  • 11. Data: 2012-06-02 21:27:49
    Temat: Re: Spółka bez spółki
    Od: m <m...@g...com>

    W dniu 02.06.2012 20:08, spp pisze:

    > http://www.wykop.pl/link/337069/trzy-korporacej-taks
    owkarzy-zaplaca-kare-za-zmowe-cenowa/

    > http://bielawa.naszemiasto.pl/artykul/1341267,urzad-
    ukaral-taksowkarzy-za-zmowe-cenowa,id,t.html

    > http://polskalokalna.pl/wiadomosci/pomorskie/sopot/n
    ews/korporacje-taksowkarzy-ukarane-za-zmowe-cenowa,1
    670138

    > http://www.tvn24.pl/wiadomosci-z-kraju,3/taksowkarze
    -ukarani-za-zmowe-cenowa,178611.html

    > http://finanse.wp.pl/kat,9231,title,Korporacje-takso
    wkarzy-ukarane-przez-UOKiK-za-zmowe-cenowa,wid,13610
    309,wiadomosc.html?ticaid=1e8f4

    Trochę inna sytuacja. W w/w linkach zmowa polega na tym że się 3 (bądź
    ileśtam) korporacje dogadały co do ceny. Tristan się pyta o przypadek
    zmowy wewnątrz korporacji. Bo jakby nie patrzeć, to nie jest jedna
    firma, tylko to jest szereg firm zrzeszonych pod jednym szyldem.

    p. m.

  • 12. Data: 2012-06-02 23:10:17
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    W dniu 02.06.2012 21:27, m pisze:
    > Tristan się pyta o przypadek zmowy wewnątrz korporacji.

    A dokładniej, to jak zrobić takie coś w świecie nietaksówek

    --
    Przemysław Adam Śmiejek

  • 13. Data: 2012-06-03 00:00:11
    Od: Darek <n...@p...maila.pl>

    > Ale w końcu sieć barów z hamburgerami u MacDonalda ma wszystko
    > identyczne, a jednak prowadzone są przez niezależnych (z punktu widzenia
    > rejestracji DG OF) przedsiębiorców.

    Franczyza

    Darek

  • 14. Data: 2012-06-03 07:56:22
    Od: spp <s...@g...pl>

    W dniu 2012-06-02 21:27, m pisze:

> [...]
    > zmowy wewnątrz korporacji. Bo jakby nie patrzeć, to nie jest jedna
    > firma, tylko to jest szereg firm zrzeszonych pod jednym szyldem.

    No właśnie wygląda na to, że przedpiśca chce robić to samo co
    taksówkarze w ramach korporacji ale bez bez zrzeszania się. ;)

    Tak nawiasem mówiąc dopóki udział zrzeszających się nie będzie istotny
    dla rynku nikogo nie zainteresuje taka forma działalności, dopiero
    gdyby groziło to znaczącym udziałem lub co gorsza zmonopolizowaniem to
    miałbym obawy.

    --
    spp

  • 15. Data: 2012-06-03 09:14:15
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Fri, 01 Jun 2012 13:25:42 +0200, Przemysław Adam Śmiejek napisał(a):

> [...]
    > prowadzić pewien biznes. Nie chcą jednak wchodzić w spółkę cywilną. Po
    > prostu chcą przeprowadzić kampanię reklamową powiedzmy ,,Drapanie po
    > pięcie u klienta'' z numerem telefonu, opisem usługi itp. i
    > zaznaczeniem, że usługi świadczą XYZ Jan Kowalski oraz ABC Marian Nowak.
    >
    > Czy takie coś może zostać jakoś zakwestionowane przez jakiś urząd? Że
    > jakieś firmanctwo albo jakaś tajna spółka cywilna albo inne takie? Albo
    > że niepłatne świadczenie usług wobec siebie (w przypadku np. gdy
    > odbierze telefon Marian, a przekaże klienta Janowi)?

    Gdybanie:

    A może właśnie spółka cywilna, ale nie w celu wspólnego prowadzenia
    działalności a wyłącznie w celu przeprowadzenia wspólnej kampanii
    reklamowej.

