  • 1. Data: 2002-09-05 13:50:19
    Temat: (Skandal??)Prosba o Interpretacje - Oplata skarbowa-Warunki zabudowy
    Od: "PawelKownacki" <p...@w...pl>

    Witam..
    sprawa wydaje sie dosyc prosta, ale bardzo chetnie poznam opinie bardziej
    zorientowanych kolegow w temacie oplaty skarbowej...
    w mysl art. 3.1 pkt 2
    "Nie podlegają opłacie skarbowej ...
    podania i zalaczniki do podan, czynnosci urzedowe, zaswiadczenia oraz
    zezwolenia w sprawach budownictwa mieszkaniowego."
    Czy zatem nalezy naliczyc oplate skarbowa za podanie i wydana decyzje o
    warunkach zabudowy i zag. terenu dla inwestycji takiej jak budowa linii
    gazowej wraz przylaczem i instalacja wewnetrzna do budynku mieszkalnego?
    w mysl interpretacji moich urzedowych radcow prawnych nie nalezy brac takiej
    oplaty (ze wzgledu na szerokie pojecie terminu budownictwo mieszkalne), ale
    za to moje kolezanki z pracy pobraly podczas mojego urlopu za taka
    inwestycje UWAGA 228 zl + 6 zl za podanie!!!!
    za cos o dlugosci okolo 20 paru metrow naliczyly oplate wieksza niz za
    budynek uslugowy.
    Dla mnie to skandal!!! Ale tlumacza to tak, ze budowa przylacza owszem jest
    zwilniona z oplaty skarbowej, ale juz linii (odcinek okolo 10 m ) juz nie..
    czy moglby mi ktos pomoc i dostarczyc argumentow, poza zdrowym rozsadkiem,
    logika i poczuciem odrobiny przyzwoitosci - w koncu jak bardzo mozna doic
    ludzi??!!

    pozdrawiam
    Pawel Kownacki

    Pawel Kownacki
    k...@v...pl
    gg 293808

  • 2. Data: 2002-09-06 11:25:00
    Od: "omega" <b...@p...onet.pl>

> [...]
    > logika i poczuciem odrobiny przyzwoitosci - w koncu jak bardzo mozna doic

    Być może przyda Ci się pismo MF z dnia 2001.04.25 publik. w Biul.Skarb.
    2001/3/13

    Stawki opłaty skarbowej od niektórych rodzajów czynności. Stanowisko wspólne
    Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego i Ministerstwa Finansów w sprawie
    stosowania przepisów ustawy o opłacie skarbowej w odniesieniu do zezwoleń
    wydawanych na podstawie ustawy - Prawo budowlane.

