  • 1. Data: 2003-09-25 07:49:09
    Temat: Spółka kapitałowa zawieszona od 1996r
    Od: "Łukasz Kaliński" <l...@w...pl>

    Witam,
    znajomy ma spółkę z o.o. zawieszoną od 1996 roku. Nie ma wpisu w KRS
    (jeszcze RHB), umowa spółki nie przystosowana do K.S.H. i zastanawia się, co
    z nią zrobić.
    Na razie nie chciałby jej ruszać, gdyż to wiąże się z podniesieniem kapitału
    do 25K, opłatami notarialnymi i opłatami w KRS.
    Chciałby ją przetrzymać do drugiej połowy 2004 roku i dopiero uruchomić w
    momencie, gdy dostanie zastrzyk gotówki.
    Co mu grozi za nieprzerejestrowanie spółki do KRS do końca 2003 roku?

    Ewentualnie, jakie koszty musiałby ponieść, gdyby taką spółkę chciał
    zlikwidować?

    Z góry dziękuję za odpowiedzi.
    Łukasz Kaliński

  • 2. Data: 2003-09-25 15:19:49
    Temat: Re: Spółka kapitałowa zawieszona od 1996r
    Od: "Zygmunt Bronkowski" <i...@k...pl>

    Mam podobną sytuację.
    Spółka jeszcze działa ale od 1 10.2003 przenoszę sie do DG.
    Pod koniec grudnia jak się nic nie wyjaśni wpiszę ją do KRS jako w
    likwidacji.

  • 3. Data: 2003-09-27 23:10:59
    Od: k...@r...pl (Krzysztof A. Ziembik)

    Witam.

    Dnia 25 września 2003 o godzinie (09:49:09) napisano:
    Ł> Witam,
    Ł> znajomy ma spółkę z o.o. zawieszon? od 1996 roku. Nie ma wpisu w KRS
    Ł> (jeszcze RHB), umowa spółki nie przystosowana do K.S.H. i zastanawia się, co
    Ł> z ni? zrobić.
    (...)
    Ł> Chciałby j? przetrzymać do drugiej połowy 2004 roku i dopiero uruchomić w
    Ł> momencie, gdy dostanie zastrzyk gotówki.
    Ł> Co mu grozi za nieprzerejestrowanie spółki do KRS do końca 2003 roku?

    No to zaczynamy. Pierwszy z obowiazkow Twojego znajomego to
    dostosowanie umowy spolki do wymogow KSH (art 623):

    "§1. W terminie trzech lat od dnia wejścia w życie ustawy* spółki
    handlowe istniejące w dniu wejścia w życie ustawy dostosują
    postanowienia swoich umów, aktów założycielskich lub statutów do jej
    przepisów. (...)
    §3. W przypadku naruszenia przepisu §1 sąd rejestrowy _może_ z urzędu
    lub na wniosek osoby mającej interes prawny wezwać spółkę do usunięcia
    naruszenia w terminie nie dłuższym niż sześć miesięcy. Jeżeli spółka
    nie uczyni zadość wezwaniu, sąd _może_ także z urzędu wydać
    postanowienie o rozwiązaniu spółki."

    * ustawa weszla w zycie z dniem 1 stycznia 2001 roku (art. 633)

    Drugi obowiazek to posiadanie odpowiedniego kapitalu i wartosci
    nominalnej udzialow (art. 624):

    "§1. W terminie trzech lat od dnia wejścia w życie ustawy spółki z
    ograniczoną odpowiedzialnością, (...), dokonają podwyższenia kapitału
    zakładowego co najmniej do wysokości 25 000 złotych oraz spełnią
    wymogi dotyczące minimalnej wartości udziału określone w art. 154
    §2. Najpóźniej w terminie pięciu lat od dnia wejścia w życie ustawy
    spółki te dostosują wysokość kapitału zakładowego do wymagań
    określonych w art. 154 §1."

    No to dla jasnosci zacytujmy caly art. 154:

    "§1. Kapitał zakładowy spółki powinien wynosić co najmniej 50 000
    złotych.
    §2. Wartość nominalna udziału nie może być niższa niż 500 złotych.
    §3. Udziały nie mogą być obejmowane poniżej ich wartości nominalnej.
    Jeżeli udział jest obejmowany po cenie wyższej od wartości nominalnej,
    nadwyżkę przelewa się do kapitału zapasowego."

    I teraz sankcja czyli kara za niedostosowanie sie (dalej art. 624):

    "§4. W przypadku gdy spółka kapitałowa nie spełniła wymogów
    przewidzianych w §1 lub §2, przepisy art. 623 §3 stosuje się
    odpowiednio. Ponadto akcjonariusze lub wspólnicy takiej spółki nie
    mogą pobierać dywidendy ani innych świadczeń od spółki do czasu
    spełnienia wymogów określonych w § 1-3. Nie dotyczy to udziału w
    majątku spółki w przypadku jej rozwiązania lub likwidacji."