    Formalne jest to możliwe. Ale moja wyobraźnia nie pozwala na przewidzenie
    wszystkich konsekwencji takiego podejścia.

  • 16. Data: 2012-06-04 13:57:50
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 2 Jun 2012, Przemysław Adam Śmiejek wrote:

    > Czyli jednym słowem, bez zawarcia SC nie wolno prowadzić wspólnej
    > reklamy czy też wykorzystywać wspólnych numerów telefonów?

    A ten wniosek to niby skad?
    Może inaczej: napisz w kilku słowach, na czym polega SC, tak
    bardzo konkretnie, czym się *różni* od innych form współwłasnosci
    i wspólnego wykonywania.
    Natychmiast Ci wyjdzie, czarno na białym.

    > A czym to grozi? Jakie są sankcje?

    Koszty. Koszty papierkologii plus ryzyko większej liczby
    miejsc w których można się czegos czepiać.

    Po prostu w SC jest "współwłasnosc łaczna", więc masz prawo
    wrzucać do "jednego worka" wszystkie wydatki i wszystkie przychody
    uzyskane w ramach DG, były do tego co prawda uzasadnione dyskusje
    dotyczace wyjatków (np. ze względu na prawo lub brak prawa do
    zaliczenia w koszty przed jedengo ze wspólników), ale nawet one
    nie naruszały tej zasady (gazetowe opisy, przy czym mam na mysli
    gazet od Gazety Prawnej i dodatków prawnych, a nie "masówkę",
    wskazywały na ewentualna koniecznosc wyników *po* podzieleniu).

    W przypadku nie-spółki takiego prawa nie ma, więc trzeba umieć
    z osobna uzasadnić każdy koszt i (uzasadnić) sposób podziału
    każdego ewentualnego przychodu.

    Czyli każdy "kwit" na dwu nabywców, ewentualnie na jednego z nich
    i refaktura (uwaga: "nie może być zarobku" i musi być "podział
    wg licznika" - nie ma mowy o ryczałtach!) plus prawo US do
    wtracania się w te rozliczenia metoda "ale Pan w tym miejscu
    nie wykazał podstaw do proporcji rozliczenia kosztów").

    > Ale w końcu sieć barów z hamburgerami u MacDonalda ma wszystko
    > identyczne, a jednak prowadzone są przez niezależnych (z punktu widzenia
    > rejestracji DG OF) przedsiębiorców.

    Już Ci wyjasnili ("m" chyba) - wcale nie.
    Zawrzyj konsorcium, albo lepiej niech jakas osoba trzecia zostanie
    szefem konsorcium (szwagier Mariana się nie nadaje ze względu na
    "osoby powiazane") i niech to konsorcium Wam narzuci ceny.
    ICH cenę, JEDNA cenę "wg polityki konsorcium" (IMVHO nawet różne
    ceny w różnych miastach przejda).
    Ale nie WASZE ceny.
    Łyknałes?
    W przypadku konsorcium, JEDEN podmiot okresla SWOJA cenę.
    A nie ilus-tam prowadzacych się "zmawia".
    Oczywiscie, owo konsorcium będzie włascicielem "praw do marki",
    za co musicie zapłacić (rynkowa cenę) i rozliczać swoja działalnosć
    jako DG.

    A teraz przemysl, czy do SC czasem nie dołożysz mniej ;)

    Oczywiscie uwaga "spp" jest formalnie słuszna.
    Ale pamiętać trzeba, że na .podatki był kiedys post, jak to
    US poprzez wydanie decyzji podatkowej nałożył podatek na sklep,
    który "miał taniej niż inne podobne sklepy" (akurat chodziło
    nie o zmowę, a przeciwnie - nieuczciwa konkurencję).
    A że podatnik był "mały", to nie było go widocznie stać na
    procesowanie się o to, że ceny były *wyższe* niż w marketach.

    pzdr, Gotfryd

  • 17. Data: 2012-06-04 14:04:36
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 3 Jun 2012, jureq wrote:

    > Gdybanie:
    >
    > A może właśnie spółka cywilna,

    ...dopóki komus nie chodzi o *nie* prowadzenie SC, z powodu koniecznosci
    wykladania kasy na kolejna składkę zdrowotna lub podobna argumentacje
    z wnioskiem "SC mi się nie opłaca" :)

> [...]
    >
    > Formalne jest to możliwe. Ale moja wyobraźnia nie pozwala na przewidzenie
    > wszystkich konsekwencji takiego podejścia.

