienilo (niektore posty byly nawet z przed 2000 roku) i
    ze dobrze to wszystko zrozumialem.

    Chcialem wprowadzic zakupiony samochod jako srodek trwaly.
    1. Poniewaz jest to samochod uzytwany to podlega szybszej amortyzacji (30
    miesiecy).
    2. Z tego samego powodu nie moge sobie odliczyc VAT, bo osoba prywatna
    takiej mi przeciez nie wystawi.
    3. Po zakupieniu samochodu musze zaplacic 2% wartosci samochodu do US.
    Tego jednak nie mozna wrzucic w koszty. Pewnie podobnie jest z wszystkimi
    oplatami rejestracyjnymi.
    4. Ubezpieczenie auta mozna wrzucic w koszty. Jak rozumiem OC, AC i NW.
    5. Po wprowadzeniu samochodu wszystko co zwiazane z samochodem (paliwo,
    przeglady, naprawy) wrzucam w koszty na podstawie otrzymanych
    faktur/rachunkow.
    6. Teraz zaczynaja sie rozbieznosci. Gdzies wyczytalem, ze samochodu,
    ktory jest ST wogole nie mozna wykorzystywac do celow prywatnych, a
    gdzieindziej ze mozna. A ktos jeszcze napisal, ze mozna byle by nie
    tankowac w weekendy. ;)
    7. Przy pozniejszej sprzedazy tego auta bedzie trzeba zaplacic podatek od
    dochodu, wyliczonego ze sprytnego wzoru;
    D = (P-W) + A,
    gdzie:
    D - dochód (strata),
    P - przychód ze sprzedaży,
    W - wartość początkowa środka trwałego wykazana w ewidencji,
    A - odpisy amortyzacyjne dokonane do chwili sprzedaży samochodu.
    8. W przypadku likwidacji DG dopiero po 6 latach od daty likwidacji po
    sprzedazy nie bedzie trzeba placic podatku od tego.

    A teraz pytania.
    1. Samochod planuje sprzedac gdzies za 2 lata, czyli przed calkowita
    amortyzacja auta. Czy wynikaja z tego jakies problemy?
    2. Czy przy sprzedazy bede musial zaplacic VAT? Przeciez nie moglem go
    sobie odliczyc, wiec mam nadzieje, ze nie bede go musial placic.
    3. Chcialbym, aby moja zona byla wspolwlascicielem samochodu. Czy sa
    wtedy jakies problemy przy wprowadzniu auta do ST? Czy moze mozna tylko
    polowe wprowadzic?
    4. Czy teraz przy kupowaniu na umowie kupna-sprzedazy lepiej jako
    kupujacego wpisac mnie (i zone) czy firme?
    5. Jak to jest z tym uzywaniem samochodu 'sluzbowego' do celow prywanych?
    6. Co w przypadku kradziezy lub rozbicia samochodu?

    Podsumowujac zaletami wprowadzenia samochodu OSOBOWEGO prywatnego sa:
    - mozliwosc wrzucania w KUP kosztow uzytwania samochodu
    - amortyzacja
    a do wad nalezy zaliczyc:
    - koniecznosc zaplacenia podatku przy sprzedazy
    - niejasnosci przy uzywaniu samochodu do celow prywatnych

    Znacie jeszcze jakies inne wady i zalety?

    --
    Pozdrawiam,
    Klan