    Pewne kary sa tez wspomniane w ustawie o Krajowym Rejestrze Sadowym
    w art. 24:
    "1. W razie stwierdzenia, że wniosek o wpis do Rejestru lub dokumenty,
    których złożenie jest obowiązkowe, nie zostały złożone pomimo upływu
    terminu, sąd rejestrowy _wzywa_ obowiązanych do ich złożenia,
    wyznaczając dodatkowy 7-dniowy termin, pod rygorem zastosowania
    grzywny przewidzianej w przepisach Kodeksu postępowania cywilnego o
    egzekucji świadczeń niepieniężnych. W razie niewykonania obowiązków w
    tym terminie, sąd rejestrowy _nakłada_ grzywnę na obowiązanych. (...)
    2. Sąd rejestrowy _może_ ponawiać grzywnę, o której mowa w ust. 1.
    3. Jeżeli środki, o których mowa w ust. 1 i 2, nie spowodują
    złożenia wniosku o wpis lub dokumentów, których złożenie jest
    obowiązkowe, a w Rejestrze jest zamieszczony wpis niezgodny z
    rzeczywistym stanem rzeczy, sąd rejestrowy _wykreśla_ ten wpis z
    urzędu. (...)"

    No i w gre wchodzi jeszcze art. 26 KSH:

    "1. Jeżeli pomimo stosowania grzywien osoba prawna wpisana do
    rejestru przedsiębiorców nie wykonuje obowiązków, o których mowa w
    art. 24 ust. 1, sąd rejestrowy _może_ ustanowić dla niej kuratora
    na okres nieprzekraczający roku. Sąd rejestrowy może przedłużyć
    ustanowienie kuratora na okres nieprzekraczający 6 miesięcy,
    jeżeli czynności kuratora nie mogły zostać zakończone przed
    upływem okresu, na który został ustanowiony."

    Na pocieszenie moge Ci jednak napisac, ze jesli faktycznie spolka jest
    zawieszona to jest jeszcze art. 9a ustawy o wprowadzeniu ustawy o KRS:

    "W stosunku do podmiotów wpisanych do dotychczasowych rejestrów lub
    ewidencji, które nie zostały wpisane do Krajowego Rejestru Sądowego,
    stosowanie trybu określonego w art. 24 ustawy, o której mowa w art. 1,
    _nie jest obowiązkowe_, jeżeli faktycznie zaprzestały działalności."

    A wiec sad bedzie mial duza swobode w wyborze, czy zmuszac znajomego
    do wykonania obowiazkow z KSH czy nie.

    Ł> Na razie nie chciałby jej ruszać, gdyż to wi?że się z podniesieniem
    Ł> kapitału do 25K, opłatami notarialnymi i opłatami w KRS.

    Nie jest to do konca prawda. Jezeli w umowie macie zapis, ze
    podwyzszenie kapitalu spolki do wartosci x nie jest zmianą umowy
    spolki (x musi byc co najmniej rowne 25 000 zlotych, choc byloby
    lepiej gdyby bylo co najmniej rowne 50 000 zlotych lub wiekszej
    kwocie, bo to sie moze przydac w przyszlosci), to nie jest potrzebny
    do tego notariusz, bo nie ma zmiany umowy spolki. Pozostaje kwestia
    zlozenia falszywego oswiadczenia przez zarzad, ze podwyzszony kapital
    wplynal...

    Po drugie - pierwszy wpis do KRS, gdy wczesniej spolka byla wpisana do
    rejestru handlowego, jest bezplatny.

    Tak wiec, przy sprzyjajacych okolicznosciach przyrody, przejscie do
    KRS nic nie bedzie znajomego kosztowalo.

    Serdecznie pozdrawiam,
    ---
    Krzysztof A. Ziembik mailto:k...@r...pl

    --
    Zaloz prywatne forum:
    http://forum.onet.pl

  • 4. Data: 2003-09-29 06:28:38
    Od: "Łukasz Kaliński" <l...@w...pl>

    > Po drugie - pierwszy wpis do KRS, gdy wczesniej spolka byla wpisana do
    > rejestru handlowego, jest bezplatny.

    To byłoby bardzo istotnym punktem.
    A czy mógłbyś podać podstawę prawną?
    (to przejaw mojego lenistwa, domyślam się, iż ustawa KRS - zaraz to sprawdzę
    ale tak czy tak bardzo proszę o podstawę)

    Dziękuję za odpowiedź
    Pozdrawiam
    Lukasz Kaliński

  • 5. Data: 2003-09-30 12:05:39
    Temat: Re[2]: Spółkakapitałowa zawieszona od 1996r
    Od: k...@r...pl (Krzysztof A. Ziembik)

    Witam.

    Dnia 29 września 2003 o godzinie (08:28:38) napisano:

    Moglbym, ale nie mam obecnie czasu.

    Ł> (to przejaw mojego lenistwa, domyślam się, iż ustawa KRS - zaraz to sprawdzę
    Ł> ale tak czy tak bardzo proszę o podstawę)

    Rzuc okiem na ustawe o wprowadzeniu ustawy o KRS (nie ustawe o KRS!) z
    dnia 20 sierpnia 1997 roku o nazwie: "Przepisy wprowadzające ustawę o
    Krajowym Rejestrze Sądowym". Wszystko jest w nieco zagmartwany sposob
    opisane w rozdziale 1. Szukaj hasel: "wolne od oplat" i "wpis
    bezplatny" :)

    Serdecznie pozdrawiam,
    ---