    IMVHO głównie takich, że żaden mechanizm prawny nie chroni przed
    przekroczeniem zakresu umowy.
    Wspólnicy SC moga sobie wpisać "wspólna budowe płota" (podawana na
    grupach przez ideologów krytykantów działalnosci osobowej jak "dobry
    przykład na to do czego nadaje się SC"), a w niczym nie chroni to
    przed faktem, że jak wspólnik "z ramienia SC" zawrze umowę sprzedaży
    traktora to ta umowa będzie ważna.
    Inaczej - czy znasz jakis przepis, który poskutkuje takim efektem,
    że drugi wspólnik nie będzie mógł tego przykładowego traktora
    "zobowiazać się dostawić" w Twoim imieniu?

    Dlatego zawsze jak jest okazja, krytykuję zawężenie prawa do
    zawierania spółek partnerskich - bo one AFAIK pozwalaja tak ustawić
    zobowiazania. "Tylko biuro i telefon", na przykład.

    pzdr, Gotfryd

  • 18. Data: 2012-06-04 16:30:00
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    > A ten wniosek to niby skad?

    No z wypowiedzi na grupie, w tym twoich.

    > Może inaczej: napisz w kilku słowach, na czym polega SC, tak
    > bardzo konkretnie, czym się *różni* od innych form współwłasnosci
    > i wspólnego wykonywania.

    A skąd mam wiedzieć, się nie znam i dlatego pytam. Jest proste
    założenie: jest sobie kilka osób, które chcą świadczyć identyczne usługi
    pod wspólnym szyldem, bez zobowiązań wobec innych i bez
    odpowiedzialności za poczynania innych. Jak jedna z nich zechce mieć
    wszystko w dupie przez pół roku, to będzie miała wszystko w dupie przez
    pół roku, a działać będą pozostałe. Dla klienta ich wspólna działalność
    ma być przezroczysta, tak jak jest przezroczysta dla mnie działalność
    taksiarzy w Koperniku. Ja dzwonię na Taxi Zabrze Kopernik i zamawiam
    taksówkę. A czy danego dnia jeździ ich 200 po Zabrzu czy 20 to mi wisi,
    póki dojedzie. Również jak wezmę fakturę, to mi wisi czy jechałem z
    Janem Dryndziarzem czy z Walerym Złotówą i który z nich mi wystawi
    fakturę to mi wisi.

    > Koszty. Koszty papierkologii plus ryzyko większej liczby
    > miejsc w których można się czegos czepiać.

    No właśnie o to chodzi, żeby nie było żadnych kosztów, bo sprawa jest
    niskodochodowa, dorywcza i dodatkowa.

    > W przypadku nie-spółki takiego prawa nie ma, więc trzeba umieć
    > z osobna uzasadnić każdy koszt i (uzasadnić) sposób podziału
    > każdego ewentualnego przychodu.

    No podział przychodu jest bardzo prosty. Jak na wezwanie klienta odpowie
    osoba X, to osoba X wystawi fakturę/paragon i zgarnie kasę (Jak w
    przypadku taksiarza X). A jak odpowie osoba Y to osoba Y. A jak Z to Z.
    Co do kosztów to też wspólne koszty to ew. numer telefonu + strona
    internetowa. Mogą być na osobę X, a refakturowane najwyżej wg jakiegoś
    klucza na pozostałe. Te koszty generalnie i tak osoba X by poniosła
    działając samotnie.

> [...]
    > szefem konsorcium (szwagier Mariana się nie nadaje ze względu na
    > "osoby powiazane") i niech to konsorcium Wam narzuci ceny.

