  • 1. Data: 2009-02-19 20:46:58
    Temat: Spis z natury podczas likwidacji działalności gospodarczej
    Od: Pawełek <p...@p...pl>

    Witam,
    prowadziłem działalność gospodarczą polegającą na tworzeniu grafiki
    komputerowej. Była to działalność dorywcza, gdyż oprócz tego
    pracowałem/pracuje na etacie jako serwisant sprzętu dla gastronomi.
    Ponieważ nie starcza mi czasu na obie rzeczy, oraz przestało mi się to
    opłacać, gdyż ceny poszły strasznie w dół postanowiłem zakończyć
    działalność. Wiem że muszę wykonać spis z natury. Tylko co tam ma być ?
    Ja nie miałem środków trwałych, generalnie nie kupowałem tego typu
    rzeczy. Jedyna rzecz o większej wartości to komputer kupiony za około 2
    tyś zł (3 lata temu) oraz drukarka za około 300 zł 2 lata temu. Ze
    względu na to że nie przekracza to kwoty 3,500 nie są to środki trwałe.
    Czy takie rzeczy mają być ujęte w spisie z natury? jak je wycenić ? Czy
    także powinienem w tym umieścić takie pierdoły jak długopisy, papier do
    drukarki itp.

    Jak rozumiem od tego będę musiał zapłacić vat oraz podatek dochodowy.
    Jak to mam obliczć ?

    Z góry dziekuje za pomoc.

    Pozdrawiam
    Pawełek

  • 2. Data: 2009-02-20 00:13:36
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 19 Feb 2009, Pawełek wrote:

    > Wiem że muszę wykonać spis z natury. Tylko co tam ma być ?

    Ściślej: spisy mogą być potrzebne dwa.
    Osobno dla dochodowego, osobno dla VAT.
    Powód prosty: kryteria są inne.

> [...]
    > tyś zł (3 lata temu) oraz drukarka za około 300 zł 2 lata temu. Ze
    > względu na to że nie przekracza to kwoty 3,500 nie są to środki trwałe.

    Stanowczo prostesuję!
    To *są* środki trwałe, tylko do 3500 zł podatnik *ma prawo* aby
    je *traktować* jak zwykłe koszty :)
    Mogłeś wpisać do EST. Acz nie musiałeś.
    Dlatego stwierdzenie "nie są bo <3500" nie jest prawdziwe
    ("nie są bo nie zaliczyłem")

    No i co z ewidencją wyposażenia? ;)

    > Czy takie rzeczy mają być ujęte w spisie z natury?

    Dla dochodowego:
    +++
    Art. 24
    3. W razie zawiadomienia naczelnika urzędu skarbowego o likwidacji
    działalnoœci gospodarczej, dochód ustala się przy zastosowaniu do wartoœci
    ustalonej według cen zakupu pozostałych na dzień likwidacji towarów
    handlowych, materiałów (surowców) podstawowych i pomocniczych, półwyrobów,
    wyrobów gotowych, braków i odpadków
    oraz
    rzeczowych składników majštku zwišzanego z wykonywanš działalnoœciš,
    ^^^^^^^^^^^^^^^
    niebędšcych œrodkami trwałymi
    ^^^^^^^^^^^^^^^
    - takiego wskaŸnika procentowego, jaki wynika z udziału dochodu w
    przychodach w okresie ostatnich trzech miesięcy poprzedzajšcych miesišc, w
    którym nastšpiła likwidacja działalnoœci, a jeżeli w tym okresie dochód
    nie wystšpił - w roku podatkowym poprzedzajšcym rok, w którym nastšpiła
    likwidacja. Za datę likwidacji działalnoœci gospodarczej uważa się datę
    okreœlonš w zawiadomieniu, o którym mowa w zdaniu poprzednim. [...]
    [...]
    ---
    +++
    2. Ewidencjš wyposażenia obejmuje się wyposażenie, którego wartoœć
    poczštkowa, w rozumieniu odrębnych przepisów, przekracza 1.500 zł.
    3. W razie zawiadomienia naczelnika urzędu skarbowego o likwidacji
    działalnoœci, spisem z natury należy objšć również wyposażenie.
    ---

    W przypadku VAT jest gorzej - zwrócić trzeba VAT od *wartości nabycia*.
    Dlatego IMVHO dużo lepiej jest sprzedać sprzęt z DG na allegro
    i za otrzymane pieniądze ... kupić bardzo podobny sprzęt :P
    (ale oczywiscie już na cele osobiste). Taki absurd podatkowy
    (a kiedyś było "normalnie" - do zwrotu podatku wycena była
    rynkowa).

    > jak je wycenić ? Czy
    > także powinienem w tym umieścić takie pierdoły jak długopisy, papier do
    > drukarki itp.

    Cóż... skoro się nie zużył...

    pzdr, Gotfryd