    Stanowisko wspólne Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego i Ministerstwa
    Finansów w sprawie stosowania przepisów ustawy z dnia 9 września 2000 r. o
    opłacie skarbowej (Dz. U. Nr 86, poz. 960 ze zm.) w odniesieniu do zezwoleń
    wydawanych na podstawie ustawy - Prawo budowlane.
    1. Przez "instalację sieciową" w znaczeniu użytym w części IV kol. 2 ust. 9
    pkt 1 lit. d) załącznika do ustawy o opłacie skarbowej należy rozumieć
    sieci: wodociągowe, kanalizacyjne, elektro-energetyczne, telekomunikacyjne,
    gazowe, cieplne - o długości nie większej niż 10 km.
    2. Przez "inwestycje liniowe" należy rozumieć między innymi sieci:
    wodociągowe, kanalizacyjne, elektroenergetyczne, telekomunikacyjne, gazowe,
    cieplne - o długości większej niż 10 km oraz drogi, z wyjątkiem dróg
    dojazdowych i dojść do budynków, będących urządzeniami budowlanymi
    związanymi z obiektem budowlanym (art. 3 pkt 9 ustawy z dnia 7 lipca 1994
    r. - Prawo budowlane - Dz. U. Nr 89, poz. 414 ze zm.).
    3. Przez "inwestycję liniową w rolnictwie" (i na terenach wiejskich), w
    znaczeniu użytym w części IV kol. 2 ust. 9 pkt 1 lit. e) załącznika do
    ustawy o opłacie skarbowej, należy rozumieć inwestycję przekraczającą
    długość 10 km i dotyczącą: wodociągów i kanalizacji, dróg zakładowych i
    dojazdów rolniczych, dróg dojazdowych do urządzeń infrastruktury technicznej
    wsi i rolnictwa, linii energetycznych, telekomunikacyjnych, cieplnych i
    gazowych, urządzeń melioracji wodnych, takich jak: kanały, wały
    przeciwpowodziowe, rurociągi, rowy i jazy.
    Inwestycja liniowa w rolnictwie podlega opłacie skarbowej tak jak "inny
    obiekt budowlany" zgodnie z częścią IV kol. 2 ust. 9 pkt 1 lit. f)
    załącznika do ustawy.
    4. Opłacie skarbowej, zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 2 powołanej ustawy o
    opłacie skarbowej, nie podlegają m.in. podania i załączniki do podań,
    czynności urzędowe, wydawane zaświadczenia oraz decyzje o pozwoleniu na
    budowę w sprawach budownictwa mieszkaniowego.
    Budownictwo to dział gospodarki obejmujący: wznoszenie, odbudowę, rozbudowę,
    nadbudowę oraz przebudowę, a także prace polegające na montażu, remoncie lub
    rozbiórce obiektu budowlanego.
    W zależności od przeznaczenia tych obiektów - mówi się o budownictwie
    ogólnym, w tym mieszkaniowym (Nowa Encyklopedia PWN z 1995 r.).
    W świetle powyższego przez budownictwo mieszkaniowe (wielo- i jednorodzinne)
    należy rozumieć wznoszenie, odbudowę, rozbudowę, nadbudowę oraz przebudowę,
    a także prace polegające na montażu, remoncie lub rozbiórce budynków
    mieszkalnych wraz z instalacjami i urządzeniami budowlanymi zapewniającymi
    właściwe funkcjonowanie budynku mieszkalnego.
    5. Wydanie pozwolenia na budowę instalacji sieciowej wraz z przyłączem
    podlega opłacie skarbowej według stawki wymienionej w części IV ust. 9 pkt 1
    lit. d) kol. 3 załącznika do powołanej ustawy, tj. w kwocie 14 zł, z
    wyjątkiem wyposażania budynków mieszkalnych oraz wymienionych w kol. 4
    załącznika.
    6. Wydanie pozwolenia na budowę przyłącza, jeżeli stanowi odrębny przedmiot
    pozwolenia, podlega opłacie skarbowej według stawki wymienionej w części IV
    ust. 48 pkt 2 kol. 3 załącznika do powołanej ustawy, tj. w kwocie 76 zł, z
    wyjątkiem przyłączy do budynków mieszkalnych oraz wymienionych w kol. 4
    załącznika.
    7. Decyzja o pozwoleniu na użytkowanie obiektu budowlanego podlega opłacie
    skarbowej zgodnie z częścią IV kol. 2 ust. 10 załącznika, z wyjątkiem
    pozwolenia na użytkowanie budynków mieszkalnych oraz wymienionych w kol. 4
    załącznika.
    8. Zatwierdzenie projektu budowlanego podlega opłacie skarbowej zgodnie z
    częścią II kol. 2 ust. 9 tylko w przypadku, gdy stanowi przedmiot odrębnej
    decyzji, z wyjątkiem zatwierdzenia projektu budowlanego budynku
    mieszkalnego.

    Pozdrawiam
    Omega

  • 3. Data: 2002-09-06 17:07:35
    Od: "PawelKownacki" <p...@w...pl>

    Użytkownik "omega" <b...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > lit. d) kol. 3 załącznika do powołanej ustawy, tj. w kwocie 14 zł, z
    > wyjątkiem wyposażania budynków mieszkalnych oraz wymienionych w kol. 4

    w takim wypadku nalezy sie zastanowic, jakim cudem ktos naliczyl 228 zlotych
    za wydanie decyzji o warunkach zabudowy dla takiej inwestycji sieciowej??
    zajrze do wspominanych przepisow
    dziekuje za pomoc:-)
    pozdrawiam
    Pawel Kownacki