    No ale tu nie chodzi o rozmach w stylu barów u MacDonalda, a o ,,kilku
    drobnych przedsiębiorców chce świadczyć drobne usługi dla ludności''

    > A teraz przemysl, czy do SC czasem nie dołożysz mniej ;)

    Nie, SC odpada i jakiekolwiek inne prawne związki odpadają. Ludzie chcą
    w to wejść pod warunkiem, że nie będą mieli żadnych zobowiązań i
    kłopotów. Jak nie, to olewają.

    No a w takim razie opcja ,,robimy pod szyldem osoby X, która podzleca
    wyjazdy do klienta pozostałym'' by nie mogła przejść? Pewnie nie, bo
    pewnie skoro pozostali są przedsiębiorcami, to nie mogą wystawić
    paragonu/faktury jako X?

    ATPO: A jak zleceniobiorca-cywil(nieprzedsiębiorca) jedzie do klienta w
    imieniu X, to może wystawić dokument księgowy i zainkasować opłatę w
    imieniu X?

    --
    Przemysław Adam Śmiejek

  • 19. Data: 2012-06-04 18:51:29
    Od: SDD <s...@t...pl>

    Przemysław Adam Śmiejek pisze:

> [...]
    > póki dojedzie. Również jak wezmę fakturę, to mi wisi czy jechałem z
    > Janem Dryndziarzem czy z Walerym Złotówą i który z nich mi wystawi

    Zdaje sie, ze na sile dopasowujesz to pod model peer-to-peer a to raczej
    jest klient-serwer.

    Czyli jest sobie X (np. to "radio-taxi" "Kopernik"), ktorego dzialalnosc
    polega na przyjmowaniu zgloszen od Klientow i ten to X ma swoich
    "abonentów" w postaci taksiarzy (jak imć Drynda czy Złotówa), którzy
    realizują im zlecenia, o których zostali "poinformowani" przez X.

    W zamian, ze X ich tak informuje, placa mu oni pewna "dolę" - np. stałą,
    miesięczną kwotę. Czyli normalny uklad, umowa miedzy przedsiebiorcami -
    dokladnie tak samo, jak np. ja mam abonament komorkowy w sieci Y, Ty
    masz tez w takiej samej sieci - nie znaczy to, ze Ty, ja oraz sieć Y
    tworzą jakąś spółkę.

    W naszym przypadku siec X swiadczy nam uslugi telekomunikacyjne, w
    przypadku "Kopernika" świadczy uslugi "kojarzenia" z klientami.

    Pozdrawiam
    SDD

  • 20. Data: 2012-06-04 19:02:51
    Od: SDD <s...@t...pl>

    Przemysław Adam Śmiejek pisze:

    > A dokładniej, to jak zrobić takie coś w świecie nietaksówek

    Normalnie. Ktos, kto np. na hydraulice sie zna malo, ale ma łeb glowe do
    interesow i9 troche kasy, zaklada sobie firmę "uszczelka". Robi
    wyjebistą strone internetowa, uruchamia infolinie (w epoce VoIPa za
    grosze mozna), ogloszenia, billboardy itp.

    Z jego uslug korzystaja hydraulicy, ktorzy w zamian za miesieczna "dolę"
    - (50, 100, 1000 zl - w zaleznosci od wielkosci i specyfiki rynku) moga
    liczyc na nieustanny doplyw zlecen, od zglaszajacych sie Klientow.

    "Uszczelki" nie obchodzi za bardzo, ile hydraulik Jan Żabka wzial za
    wymianae trojnika w kiblu a Jerzy Smrodek za wymiane muszli.

    Byleby tylko nie pojawil si eu klienta w przypadku przyjecia zlecenia i
    nie sfuszerowal roboty. No i jesli biora robote zlecona przez
    "Uszczelke" to i cennik musi byc uszczelkowy (w sensie nie moze byc
    drozej) - taniej to sobie moze byc.

    A tak to mu zwisa i powiewa, czy np. sie dogada z klientem, zostawi mu
    wizytowke i sobie klient bedzie zarabial bez posrednictwa korporacji czy
    nie. Jesli tylko nie zrezygnuje z abonamentu oczywiscie.

    Pozdrawiam
    SDD