    From: r...@w...pl
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Składki od licencji ?!
    Date: 31 Mar 2006 02:18:32 -0800

    Dotychczas zarobkowałem podpisując cykliczne UoD (przekazanie
    autorskich praw maj. do progr. komput.), ale chcę zastąpić to
    udzieleniem stałej licencji w zamian za % od sprzedaży. Czytając
    interpretacje US dla tego rodzaju umów
    [ np. http://www.is.gdansk.pl/regulation.php?rid=3039 ]
    niepokoi mnie taki ustęp:
    Zgodnie z art.41 ust.1 ustawy oPDoOFiz, osoby (...), które dokonują
    wypłaty należności osobom określonym w art.3 ust.1, z tytułu
    działalności określonej w art.18, są obowiązane jako płatnicy
    pobierać, z zastrzeżeniem ust.4, zaliczki na podatek dochodowy w
    wysokości 19% należności pomniejszonej o KUP w wysokości
    określonej w art.22 ust.9 oraz pomniejszonej o składki potracone
    przez płatnika w danym miesiącu na U Emer. i U Rent. oraz ubezp.
    chorob.
    Czy to oznacza, że licencjobiorca musi odliczyć i odprowadzić te
    składki (UE, UR, chorob) z mojego wynagrodzenia ( nie jestem nigdzie
    ubezpieczony i zakładaliśmy, że przy licencji będzie tak samo jak
    UoD, czyli zero składek oprócz pit). Przecież, zgodnie z taką
    interpretacją:
    [ wyszukiwarka na http://sip.mf.gov.pl/sip/ -> słowo kluczowe: prawa
    autorskie, pozycja wyszukana nr101 (str. 11) ]
    - dochody z umów licencyjnych nie są działalnością gospodarczą
    a zwłaszcza:
    - "Wykorzystanie majątkowych praw autorskich do stworzonych przez
    podatnika utworów następuje poza stosunkiem pracy"

    Dochodzy wyglądają różnie i np. jeżeli w danym miesiącu dochód
    ze sprzedaży będzie wynosił np. 200 zł to trzeba od siebie
    dołożyć? Licencjobiorca?