  • 1. Data: 2007-01-11 16:18:04
    Temat: Samochód w leasingu - w ewidencji wyposażenia ?
    Od: "Chomik" <k...@t...pl>

    Jestem os. fiz. prow. dział. gosp., VAT, podatkowa księga przychodów i
    rozch. Mam w leasingu samochód i laptopa. Wg. rozporządzenia powinienem
    prowadzić ewidencję wyposażenia , czyli takich przedmiotów związanych z
    prowadzoną działalnością które nie zostały zaliczone do środków trwałych a
    ich wartość przewyższa kwotę 1500 PLN.
    Czy powinienem w tejże ewidencji ująć samochód osobowy i laptopa, które są
    związane z moją działalnością, nie zaliczone do śr. trw. i są droższe od
    1500 PLN ?

    Jeśli tak, to jaką cenę nabycia wpisać w odpowiednim polu ewidencji oraz pod
    jaką datą ? - skoro jeszcze nie nabyłem ?, podać datę i cenę wykazaną w
    umowie leasingowej ?

    Jeśli nie, i nie przychodzą mi do głowy inne przedmioty , które spełniałyby
    krytera "wyposażenia" to wówczas powinienem posiadać czystą kartkę opisaną
    wg. wzoru ale nie wypełnioną czy nie mieć jej wcale ?

    Trochę namotałem, ale będę wdzięczny za sugestie w tej sprawie.
    Rozporządzenie i udpowiednią ustawę czytałem ale nie dioszukałem się
    odpowiedzi.

    Darek

  • 2. Data: 2007-01-11 18:57:45
    Temat: Re: Samochód w leasingu - w ewidencji wyposażenia ?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 11 Jan 2007, Chomik wrote:

> [...]
    > związane z moją działalnością, nie zaliczone do śr. trw. i są droższe od

    IMO to zależy od leasingu.
    Bo są dwa - operacyjny i finansowy, ja ich najczęściej nie rozróżniam
    który jest ktory :) ale różnią się tym, która strona "zalicza amortyzację
    w koszty". Skoro piszesz że "jeszcze nie kupiłeś" to widać masz ten przy
    którym amortyzacja jest u dostawcy, a raty u kupującego są wprost KUP
    (zaś WP jest w momencie wykupu!).
    Co do EW - sprawdź w archiwum dlaczego ujmowanie w EW takich nabytków jak
    samochód (podwójnie!), komputer czy fotoaparat może nie być najlepszym
    pomysłem. IMO lepiej przezornie wpisać do EST i amortyzować (jednorazowo
    jak się da).

    > Jeśli nie, i nie przychodzą mi do głowy inne przedmioty , które spełniałyby
    > krytera "wyposażenia" to wówczas powinienem posiadać czystą kartkę opisaną
    > wg. wzoru ale nie wypełnioną

    Oczywiście!
    Rozporządzenie o KPiR wymaga EST i EW bezwzględnie!
    Tylko przy innych ewidencjach są zapiski "podatnicy którzy [warunek]
    prowadzą ewidencję [jaką]".

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2007-01-11 19:04:01
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Chomik wrote:
> [...]
    > Czy powinienem w tejże ewidencji ująć samochód osobowy i laptopa,
    > które są związane z moją działalnością, nie zaliczone do śr. trw. i

    Na początku tego rozporządzenia są definicje różnych pojęć.
    I tam pewnie zapisano, że "wyposażenie" to składniki majątku podatnika.
    Ten laesing pewnie operacyjny, więc sam sobie odpowiedz czy
    samochód i laptop są Twoją własnościa czy nie.
    (sam piszesz, że nie nabyłeś, a jedynie dzierżawisz)

    Pusta kartka jest bardzo dobrym wyjściem.

  • 4. Data: 2007-01-12 08:48:50
    Od: "Chomik" <k...@t...pl>

    Użytkownik "Chomik" <k...@t...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    >
    > Trochę namotałem, ale będę wdzięczny za sugestie w tej sprawie.
    > Rozporządzenie i udpowiednią ustawę czytałem ale nie dioszukałem się

    Dziękuję za komentarze. Istotnie jest to leasing operacyjny, amortyzacja po
    stronie firmy lesingowej.

    Darek